Lehre

Entwicklungspsychologie

Current Courses

Prof. Maria von Salisch

Developmentally Guided Interventions A


Parallel zur Vorlesung behandeln wir lehrerzentrierte und schülerzentrierte Interventionen, Klassenmanagement, Verhaltenstrainings, Programme, die auf bestimmte Störungsbilder abzielen sowie Beratungsangebote; dies mit vielen Aktivitätsangeboten und immer möglichst praxisnah.

Ziel: Lösungsmöglichkeiten der in der Vorlesung "Entwicklungsbezogene Interventionen" vorgestellten Störungsbilder und Problemsituation vorstellen, erproben und bewerten.

*


Auf der Grundlage von Störungsbildern werden Trainings zur Prävention und Intervention vorgestellt.

Ziel: Die Studierenden mit häufigen psychologischen Störungsbildern bei Kindern und Jugendlichen vertraut machen und den Umgang damit in Einzel- und Gruppensettings vermitteln. Ein weiterer Schwerpunkt liegt auf der Prävention.

Developmentally Guided Interventions B


Parallel zur Vorlesung behandeln wir lehrerzentrierte und schülerzentrierte Interventionen, Klassenmanagement, Verhaltenstrainings, Programme, die auf bestimmte Störungsbilder abzielen sowie Beratungsangebote; dies mit vielen Aktivitätsangeboten und immer möglichst praxisnah.

Ziel: Lösungsmöglichkeiten der in der Vorlesung "Entwicklungsbezogene Interventionen" vorgestellten Störungsbilder und Problemsituation vorstellen, erproben und bewerten.

Psychology and the Individual: Self-Regulation and Sustainability


In this course, the systemic view of sustainable development as is supplemented by a psychological perspective with a focus on individual psychological processes in the young generation. Particular emphasis will be given to the topic of self-regulation and its important role in the domain of sustainability psychology. The development of the understanding of nature, of moral values, and of nature connectedness will be charted alongside with parent, peer, and school influences on a sustainable mindset and corresponding behaviors. Afterwards, research on the development of self-regulation (e.g., cognitive control, mindfulness) will be reviewed and applied to topics of sustainability. Based on theories and studies from developmental psychology and self-regulation research, intervention models will be developed to foster and maintain a sustainable lifestyle of the next generation.

Ziel: Students will acquire the ability to describe and explain the development of children’s growing understanding of nature and the challenges of sustainable development. Students will gain comprehensive knowledge of the models integrating self-regulation, values, nature connectedness, empathy, and other personal factors in children’s and adolescents’ sustainable attitudes and behavior. Students will learn to describe sustainable development not only on the level of economic, social, or natural systems but also on the level of individual development. Students will acquire skills to develop psychological measures (e.g., questionnaires) and to evaluate interventions which are aimed at promoting sustainability related behaviors at the individual level (e.g., self- regulation, mindfulness, attitude change).

Lecture Developmental Psychology


Further information about courses you will find in our academic portal myStudy.