Vorlesungsverzeichnis

Suchen Sie hier über ein Suchformular im Vorlesungsverzeichnis der Leuphana.


Lehrveranstaltungen

An Introduction to Law & Economics (FSL) (Profil GRecht Modul 3) (Seminar)

Dozent/in: Prof. Dr. Tim W. Dornis, J.S.M. (Stanford), Attorney-at-law (New York)

Termin:
wöchentlich | Montag | 10:15 - 11:45 | 06.04.2020 - 10.07.2020 | C 16.203 Seminarraum | digitale Veranstaltung

Inhalt: This course provides an introduction to law & economics. It is primarily based on case analysis. More information can be found in the "materials" section -- including a curriculum and the student reader.

Art & Trade (FSL) (Seminar)

Dozent/in: Frieder Schnock, Renata Stih

Termin:
Einzeltermin | Sa, 09.05.2020, 11:00 - Sa, 09.05.2020, 14:00 | C 40.220 Seminarraum | digitale Veranstaltung
Einzeltermin | Fr, 29.05.2020, 14:00 - Fr, 29.05.2020, 17:00 | C 40.254 Seminarraum | digitale Veranstaltung
Einzeltermin | Sa, 30.05.2020, 11:00 - Sa, 30.05.2020, 14:00 | C 40.254 Seminarraum | digitale Veranstaltung
Einzeltermin | Fr, 05.06.2020, 14:00 - Fr, 05.06.2020, 17:00 | C 40.254 Seminarraum | digitale Veranstaltung
Einzeltermin | Sa, 06.06.2020, 11:00 - Sa, 06.06.2020, 14:00 | C 40.256 Seminarraum | digitale Veranstaltung
Einzeltermin | Fr, 12.06.2020, 14:00 - Fr, 12.06.2020, 17:00 | C 40.254 Seminarraum | digitale Veranstaltung
Einzeltermin | Sa, 13.06.2020, 11:00 - Sa, 13.06.2020, 14:00 | C 14.102 b Seminarraum | digitale Veranstaltung

Inhalt: Looking at the complex connections between art and trade is the core of this seminar. The seminar Art & Trade will question dominant hierarchies and discourses, initiating dialogues about the very concept of borders within our cultural background, such as western and oriental, civilized and primitive, evaluating post-colonial and human rights issues in relationship to collections and artifacts in order to explore taken-for-granted categories of identity, transmission and memory. Students are encouraged to analyze and to develop their consciousness about architecture, design, artworks and objects in collections, companies and the urban environment. They will interpret most diverse situations, encountering familiar elements in the most unlikely of territories and discuss cultural conversion in relation to cultural mobility and the politics of representation. After the introduction session on Saturday, May 9 (zoom video conference from 11am-2pm) there will be a special focus on company collections, the art market, merchandising and design during presentations on May 29+30, June 5+6, June 12+13 (always Fr 2-5pm + Sat 11am-2pm), looking at the history of cultural exchange, related to the international transfer of goods, travel and conquest.

Die Hand - ästhetische, naturwissenschaftliche und kulturelle Perspektiven (Seminar)

Dozent/in: Ulrich Pfarr

Termin:
wöchentlich | Mittwoch | 14:15 - 15:45 | 08.04.2020 - 10.07.2020 | C 40.255 Seminarraum | digitale Veranstaltung

Inhalt: Ausgangspunkt des Online-Seminars bildet die Händigkeit bei Künstlern und deren Verknüpfung mit Handdarstellungen in der Kunst. Als Fallbeispiel dient Adolph Menzel, der beidhändig gemalt und gezeichnet haben soll. Ohne Einbeziehung medizinischer und neurobiologischer Erkenntnisse wäre das Problem heute jedoch nicht wissenschaftlich zu erfassen. Dem interdisziplinären Gegenstand ist u.a. das E-Journal "Laterality" gewidmet. Davon berührt sind auch Diskussionen, welche die entwicklungspsychologische Dimension unseres haptischen und zeichnenden Zugangs zur Welt sowie dessen mögliche digitale Infragestellung betreffen. Dass in digitalen Welten die Sprache der Hände eine bedeutende Rolle spielt, könnte sich als weniger paradox erweisen, als vermutet. Wenn also das Problem der Links- und Rechtshändigkeit in Bezug zur Visualität im Mittelpunkt stehen soll, so wird damit zugleich die Sprache der Hand in ihrer Beziehung zur impliziten kulturellen Symbolik und zur gestalteten Umwelt thematisiert. Dabei kommen auch Aspekte des Genderings zum Tragen.

Erkundung geisteswissenschaftlicher Zugänge zur Interdisziplinarität (Seminar)

Dozent/in: Gesche Keding

Termin:
14-täglich | Montag | 12:15 - 13:45 | 13.04.2020 - 10.07.2020 | C 40.501 Seminarraum | digitale Veranstaltung

Inhalt: Vorab: Hinweise zur Digitalisierung dieser Veranstaltung wg. Sars-Cov-2 bitte unter "Studienleistung" nachlesen. Dieses Seminar ist für Sie interessant, wenn Sie wissen wollen, wie Ihr Fach „tickt“, oder wenn Sie wissen wollen, wie es kommt, dass man manchmal etwas (Texte, Vorträge, Gesprächsbeiträge) aus anderen Wissensgebieten nicht versteht. Es ist gleichfalls für Sie interessant, wenn Sie wissen wollen, wie man sich in Diskussionen und Gesprächen versteht und wie man sie so führen kann, dass man sich besser versteht. Es wird um Fachkulturen gehen und was das für Gespräche und Zusammenarbeit bedeutet. Es wird aber auch um Kommunikations- und Diskussionsmethoden gehen. Interdisziplinarität heißt, Wissen verschiedener Disziplinen zu neuem Wissen zu integrieren. In den Nachhaltigkeitswissenschaften ist die Literatur zu interdisziplinären Methoden umfangreich. Was kann man daraus für andere Situationen lernen. Was steckt dahinter, dass solche Methoden nötig sind? Sind sie auch für geisteswissenschaftliche Fragestellungen nötig und wenn ja, wie? Wir werden z.B. einen philosophischen Text über das Verstehen und Übersetzen lesen und so diskutieren, dass er uns möglichst allen etwas sagt. Und dann werden wir schauen, ob und wie wir daraus Erkenntnisse gewinnen können, die sich für unseren Austausch anwenden lassen und das dann auch anhand vorhandener Themen ausprobieren. Ein weiterer Text könnte sich mit Perspektiven befassen. Was bedeutet es, eine Perspektive zu haben? Kann man sie wechseln und wenn ja wie? Selbstverständlich werden wir etwas Literatur zur Interdisziplinarität aus den Nachhaltigkeitswissenschaften durchnehmen. Ganz praktisch wird es aber auch um Methoden der Gesprächsmoderation und um Möglichkeiten des Dialogs gehe, die wir dann, wie gesagt, gemeinsam anwenden werden. Nicht alles steht zu Beginn schon vollständig fest. Vieles würde ich gern gemeinsam und im Prozess gestalten. Für die Gespräche und Diskussionen, aber auch für die gemeinsame Gestaltung wäre eine relative Zuverlässigkeit in der Teilnahme sehr schön. Natürlich gibt es auch hier keine Verpflichtung, aber es ist meine Erfahrung mit offeneren Formaten, dass sie Beteiligung benötigen und dann aber auch befriedigend sind. Die kombinierte wissenschaftliche Arbeit wird aus begleitenden Lesenotizen und einer schriftlichen Ausarbeitung bestehen.

L'identité nationale dans la France d'aujourd'hui. (FSL-SpZ) / Durchführung Online mit Moodle (Seminar)

Dozent/in: Marie Rotkopf

Termin:
wöchentlich | Freitag | 12:15 - 15:45 | 17.04.2020 - 10.07.2020 | C 12.101 Seminarraum | Digitale Veranstaltung

Inhalt: Dieses Semester wird die Veranstaltung als E-Learning Format angeboten, d.h. als Mischung aus Einzel- bzw. Gruppenbetreuung und selbstgesteuertem Lernen. Quand nous pensons à nos voisins français, il semble qu'il soit très facile d'en faire un portrait. Que ce soit par la gastronomie (le vin, le fromage et l'indétrônable baguette), par l'histoire (liberté, égalité, fraternité) ou encore par le comportement social (rebelle, toujours en grève), nos stéréotypes viennent rapidement à l'esprit. Mais qui est réellement le Français d'aujourd'hui ? Pourquoi se voit-il comme français et comment se définit son sentiment d'identité nationale ? Quelles sont les conséquences du contexte international actuel (globalisation, Union Européenne) sur le sentiment d'identité nationale ? Est-il encore d'actualité ou appartient-il déjà à l'Histoire ? Nous nous intéresserons à trois crises actuelles, qui ne sont pas sans rapport les unes avec les autres : - Les Gilets Jaunes : remise en cause du système néo-libéral global et européen ainsi que renforcement de l'identité et de la spécificité nationale française - La crise du Coronavirus : démonstration de la validité des questionnements des Gilets Jaunes - La remise en question de l'Union Européenne et de l'invention de "l'identité européenne" : comment la crise du Coronavirus reflète le projet néolibéral et obsolète de l'Union Européenne. Nous essayerons de répondre à ces questions tout au long du semestre aussi bien à travers l'analyse de documents divers (textes, articles, vidéos...). Nous porterons également la discussion sur une définition plus générale de l’identité et nous réfléchirons au rôle que joue une langue dans la définition de cette identité. Notre réflexion reposera sur les théories développées au sujet de l’identité d’une communauté (Ernest Renan, Benedict Anderson) et ce, principalement à travers les travaux de synthèse effectués par Anne-Marie Thiesse (CNRS) ou Emmanuel Todd. Les étudiants seront amenés à s’interroger au sujet de ces concepts et de leur pertinence dans le monde d’aujourd’hui.

Los Derechos de los Pueblos Indígenas de América Latina en el Sistema de las Naciones Unidas en tiempos del COVID-19 (FSL) (Seminar)

Dozent/in: Cristina Blohm

Termin:
wöchentlich | Mittwoch | 14:15 - 17:45 | 06.04.2020 - 20.05.2020 | C 6.321 Seminarraum | Digitale Veranstaltung
Einzeltermin | Sa, 23.05.2020, 14:15 - Sa, 23.05.2020, 17:45 | C 6.321 Seminarraum | Digitale Veranstaltung
Einzeltermin | So, 24.05.2020, 14:15 - So, 24.05.2020, 17:45 | C 6.321 Seminarraum | Digitale Veranstaltung
Einzeltermin | Mi, 27.05.2020, 14:15 - Mi, 27.05.2020, 17:45 | C 6.321 Seminarraum | Digitale Veranstaltung
Einzeltermin | Sa, 30.05.2020, 14:15 - Sa, 30.05.2020, 17:45 | C 6.321 Seminarraum | Digitale Veranstaltung
Einzeltermin | Mi, 03.06.2020, 14:15 - Mi, 03.06.2020, 17:45 | C 6.321 Seminarraum | Digitale Veranstaltung
Einzeltermin | So, 07.06.2020, 09:00 - Sa, 13.06.2020, 18:00 | extern | UNO Genf

Inhalt: El presente seminario transdisciplinario tiene el objetivo de introducir la problemática de la situación de los Pueblos Indígenas de América Latina – especialmente la de las mujeres indígenas - desde la así llamada conquista hasta la actualidad desde un punto de vista socioeconómico, jurídico, antropológico y ético. Por lo tanto, se dedicarán las/los estudiantes a estudiar la diversidad de realidades y filosofías de vida indígena, analizarán y discutirán diferentes enfoques y discursos académicos sociopolíticos correspondientes, como ser, el concepto del buen (con)vivir, las teorías del indigenismo y la del indianismo, del constructivismo social, de la decolonialidad, del extractivismo progresista, la teoría de la interseccionalidad, etc. En el seminario se presentarán y debatirán diferentes problemas normativos en el ámbito de instrumentos y políticas nacionales e internacionales con respecto a los Pueblos Indígenas. El organismo de las Naciones Unidas (ONU) llamado “Mecanismo de expertos sobre los derechos de los pueblos indígenas, (MEDPI)”servirá como ejemplo para analizar la problemática de la situación legal y jurídica de los PueblosIndígenas en el sistema de las Naciones Unidas. Las/los participantes del seminario tendrán la oportunidad de esbozar planteamientos propios para los diferentes puntos de la agenda de la próxima sesión del MEDPI que se llevará a cabo del 8 al 12 de junio 2020.

Nachhaltigkeitsherausforderungen der Textil- und Bekleidungsbranche – Komplexe Zusammenhänge zwischen Arbeitsbedingungen und privater Regulierung (Seminar)

Dozent/in: Felix Beyers

Termin:
Einzeltermin | Fr, 17.04.2020, 14:15 - Fr, 17.04.2020, 15:45 | C 14.102 a Seminarraum
Einzeltermin | Sa, 18.04.2020, 10:15 - Sa, 18.04.2020, 11:45 | C 14.102 a Seminarraum
Einzeltermin | Di, 28.04.2020, 09:15 - Di, 28.04.2020, 11:45 | C 40.601 Seminarraum
Einzeltermin | Di, 05.05.2020, 09:15 - Di, 05.05.2020, 11:45 | C 40.601 Seminarraum
Einzeltermin | Fr, 15.05.2020, 14:15 - Fr, 15.05.2020, 17:45 | C 11.308 Seminarraum
Einzeltermin | Fr, 26.06.2020, 14:15 - Fr, 26.06.2020, 17:45 | C 40.606 Seminarraum
Einzeltermin | Sa, 27.06.2020, 10:15 - Sa, 27.06.2020, 12:30 | C 40.606 Seminarraum

Inhalt: Die Textil- und Bekleidungsindustrie ist in globale Weltmärkte eingebettet und durch Wertschöpfungsketten gekennzeichnet, in denen Rohstoffe hauptsächlich in Ländern mit niedrigem und mittlerem Einkommen produziert und verarbeitet werden, während die Verkaufszahlen von Kleidung und Textilien in wohlhabenderen Ländern enorm gestiegen sind. In den letzten Jahren, haben sich vermehrt private Regulierungsmechanismen entwickelt, die meist auf dem Prinzip der Freiwilligkeit der Unternehmen beruhen. Dennoch ist die globale Textil- und Bekleidungsindustrie noch immer mit Nachhaltigkeitsherausforderungen wie der Zunahme von Umweltbelastung, den zum Teil prekären Arbeitsbedingungen sowie wirtschaftlichen Abhängigkeiten er textilproduzierenden Länder konfrontiert. Dieser Kurs versucht mittels wissenschaftlicher Ansätze, die komplexen Zusammenhänge zwischen den Regulierungsmechanismen und den Arbeitsbedingungen in Produktionsländern der Textilindustrie ersichtlich zu machen. Hierfür hilft das Konzept der Telekopplung, die sozioökonomischen und ökologischen Wechselwirkungen über Entfernung hinweg zu verstehen. Zudem wird eine Multiplikatorin des gemeinnützigen Frauenrechtsvereins Femnet e.V. praktische Einblicke in die Hintergründe der Arbeitsbedingungen in textilproduzierenden Ländern gewähren, da diese Organisation langfristige Beziehungen zu lokalen Arbeitsrechtsorganisationen in Produktionsländern pflegt. Durch diesen Einblick aus der Praxis sollen Probleme und Lösungen dieser globalen Praktiken besser ersichtlich und durch wissenschaftliche Untersuchungen besser verständlich gemacht werden.

Power, Politics and the International Order (FSL) (Seminar)

Dozent/in: Malcolm Jorgensen

Termin:
wöchentlich | Freitag | 14:15 - 15:45 | 10.04.2020 - 10.07.2020 | C 12.108 Seminarraum

Inhalt: This course introduces students to the dynamic relationships between global power, political contestation, and construction of the international order. Powerful Western states and their allies have, in recent years, advocated versions of a “liberal” or “rules-based” international order, which encapsulates the ideal of a system of rules and institutions capable of determining geopolitical disputes according to commonly agreed values. These accounts gravitate toward an order fixed on key post-WWII institutions and normative principles, especially as consolidated in the immediate post-Cold War era. Yet this order now faces unprecedented challenges as rising powers emerge to challenge the values and claimed universality of the international order. Moreover, domestic electoral politics and “populist” trends in leading Western states pose a parallel challenge to a unified order based on common values. Students will be introduced to the contemporary debate through an interdisciplinary and policy relevant analysis from the perspectives of International Law and International Relations.

Schmerz - Grenzen: (Naturwissenschaftliche) Erklärungen zwischen Pein, Leidenschaft und Passion. (Seminar)

Dozent/in: Liselotte Hermes da Fonseca

Termin:
14-täglich | Montag | 10:15 - 13:45 | 06.04.2020 - 10.07.2020 | C 40.108 Seminarraum | digitale Veranstaltung

Inhalt: ONLINE-SEMINAR!!!! Das Seminar findet vorerst online stattfinden. Wir werden also diverse neue Möglichkeiten der Zusammenarbeit erproben. In der modernen Schulmedizin wird der Schmerz u.a. als Erregung von Nervenenden, als unangenehme komplexe Sinnesempfindung durch Gewebeschädigung beschrieben – ein Feind, den es zu bekämpfen gilt: Heute müsse niemand mehr Schmerzen haben, egal wie krank er sei. – Im Christentum, das unsere Kultur bis heute prägt, hat der Schmerz hingegen eine grundlegende und begründende Funktion: Wurde der Mensch nach dem Sündenfall mit Schmerzen für die erworbene Erkenntnis bestraft, sollte die unbeschreibliche Passion Christi die Menschheit von der Sünde und demnach auch von den Schmerzen befreien. Die Schmerzen haben darin eine erlösende und lebensspendende Funktion – Schmerz sei eine Begegnung mit Gott, ob als Prüfung, Strafe oder Erlösung. So bewegen sich Beschreibungen des Schmerzes zwischen feindlich kriegerischen, folternden oder sogar höllischen Bildern und zugleich erlösenden, tugendhaften Funktionen. – Ob bei der Schönheit, der sportlichen Formung des Körpers, den pädagogischen Konzepten des guten Lernens, den juristischen Strafvorstellungen, psychologischen Traumata oder den scheinbar privaten, individuellen Lüsten, der Schmerz bewegt sich bis heute als Leiden(schaft) zwischen Pein und Passion. Und auch die Medizin greift immer wieder zu religiös konnotierten Beschreibungen des Schmerzes. Schmerz als das, was den Körper durch- und aufbricht, gewissermaßen objektlos, unsichtbar und unartikuliert, zwingt zur Symbolisierung, um mitteilbar zu werden. Er muss zum Ausdruck kommen, um Grenzen kenntlich zu machen, Verletzbarkeiten und Respekt vor den Anderen zu ermöglichen und darüber Macht und Souveränität zu regulieren. Eben darin wirkt der Umgang mit dem Schmerz auch kulturbildend. Ohne Schmerz und seine Äußerung wäre das Lebendige lebensgefährlich verwundbar. Mit den möglichen Übersetzungen und Ausdrucksformen des Schmerzes haben sich entsprechend fast alle gesellschaftlichen Bereiche und Disziplinen befasst, so dass der Schmerz als zutiefst interdisziplinäres Thema beschrieben werden kann. Dennoch steht er heute besonders im Fokus der medizinischen Forschung. Da er jeden Menschen auf geradezu existenzielle Weise betrifft und Fragen nach unserem Verhältnis zu uns, zu anderen, und zum Verhältnis von Körper, Seele und Geist aufwirft, könnte es von Bedeutung sein, nach den Auswirkungen der medizinischen Erklärungen des Schmerzes zu fragen.

TASS - Transatlantic Sustainability Seminar (FSL) (Seminar)

Dozent/in: Thomas Schomerus

Termin:
wöchentlich | Montag | 14:15 - 15:45 | 06.04.2020 - 06.07.2020 | C 11.308 Seminarraum | digitale Veranstaltung

Inhalt: Due to the Corona-crisis, the original program had to be changed. It is neither possible to meet at the university (part 1) nor to take part in the summerschool 2020 (part 2), nor is it possible to travel to Texas for the 2-week excursion (part 3). For 2020, the Texas side has cancelled every program abroad. You can see what was originally planned further down in this text. Instead, I will try to go along with the original idea by offering a similar online-program. I therefore suggest: 1. to meet online (preferably via ZOOM) at the scheduled times; I will provide you with material and tasks 2. you prepare presentations plus an essay on selected topics of German and European /American challenges regarding sustainability; the topics can also include the current Corona-crisis; if possible, you prepare the presentations and essays together with American students (I have asked the Texas side for such cooperation) 3. the presentations are given online in a ZOOM-conference, if possible together with the US-students. The original program was: Part 1: The seminar starts with students working on the different themes and preparing a joint presentation within the spring semester 2020. One or two students from Leuphana prepare a topic together with one or two students from Texas A &M/Kingsville. As mentioned above, the topic should come from the area of energy and should give insight in either legal, economic, social, technical or cultural problems of the exploitation and the use of energy. A topic can be, for instance, the impacts on the environment, especially on ground water, deriving from Fracking. Part 2: The Leuphana students take part in the Leuphana summer school for American students in the second half of May, 2020. This program has been offered since the beginning of the 90ies, teaching American students international aspects combined with intercultural issues in an international environment in order to prepare young adults for a job in a globalized world. It comprises hard facts from fields such as economics, legal, or management, but also soft skills like intercultural communication or business negotiations. By accompanying and maybe even hosting American students, Leuphana students will learn about their background and get ideas for their presentations. Part 3: The Leuphana students will present their results at the Texas A&M-summer seminar in August 2020 in Texas. The course will last for all in all two weeks. Accommodation will be provided by the American side as well as a cultural program. The program will also include excursions, for example to the Eagle Ford Shale fracking site in South Texas. Students will have to cover their expenses, mainly consisting of travel costs and the necessary spending on food etc.

The World-wide Mobility and the Sustainability (FSL) (Seminar)

Dozent/in: Michael Palocz-Andresen

Termin:
Einzeltermin | Fr, 03.07.2020, 14:15 - Fr, 03.07.2020, 20:00 | Online-Veranstaltung | digitale Veranstaltung
Einzeltermin | Sa, 04.07.2020, 08:00 - Sa, 04.07.2020, 12:00 | Online-Veranstaltung | digitale Veranstaltung
Einzeltermin | So, 05.07.2020, 08:00 - So, 05.07.2020, 12:00 | Online-Veranstaltung | digitale Veranstaltung
Einzeltermin | Fr, 10.07.2020, 14:15 - Fr, 10.07.2020, 20:00 | Online-Veranstaltung | digitale Veranstaltung
Einzeltermin | Sa, 11.07.2020, 08:00 - Sa, 11.07.2020, 12:00 | Online-Veranstaltung | digitale Veranstaltung
Einzeltermin | So, 12.07.2020, 08:00 - So, 12.07.2020, 12:00 | Online-Veranstaltung | digitale Veranstaltung

Inhalt: The modern mobility plays an important role in the international passenger and weight transportation. Without the modern mobility no international connections, no industrial agricultural production and no supply of the people of countries ad cities would be possible. However, the Corona pandemic presents also the limits of our mobility. Airplanes transport the virus around the World very fast, ships transport the virus to all continents in a huge amount. Modern cars destroy the last distances between the humans. Will our World return to the old state, how we have been recognizing it before the Pandemic? I am thinking, no. We will learn from this tragical time-epoch in the history of the human. We will also reform our mobility and decelerate the time in the economy. Human connections will be more important. Honest sustainability in all sectors in the daily life, also in the mobility, will gain a leading role. .

The Culture and Politics of Drag (FSL) (Seminar)

Dozent/in: Ben Trott

Termin:
wöchentlich | Mittwoch | 12:15 - 13:45 | 06.04.2020 - 10.07.2020 | C 40.255 Seminarraum | digitale Veranstaltung

Inhalt: This seminar draws on engagements with the culture and politics of drag in the fields of Anthropology, History and Art History, Performance Studies, Philosophy, Literature, Theatre, Film and Cultural Studies, Gender and Queer Studies. It focusses primarily (although not exclusively) on drag culture and politics in the United States. The seminar traces the history of drag, and its role within LGBT and queer (sub-)cultures, from Harlem, NYC, and the Hamilton Lodge Balls in the late-19th and early-20th centuries, over the House and Ballroom culture of the 1960s, 70s and 80s, the emergence of voguing as what has been described as ‘a working class, primarily LGBTQ black and Latino aesthetic community’, through to present day queer subcultural (and transnational) drag scenes and Ballroom culture. It will also address recent mainstream cultural representations in shows such as RuPaul’s Drag Race and Pose. In the process, students will engage with Esther Newton’s seminal anthropological study, Mother Camp, examining the lives and work of gay male drag performers, primarily in Chicago and Kansas City in the 1960s. This was a study that went on to shape (albeit in often misunderstood ways) Judith Butler’s theory of gender performativity in Gender Trouble, a foundational work of Queer Studies. The seminar will also explore Jack Halberstam’s account of drag kings, performance and masculinity in his book, Female Masculinity, including in terms of why drag kings have been less numerous, and often received less attention, than drag queens. Students will engage with José Esteban Muñoz’s account of queer of colour drag performance artists as cultural critics, ‘organic intellectuals’ and philosophers – specifically, in the sense that Antonio Gramsci used these terms. And, through Marlon M. Bailey’s work on Ballroom culture in Detroit, Michigan, Butch Queens Up in Pumps, we will look at the role of ‘houses’ to which Ballroom participants affiliate; kinship units that function as an alternative to the traditional family. Finally, the seminar will critically engage with both Jennie Livingston’s Paris is Burning film as well as the debate that has surrounded it since its release 30 years ago (including bell hooks’ critical commentary on the film and the responses it generated). (A new, extended version of the film was released on its 30th anniversary, in March 2020.) The film focussed on the New York City drag and Ballroom scene of the 1980s and will be examined alongside more recent scholarly and filmic engagements, including the 2017 documentary film, Kiki, and Madison Moore’s book, Fabulous: The Rise of the Beautiful Eccentric. Authors that will be addressed over the course of the semester include Marlon M. Bailey, Judith Butler, George Chauncey, Grace Dunham, Stephen Farrier, Jonathan Flatley, Jack Halberstam, bell hooks, Marsha P. Johnson, Channing Gerard Joseph, Tim Lawrence, Madison Moore, José Esteban Muñoz, Esther Newton, Sylvia Rivera, and others. IMPORTANT INFORMATION ABOUT THE ORGANISATION OF THIS SEMINAR Due to the COVID-19 pandemic, this seminar has been rapidly redesigned in order to take place online only. This will present a number of challenges (some of which have likely not yet been anticipated) and will require some flexibility and experimentation on all of our behalves. Throughout, I will appreciate any feedback and suggestions that you might have. Please do also let me know if you have any specific needs which would help you more fully participate in, or benefit from studying, this seminar. I can be reached at: ben.trott@leuphana.de This seminar will be open to a maximum of 32 students. Once registered, students will be asked to divide themselves into four working groups, with a maximum of eight students in any one group. In total, these groups will meet online for 90 minutes a week (the regular length of a ‘2SWS’ seminar). For the first hour and 10 minutes, you will meet with your working group via a medium of your choosing (e.g. Zoom, GoToMeeting, telephone conference, etc…). During this time, you should: (a) come to an agreement on what you believe are the two main claims made by the text or texts that you read that week, and (b) answer the seminar questions provided in the syllabus. Each time you meet, one student in your group should be given the responsibility of making a note of (a), and another student should make a note of (b). Over the course of the semester, each student in your group should take responsibility for each of these tasks at least once. Students responsible for noting (a) and (b) will also be responsible for presenting the results of your group discussion (as briefly as possible!) to the seminar instructor who you will meet as a group for the final 20 minutes of your weekly seminar. This meeting will take place via Zoom. These presentations will then serve as the basis for further discussions of the texts, and the instructor will be available to address any questions arising. All students, and not just those presenting, are asked to actively participate in these discussions. During student group discussions, in addition to one student making note of (a) and another of (b) (as described above), a third student should take on the role of facilitating/moderating the group discussion, being careful to ensure that everybody is heard and has a chance to speak – this is of course a particular challenge in online discussions. Each student in your group should also take on this role of facilitator/moderator at least once over the course of the semester. Please make sure that you sign up to join a working group by 6pm on Wednesday 8 April. You can do this via the “Forum” function on the seminar’s myStudy page. If you would like to do so, you are welcome to join a group with people that you already know; alternatively, you can simply opt for the timeslot that is most convenient for you. More information, including important details about the precise timings of the four different working group meetings, can be found in the syllabus. This is available via this seminar's myStudy page, as a PDF under "Materials" [Please note: in unpredictable times such as these, many of us come to appreciate a little predictability. The intention, therefore, is that this seminar will be taught online, including (if possible) in the (currently seemingly unlikely) event that attendance on campus is resumed later in the semester.]

Understanding Socio-Technical Transitions: Contemporary Perspectives on the Politics of the Internet and the Digital Economy (FSL) (Seminar)

Dozent/in: Thomas Gegenhuber

Termin:
Einzeltermin | Mo, 06.04.2020, 10:15 - Mo, 06.04.2020, 13:45 | intern | Introduction
Einzeltermin | Mo, 27.04.2020, 10:15 - Mo, 27.04.2020, 15:45 | C 40.606 Seminarraum | Connecting literature with empirical examples
Einzeltermin | Mo, 11.05.2020, 14:45 - Mo, 11.05.2020, 18:45 | C 7.307 Seminarraum | Connecting literature to social science concepts
Einzeltermin | Mo, 18.05.2020, 14:45 - Mo, 18.05.2020, 18:45 | C 40.606 Seminarraum | Tutorial: How to write a blog post
Einzeltermin | Mo, 25.05.2020, 14:45 - Mo, 25.05.2020, 18:45 | C 7.307 Seminarraum | Mentoring Session
Einzeltermin | Mo, 08.06.2020, 14:45 - Mo, 08.06.2020, 18:45 | C 7.320 Seminarraum | Peer to Peer Session
Einzeltermin | Mi, 17.06.2020, 10:15 - Mi, 17.06.2020, 18:45 | C 40.606 Seminarraum | Digital Worldcafé

Inhalt: [This course will be taught online] Overview Digital technologies permeate all areas of social and economic life. Social media enables us to connect with others and thereby shapes the way we communicate and interact with our social environment. The platforms do not only organize our private life, but also affect what information and opinions we consume, and thus how we make sense of the world. The dominant position of the platforms raises questions of responsibility. The platform-providers are increasingly held into account for addressing issues like fake news, hate speech, and cyber-crime and receive criticism for being data factories and the vanguards of „surveillance capitalism.” Marketplace platforms, such as Amazon, make shopping easy. And, like social media plat-forms, they depend on the marketization of consumer data. Amazon’s business practices have been claimed to be unethical. For instance, the working conditions at its distribution centers, as well as Amazon’s strategies to increase competitive pressure on its vendors, has been challenged. While the Internet-of-things and so-called smart homes with Alexa at heart seem to make our life easier, the products and applications raise concerns regarding data security and safety. The two examples illustrate a point: how we “inhabit” (i.e., use) technologies in our daily life has positive and negative effects. The premise of this course is that it is up to us, as society, to engage in the issues shaping our digital present and future. Consequently, the following questions are at the core of this course: How do we want to use technology, and for which aims? What are the ethical limits of digital innovation? How can we regulate (e.g., through government, establishing standards, etc.) new organizational forms (e.g., platforms) or digital-driven practices (e.g., use of AI and algorithms for decision-making)? Note that in this course, we depart from assumptions of technological determinism (i.e., technology as an exogenous unstoppable force) and technological solutionism (i.e., thoughtlessly seeing technology as a savior for all problems). Against the backdrop our interdisciplinary virtual course, we will use contemporary literature focusing on digital phenomena as the vantage point for our explorations. Literature, movies or comics tell stories about what is, can and could be. These art forms use narratives as a vehicle to understand and reflect on contemporary societal dynamics. In the first part, you will read a few chapters from Rob Hart’s book “The Warehouse” and think about on how the story in this book connects to empirical reality we face today (e.g. the working conditions at Amazon). Next, you will watch the movie or read the a few chapters of The Circle and connect it with readings from Shoshana Zuboff’s “Surveillance Capitalism”. Based on this initial exploration you then set out to choose a book (e.g. Theresa Hanning’s “Die Optimierer” or Marcel Uwe Kling’s “Quality Land”) or a movie (e.g. Ex Machina) and you will theorize in a blog post how the story connects to empirical reality and concepts in social sciences. Grading Kombinierte wissenschaftliche Arbeit: Memos (40 %), Blog post (60 %). [This is the new grading due to the required changes I needed to make to this course due to the cancellation of the re:publica conference and offering an online format]

What (not) to wear - Grundlagen der Gender und Queer Studies am Beispiel von Kleidung (Seminar)

Dozent/in: Ann-Kathrin Mader

Termin:
14-täglich | Montag | 10:15 - 13:45 | 06.04.2020 - 10.07.2020 | C 40.501 Seminarraum | Digitale Veranstaltung

Inhalt: Es wird anhand von grundlegenden Texten und Positionen der Gender und Queer Studies, z.B. von Judith Butler, herausgearbeitet, inwiefern mittels Kleidung (Geschlechts-)Identität nicht ausgedrückt, sondern vielmehr erst performativ hergestellt wird. Neben einem grundlegenden Verständnis von der Performativität des Geschlechterhandelns wird das Verhältnis von Mode und Geschlecht aus unterschiedlichen Perspektiven beleuchtet und dabei Einblick in aktuelle Diskurse kulturwissenschaftlicher Geschlechterforschung gegeben: Neoliberalismus(-kritik), die Reproduktion gesellschaftlicher Machtverhältnisse, aktuelle Debatten um religiöse Kleidervorschriften, die Auseinandersetzung mit den Begriffen Klischee, Stereotyp und Vorurteil sowie race, class und gender im Sinne einer intersektionalen Perspektive. Die Selbstreflexion der Studierenden bezüglich ihres eigenen doing gender ist dabei stets Teil des Seminargeschehens.