Vorlesungsverzeichnis

Suchen Sie hier über ein Suchformular im Vorlesungsverzeichnis der Leuphana.


Lehrveranstaltungen

Aktuelle Neuerscheinungen (Seminar)

Dozent/in: Claus Pias

Termin:
wöchentlich | Donnerstag | 16:15 - 17:45 | 13.10.2025 - 30.01.2026 | C 14.006 Seminarraum | 45 Stud. erwartet

Inhalt: Die Veranstaltung beschäftigt sich mit aktuellen Buch-Neuerscheinungen aus den Bereichen Kultur- und Medienwissenschaft. Neben einer Liste von möglicher Bücher (vorab auf MyStudy) können und sollen auch eigene Titel zur Rezension vorgeschlagen werden. Die endgültige Auswahl und Vergabe erfolgt dann in der zweiten Seminarsitzung. Von den Teilnehmerinnen und Teilnehmern wird daher bereits *vor* Semesterbeginn die Lektüre der einschlägigen Verlagskataloge erwartet (Fink, Suhrkamp, Kadmos, UVK, diaphanes, Alexander, transcript, Fischer, Meson usw.), damit Ihre Vorschläge einfließen können. In wöchentlichen und evtl. auch geblockten »Redaktionssitzungen« (Terminvereinbarung in der ersten Sitzung) sollen dann jeweils mehrere neu erschienene Bücher diskutiert werden. Grundlage der Diskussion ist ein von dem/der Referent/in zuvor bereitgestellter Textauszug des besprochenen Buches. Das »Referat« hat die Form einer *schriftlichen* Rezension auf dem Niveau einer Fachzeitschrift (d.h. der Text sollte wesentliche Argumentationslinien, Hauptthesen, Forschungsstand usw. reflektieren). Dieser Rezensionstext wird den übrigen Teilnehmer/innen ebenfalls *vor* der jeweiligen Sitzung in einer (vorläufigen) Form zur Verfügung gestellt (MyStudy). Die Sitzung selbst dient dann als Redaktionskonferenz, in der Buch und Rezension jeweils kurz präsentiert und dann gemeinsam diskutiert werden. Buchvorschläge (to be continued): – Hasso Spode, Traum Zeit Reise. Eine Geschichte des Tourismus, Berlin: BeBra 2025 – Marcus M. Rommel, Projekt Alexandria. Medienhistorische Einblicke in das frühe World Wide Web, Bielefeld: transcript 2025 – Barbara Picht und Henning Trüper (Hrsg.), Epochenwenden: Zur Aktualität historischer Periodisierung, Göttingen: Wallstein 2025 – Jörg Wesche, Palinodien: Die Kunst der Selbstkorrektur, Göttingen: Wallstein 2025 – Dirk Rose, Medienkritik – Theorie und Geschichte, Göttingen: Wallstein 2025 – Friedrich Balke, Bernhard Siegert und Joseph Vogl (Hrsg.), Das Schiff, Berlin: Vorwerk8 2025 (Archiv für Mediengeschichte, Bd. 20). – Dieter Thomä, Postismen: Vom Nutzen und Nachteil eines Denkmusters für die Wissenschaften, Frankfurt a.M.: Suhrkamp 2025 – Hans Ulrich Gumbrecht, 1926: Ein Jahr am Rand der Zeit, Frankfurt a.M.: Suhrkamp 2025 [dt. Neuausgabe von: In 1926: Living at the Edge of Time, Harvard UP 1998] – Ulrich Raulff, Wie es euch gefällt. Eine Geschichte des Geschmacks, München: Beck 2025 – Heike Behrend, Gespräche mit einem Toten. Gustaf Nagel, Prophet vom Arendsee, Berlin: Matthes & Seitz 2025 – Stefan Kühl, Führung und Gefolgschaft. Management im Nationalsozialismus und in der Demokratie, Berlin: Suhrkamp 2025 – Frank Bösch, Deals mit Diktaturen. Eine andere Geschichte der Bundesrepublik, München: C.H. Beck 2024 – Matthias Völkel, Kybernetik in der Sowjetunion. Ein politisches und gesellschaftliches Modernisierungsprojekt?, Berlin: LIT 2024 – Ulrich von Loyen (Hrsg.), Ernesto de Martino: „Die magische Welt“. Prolegomena zu einer Geschichte der Magie, Berlin: Matthes & Seitz 2025 – Tom Holpert, ca. 1972: Gewalt - Umwelt - Identität - Methode, Spector Books 2024 –...

Commons (Seminar)

Dozent/in: Roberto Nigro

Termin:
wöchentlich | Dienstag | 16:15 - 17:45 | 13.10.2025 - 30.01.2026 | C 11.319 Seminarraum

Inhalt: In recent years, the concept of the common has become central to political, philosophical, and ethical debates. As Pierre Dardot and Christian Laval argue in their seminal work Common, protest movements worldwide resist the appropriation of natural resources, public services, and networks of knowledge and communication. These struggles rest on the same irreducible principle: the common. This seminar explores the common as an alternative to the modern dichotomy of private and public. Rather than grounding it in human nature or natural resources, we will examine it as a form of life produced through cooperation. The common includes not only ecological resources such as air and water, but also existential resources such as language, knowledge, and emotions. Particular attention will be given to the ways in which the common shapes subjectivity: it negates the logic of ownership, emphasizing instead interdependence and the collective renewal of the social. We will also contrast the common with the notion of common goods—a category tied to scarcity, appropriation, and the legal tradition. While Garrett Hardin’s famous thesis on “the tragedy of the commons” frames the issue in terms of private versus public, individual versus collective, our inquiry seeks to move beyond these oppositions to rethink cooperation, production, and shared freedom.

Exhibiting climate change: media, art, and curating in times of crises (Seminar)

Dozent/in: Daniel Irrgang

Termin:
wöchentlich | Dienstag | 16:15 - 17:45 | 13.10.2025 - 30.01.2026 | C 12.105 Seminarraum

Inhalt: This course approaches the question of how to represent, and thus make accessible for critical thought and practice, the ‘hyperobject’ climate change. The term hyperobject was coined by Timothy Morton (2013) to address the complexities of the causes and effects of anthropogenic forcings on this planet, which are impossible to conceptualize in a coherent or holistic problem-solving manner. This includes its epistemological conditions: The interconnected climate crises defy simple forms of understanding as they challenge the rationalizations of Western knowledge systems, such as the binary distinctions between modern and pre-modern temporalities or separated spheres of nature and culture. Adding to this complexity, climate change spans vast temporal and spatial dimensions, a vastness that has provisionally been addressed with the controversially debated Anthropocene as term for a new geological epoch shaped by human agency. To grasp this hyperobject, then, is both an epistemological and aesthetic challenge; a challenge that is more and more taken up, particularly in the last 10+ years, by critical practices in art, design, exhibition making, and the media apparatuses associated with those practices. They seek to show entry points for possible acts of resistance and activism towards late capitalism’s impact on the planet. A planet which human beings do not only inhabit – as in a place which could easily be switched against another one as living conditions deteriorate, be it through extraterrestrial exit strategies to Mars or extravagant hideouts in gated communities, both reserved for the upper 1%. But as a complex environment in which the conditions for life to exist is continuously generated by life itself, that is by the biogeochemical processes of a manifold of lifeforms (of which human beings are only a tiny part, albeit one with far-reaching effects on planetary ecosystems). To imagine and suggest alternative modes of living, where such an interdependence between human and non-human lifeforms is respected, is another challenge for art and design practices engaging with Anthropocene tensions. To trace such intellectual, aesthetic, and activist practices, the course will cover roughly three fields: (1) classic and current theoretical positions within the continuously emerging field of environmental humanities; (2) practices in art and design that explore alternative sustainable practices and planetary futures; (3) media and curatorial strategies that make those practices accessible within an exhibition context. Besides engaging with the theoretical positions and case studies in art, design, and curation, each course participant is expected to develop an own curatorial concept for an imaginary exhibition addressing (aspects of) the climate crisis.