Vorlesungsverzeichnis
Suchen Sie hier über ein Suchformular im Vorlesungsverzeichnis der Leuphana.
Veranstaltungen von Charlotte Gohr
Lehrveranstaltungen
Scientific methods – different pathways to knowledge (Vorlesung)
Dozent/in: Charlotte Gohr, Henrik Wehrden
Termin:
wöchentlich | Dienstag | 14:15 - 15:45 | 14.10.2024 - 31.01.2025 | C 40 Forum | Forum
wöchentlich | Dienstag | 14:15 - 15:45 | 14.10.2024 - 31.01.2025 | C 40 Auditorium | Auditorium
Inhalt: Die Vorlesung bietet einen breiten konzeptionellen und historischen Überblick über wissenschaftliche Methoden. Beginnend mit den epistemologischen Grundlagen verschiedener methodischer Ansätze und Fächerkulturen wird die wachsende Diversität von Methoden erläutert. Gleichzeitig wird das inter- und transdisziplinäre Grundverständnis der Leuphana so erläutert, und anhand von soliden Grundprinzipien der Methodik wie z.B. Bias oder kritische Reflexion die Grundlage für die methodische Fokussierung im Major und Minor erläutert. Anhand von praktischen und interaktiven Aufgaben werden Methoden erfahrbar, und die Lernenden generieren so erste Daten aus sich selbst heraus. The lecture offers a broad conceptual and historical overview on scientific methods. Starting with the epistemological fundamentals of diverse methodological approaches and disciplines, the increasing diversity of methods is explained. At the same time, the inter- and transdisciplinary path at Leuphana is exemplified, and the fundamental principles of scientific methodology (such as bias or critical reflection) as well as the methodological focus of Major and Minor courses are illustrated. Methods are made tangible through practical and interactive tasks and the students generate first data by themselves.
- Lehren und Lernen - Leuphana Semester - Wissenschaft produziert: methodisches Wissen
- Leuphana Bachelor - Leuphana Semester - Wissenschaft produziert: methodisches Wissen
- Sozialpädagogik - Leuphana Semester - Wissenschaft produziert: methodisches Wissen
- Wirtschaftspädagogik - Leuphana Semester - Wissenschaft produziert: methodisches Wissen
Wissenschaftliche Methoden— Unterschiedliche Wege zum Wissen (Vorlesung)
Dozent/in: Charlotte Gohr, Henrik Wehrden
Termin:
wöchentlich | Dienstag | 14:15 - 15:45 | 14.10.2024 - 22.10.2024 | C HS 3
wöchentlich | Dienstag | 14:15 - 15:45 | 14.10.2024 - 31.01.2025 | C 40 Forum | Forum
wöchentlich | Dienstag | 14:15 - 15:45 | 14.10.2024 - 31.01.2025 | C 40 Auditorium | Auditorium
Einzeltermin | Di, 29.10.2024, 14:15 - Di, 29.10.2024, 15:45 | C 12.006 Seminarraum
wöchentlich | Dienstag | 14:15 - 15:45 | 05.11.2024 - 31.01.2025 | C HS 3
Inhalt: Die Vorlesung bietet eine breiten konzeptionellen und historischen Überblick über wissenschaftliche Methoden. Beginnend mit den epistemologischen Grundlagen verschiedener methodischer Ansätze und Fächerkulturen wird die wachsende Diversität von Methoden erläutert. Gleichzeitig wird das inter- und transdisziplinäre Grundverständnis der Leuphana so erläutert, und anhand von soliden Grundprinzipien der Methodik wie z.B. Bias oder kritische Reflexion die Grundlage für die methodische Fokussierung im Major und Minor erläutert. Anhand von praktischen und interaktiven Aufgaben werden Methoden erfahrbar, und die Lernenden generieren so erste Daten aus sich selbst heraus.
- Lehren und Lernen - Leuphana Semester - Wissenschaft produziert: methodisches Wissen
- Leuphana Bachelor - Leuphana Semester - Wissenschaft produziert: methodisches Wissen
- Sozialpädagogik - Leuphana Semester - Wissenschaft produziert: methodisches Wissen
- Wirtschaftspädagogik - Leuphana Semester - Wissenschaft produziert: methodisches Wissen
Collaborative Research Project (Seminar/Projekt)
Dozent/in: Veronica Bremer, Charlotte Gohr, Gesche Keding, Martin Jan-Ulrich Kohler
Termin:
wöchentlich | Donnerstag | 10:00 - 12:00 | 14.10.2024 - 31.01.2025 | C 40.255 Seminarraum
Inhalt: In this Studium Inviduale core module, students will execute a collaborative research project addressing a question of social significance during the semester. The instructors will assist the students, working in teams, in selecting a suitable topic and in the organisation of the research process. Overall, the process is led and carried out by the students. The teams will work closely with the instructors, who will guide and support the research as supervisors, and with each other through class discussions consisting of constructive feedback. Research is here understood as the process of responding to a problem of wider relevance by contributing original knowledge to the world. By gaining practical team research experience, students develop many skills – from time management and problem solving and decision-making, to productive teamwork and the ability to communicate research results to a wider audience. With the research project, students take an important step towards making their study experience within the framework of the Studium Individuale more broadly relevant outside the curricular context. The learning objectives of this course (see below) involve both the process of research and the collaborative experience of working in a group to plan and produce a collective output. The goal of the project is to serve the participants’ different academic interests and yet bring together their varying knowledge and skills in a complementary and productive way. While the module does not train students in particular methods, class discussions will provide feedback on the appropriate and rigorous application of a selected method among many other topics. This course consists of sessions that comprise of collective peer feedback, regular consultations with the supervisors, self-study, and meetings with group members. Assignments, reading materials, and additional information will be provided via myStudy. We also encourage you to use the myStudy forum as a communication platform to exchange ideas and discuss questions regarding this course.