On Beauty and Ecocritical Aesthetic Politics - Sean Cubitt

09. Dec

Leuphana University of Lüneburg I Central Building, C 40.530

Tues. 09.12.2025. 2pm - 4pm

Talk by Seán Cubitt (University of Melbourne)
Hosted by the Centre for Digital Cultures (CDC) in conjunction with the Center for Critical Studies.

Registration is not necessary. It is possible to join online. 

Of the many approaches to beauty over history, this talk addresses four: the concepts of the sublime, form, subjectivity and process under the rubrics of abject, object, subject and project. Inquiring into a single exemplary cultural-media practice, the talk will endeavour to establish the stakes for an ecocritical aesthetics adequate to the demands of decolonial, post-gender and computational. Building on the idea that consideration, in all its senses, is more significant than formal truth, and that imagining futures has superseded love and its alternatives as moral virtue, the paper invites debate over making as the essence of beauty, a necessarily collaborative process responding to demands for an Anthropocene utopia.

Seán Cubitt is Honorary Professorial Fellow at the University of Melbourne. He was previously Professor and head of the department of Media and Communications, Goldsmiths, University of London (2011–2019), the University of Melbourne (2005–2010), the University of Waikato, NZ (2000–2005) and Liverpool John Moores University (1989-1999). An elected fellow of the Australian Academy of the Humanities and of the Academia Europe, he has held visiting posts at Chicago, Harvard, Oslo and Dundee. He has keynoted over 50 events on four continents, curated exhibitions in Istanbul, Lima, Liverpool and Melbourne, and is currently working on funded research pro-jects with colleagues in Australia, Austria, Norway, the UK, the USA and China. His research links film and media studies with ecocriticism, technological, aesthetic, economic and political history, and the media arts and aesthetics. He is series editor of Leonardo Books (MIT Press) and serves on the boards of the Media Art History network, Goldsmiths Press, Media Art 21 (CAFA Beijing / SFMOMA / He Foundation), Delocating Mountains (Austrian Science Fund) and a number of journal and books series including Screen, Cultural Politics, Visual Art Practice and the Journal of Environmental Media. His publications include The Cinema Effect, EcoMedia, The Practice of Light, Finite Media: Environmental Implications of Digital Technologies, Anecdotal Evidence and two volumes of a projected trilogy on aesthetic politics: Truth and Good. The third volume, Beauty advances ecocritical approaches to the history and philosophy of media and media arts.

Language: English

Contact: inga.luchs@leuphana.de

  • Leuphana Universität Lüneburg I Zentralgebäude, C 40.530
  • Do. 09.12.2025. 14 Uhr -16 Uhr
  • Sprache: Englisch
  • Eine Registrierung ist nicht erforderlich. Es besteht die Option zur Online-Teilnahme. 

Dieser Vortrag wird von Sean Cubitt (Universität Melbourne) im Rahmen des Kolloquiums vom Centre for Digitale Cultures gehalten. Die Veranstaltung findet in Zusammenarbeit mit dem Centre for Critical Studies statt.

Im Laufe der Geschichte gab es viele Ansätze zur Schönheit. Dieser Vortrag befasst sich mit vier davon: den Konzepten des Erhabenen, der Form, der Subjektivität und des Prozesses unter den Rubriken des Abjekts, des Objekts, des Subjekts und des Projekts. Anhand einer beispielhaften kulturmedialen Praxis wird der Vortrag versuchen, die Herausforderungen für eine ökokritische Ästhetik zu ermitteln, die den Anforderungen des Dekolonialen, des Post-Gender, und der Berechnung gerecht wird. 

Ausgehend von der Idee, dass die Erwägung in jeder Hinsicht wichtiger ist als die formale Wahrheit, und dass die Vorstellung von Zukunftsvisionen die Liebe und ihre Alternativen als moralische Tugend abgelöst hat, lädt der Vortrag zu einer Debatte über das Schaffen als Essenz der Schönheit ein – ein notwendigerweise kollaborativer Prozess, der den Anforderungen einer anthropogenen Utopie gerecht wird.

Seán Cubitt ist Honorary Professorial Fellow an der University of Melbourne. Seine Forschung verbindet Film- und Medienwissenschaften mit mit Ökokritik, technologischer, ästhetischer, wirtschaftlicher und politischer Geschichte sowie Medienkunst und Ästhetik. Zu seinen Publikationen zählen The Cinema Effect, EcoMedia, The Practice of Light, Finite Media: Environmental Implications of Digital Technologies, Anecdotal Evidence sowie zwei Bände einer Triologie zu ästhetischer Politik: Truth and Good. Der dritte Band, Beauty fördert ökokritische Ansätze zur Geschichte und Philosophie der Medien und Medienkunst.