Course Schedule
Veranstaltungen von Maureen Schulze
Lehrveranstaltungen
Sustainable M&E: Sustainable Consumer Behaviour in Retailing (Seminar)
Dozent/in: Maureen Schulze
Termin:
wöchentlich | Dienstag | 10:15 - 11:45 | 13.10.2025 - 30.01.2026 | C 11.307 Seminarraum
Inhalt: Understanding consumer behavior — from selecting, purchasing, and using to disposing of goods or services — is essential for effectively managing retailers' marketing strategies. In the context of sustainability, these behaviors become even more complex as socio-political pressures, ethical considerations, and environmental concerns shape consumer decision-making. ‘Sustainable Consumer Behavior in Retailing’ examines how retailers can encourage more sustainable consumption choices, for instance through store design, nudging or social influences. Additionally, the course fosters a discussion on trends such as circular economy approaches, consumption reduction, shifts in dietary patterns etc. and retailers’ role in the transition. Through a combination of theoretical insights and practical examples, students will develop an understanding of the mechanisms that shape consumer behavior in retail and how these can be leveraged to drive more sustainable consumption. The course begins by building an understanding of consumer decision-making processes, with a particular focus on retail environments. This is followed by an overview of how retailers can either support or hinder sustainable consumption choices. Finally, students will gain an in-depth understanding of how retailers across various sectors apply theoretical knowledge to foster sustainable behavioral change.
Verantwortung 2: Verantwortungsvoll konsumieren: Gute Vorsätze und echte Verhaltensänderungen (Seminar)
Dozent/in: Maureen Schulze
Termin:
wöchentlich | Freitag | 12:15 - 13:45 | 13.10.2025 - 30.01.2026 | C 11.319 Seminarraum
Inhalt: Welche Rolle spielen nachhaltige Konsumentscheidungen bei der Einhaltung planetarer Grenzen? Warum fällt es einigen Konsument:innen leichter als anderen, nachhaltige Kaufentscheidungen zu treffen? Und wie können Konsument:innen dabei unterstützt werden, ihr Konsumverhalten nachhaltiger zu gestalten? Dieses Seminar bietet eine interdisziplinäre Perspektive auf den Transformationsprozess hin zu nachhaltigen Kauf- und Konsumentscheidungen. Es beleuchtet sowohl die Rolle nachhaltigen Konsums als auch die zentralen Möglichkeiten und Barrieren für dessen Förderung. Darauf aufbauend entwickeln die Studierenden Maßnahmen zur Unterstützung nachhaltiger Konsumentscheidungen, um den Transformationsprozess gezielt zu beschleunigen. Neben wissenschaftlichen Impulsen, gemeinsamen Diskussionen und der Analyse von Praxisbeispielen erarbeiten die Studierenden eigenständig Strategien zur Förderung nachhaltigen Konsum- und Kaufverhaltens. Dabei setzen sie sich mit im Seminar identifizierten Herausforderungen in der Transformation nachhaltiger Konsumentscheidungen auseinander und suchen nach lösungsorientierten Ansätzen. Das Seminar vermittelt einen umfassenden Überblick über verschiedene Handlungsfelder (z.B. Informationsbereitstellung, Nudging, etc.) nachhaltigen Konsums und ermöglicht eine Auseinandersetzung mit den zentralen Barrieren und Potenzialen für eine nachhaltigere Konsumkultur.