Course Schedule
Lehrveranstaltungen
Integrierte Anwendung betriebswirtschaftlicher Kenntnisse (Seminar)
Dozent/in: Günter Weinrich
Termin:
wöchentlich | Mittwoch | 12:15 - 13:45 | 12.10.2015 - 29.01.2016 | C 6.317 Seminarraum
Einzeltermin | Fr, 04.12.2015, 08:15 - Fr, 04.12.2015, 16:00 | Raumangabe fehlt
Einzeltermin | Fr, 11.12.2015, 08:15 - Fr, 11.12.2015, 16:00 | Raumangabe fehlt
Inhalt: 1. eine Fallstudie zur integrierten Mengen- und Werteplanung eines Ein-Produkt-Unternehmens mit der Abbildung in der Erfolgsrechnung, Bilanz und Finanzrechnung, 2. das TOPSIM-Planspiel, das an zwei Blocktagen betriebliche Entscheidungssituationen eines mittelständischen Unternehmens simuliert, 3. die studentischen Referate, die unterschiedliche Fragestellungen aus den verschiedenen Bereichen (Marketing, Controlling, Unternehmensführung, Rechnungswesen etc.) zum Gegenstand haben.
Integrierte Anwendung betriebswirtschaftlicher Kenntnisse (Seminar)
Dozent/in: Günter Weinrich
Termin:
wöchentlich | Mittwoch | 08:15 - 09:45 | 12.10.2015 - 29.01.2016 | C 6.316 Seminarraum
Inhalt: 1. eine Fallstudie zur integrierten Mengen- und Werteplanung eines Ein-Produkt-Unternehmens mit der Abbildung in der Erfolgsrechnung, Bilanz und Finanzrechnung, 2. das TOPSIM-Planspiel, das an zwei Blocktagen betriebliche Entscheidungssituationen eines mittelständischen Unternehmens simuliert, 3. die studentischen Referate, die unterschiedliche Fragestellungen aus den verschiedenen Bereichen (Marketing, Controlling, Unternehmensführung, Rechnungswesen etc.) zum Gegenstand haben.
Intercultural Management (Seminar)
Dozent/in: Jürgen Deters
Termin:
wöchentlich | Montag | 10:00 - 12:15 | 12.10.2015 - 29.01.2016 | Raumangabe fehlt
Einzeltermin | Fr, 11.12.2015, 10:15 - Fr, 11.12.2015, 18:00 | Raumangabe fehlt
Einzeltermin | Sa, 12.12.2015, 10:15 - Sa, 12.12.2015, 14:00 | Raumangabe fehlt
Einzeltermin | Mo, 14.12.2015, 08:00 - Mo, 14.12.2015, 10:00 | Raumangabe fehlt
Einzeltermin | Mo, 18.01.2016, 08:00 - Mo, 18.01.2016, 10:00 | Raumangabe fehlt
Inhalt: Intercultural Management The focus in this cource is on intercultural communication, including case studies. 1. Culture and intercultural communication; Origin of cultural differences Intercultural awareness training How to give feedback and how to negotiate in different cultures, how to communicate with customers in different cultures, etc. 2. Foundations of individual behavior in different cultures and consequences for intercultural management and communication 3.Global strategic management, incl. how to communicate and execute a global strategy in multiple countries 4. Global employer branding, including labor market analysis 5. Employee selection in different cultures/countries, including how to apply successfully for a job in the US, in China etc. 6. Reward and recognition in different countries Case study: All students are members of Cross Culture & Co Student Consulting(CCS) Cross Culture & Co Student Consulting is a student consulting company which advises and supports companies in terms of globalization and cross cultural management. With its long-term experience and established practice Cross Culture & Co Student Consulting is a reliable partner and gives competent advisory to meet the challenges and requirements of the globalized world. Especially in encouraging companies to enter new markets and act globally the interdisciplinary team provides support with relevant information in order to structure and organize the activities. The company’s field of business comprises consulting concerning strategic management as well as management in general. In the past Cross Culture & Co Student Consulting supported for example Procter and Gamble while entering new markets. Our next project has the aim to consult and accompany FoD Inc. (Film on demand; a new company like Netflix) on its way to globalize and especially to enter the German market. In order to achieve this objective FoD needs support from qualified students in the fields of business psychology, business administration and business law. There are several tasks which have to be performed and FoD asks CCS to work on these tasks. Film-on-Demand Inc. (FoD) (see “Netflix”) serves as a provider for Videos-on-Demand via Streaming for their subscribers. Martin Miller and Thomas Smith founded the company in 2008 and its headquarters is located in San José, California, USA. Topics: 1. Strategic analysis: cultural and environmental analysis of global markets 2. How to communicate successfully in a global environment 3. Global labor market analysis and Employer Branding 4. Recruiting and Selection 5. Compensation, Benefits and Performance Measurement 6. Managing global values and global diversity management 7. Intercultural conflict management
Kompetenzen modellieren, messen, entwickeln: Was brauchen Unternehmen in Veränderungs-, Innovations- und Strategieprozessen? (Seminar)
Dozent/in: Sven Grote
Termin:
Einzeltermin | Do, 29.10.2015, 12:00 - Do, 29.10.2015, 20:00 | Raumangabe fehlt
Einzeltermin | Fr, 30.10.2015, 09:00 - Fr, 30.10.2015, 18:00 | Raumangabe fehlt
Einzeltermin | Do, 26.11.2015, 12:00 - Do, 26.11.2015, 20:00 | Raumangabe fehlt
Einzeltermin | Fr, 27.11.2015, 09:00 - Fr, 27.11.2015, 18:00 | Raumangabe fehlt
Inhalt: Im Rahmen der anwendungsorientierten Fallstudien geht es um die Führung in Veränderungsprozessen, Innovationsprozessen, die Steuerung von Teamprozessen. Beispiel: Führungskräfte sollen als sog. "Musterbrecher" Unternehmen verändern. Welche Kompetenzen werden dazu benötigt? Wie wird dies in Unternehmens gelöst? Optional können Kompetenzmodelle für Studierende und Professoren entwickelt werden. Zudem sollen Trends zum Thema Kompetenzmanagement sowie zur Zukunft der Führung beschrieben werden.
- Leuphana Bachelor - Major Betriebswirtschaftslehre PLUS - Integrationsmodul II: Business Case Modelling
- Leuphana Bachelor - Major Betriebswirtschaftslehre - Integrationsmodul II: Business Case Modelling
- Leuphana Bachelor - Major Betriebswirtschaftslehre PLUS - Integrationsmodul I: Simulation
- Leuphana Bachelor - Major Betriebswirtschaftslehre - Integrationsmodul I: Simulation