Course Schedule


Lehrveranstaltungen

Making and Remaking History: Reenactment as a Genre in Modern and Contemporary Art (Seminar)

Dozent/in: Ana Teixeira Pinto

Termin:
wöchentlich | Dienstag | 12:15 - 13:45 | 21.05.2019 - 02.07.2019 | C 5.019 Seminarraum

Inhalt: The best known historical reenactment of all times is, arguably, “The Storming of the Winter Palace” (1920) a mass-spectacle comprising over 2000 performers, who recreated a crucial moment in the October revolution, the deposition of the Provisional Government in 1917 by the proletarian masses, for a crowd of 100,000 spectators. Though the events were highly dramatized, photographs of the performers circulated in the foreign press as authentic documents of the 1917 uprisal, and Sergei Eisenstein’s “October: Ten Days that Shook the World” (2018), one of the most influential films ever made, is largely based on 1920 reenactment, though it’s known that the October Revolution did not play out as an actual mass invasion of the Tsar’s residence in St. Petersburg. In spite of its complex history, reenactments have only recently acquired a status in contemporary art, with a surge of interest in the practice resulting from works such as Jeremy Deller’s The Battle of Orgreave (2001), Omer Fast's video Spielberg's List (2003) or Rod Dickinson’s reenactment of The Milgram Obedience Experiment (2002). According to art historian Sven Lütticken this development points to a new interest in the performative engagement with history in contemporary art. Co-extensively the reenactment of artistic performances and actions has also garnered a great deal of curatorial attention in recent years. The seminar will survey the history of the reenactment as a format and its recent developments in the field of contemporary art with a particular emphasis on the entanglements of fact and fiction –– which is not to say that historical events never happened or are devoid of reality, but rather, as historian Hayden White argues, that the very notion of history is a distinctive discursive practice, a particular modality of representation predicated on narrative.

Skulptur nach 1960 (Seminar)

Dozent/in: Oona Lochner

Termin:
Einzeltermin | Fr, 31.05.2019, 10:00 - Fr, 31.05.2019, 18:00 | extern | Geblockt: zweimal Freitag/Samstag im Juni in Berlin. Termine noch nicht endgültig.
Einzeltermin | Sa, 01.06.2019, 10:00 - Sa, 01.06.2019, 14:00 | extern
Einzeltermin | Fr, 14.06.2019, 10:00 - Fr, 14.06.2019, 18:00 | extern
Einzeltermin | Sa, 15.06.2019, 10:00 - Sa, 15.06.2019, 14:00 | extern

Inhalt: Mit der Moderne verändert sich der Blick auf „Skulptur“. Schon vor 1900 hatte die Skulptur begonnen, ihre repräsentativen Funktionen zunehmend abzustreifen und ein Eigenleben zu entwickeln: statt Reiterstandbildern oder Heiligenfiguren entstanden nun Kunstwerke, die ähnliche Fragen thematisierten wie auch die Malerei ihrer Zeit: nach Medium und Materialität, nach Form und Abstraktion. Um 1960 werden diese Fragen noch einmal neu aufgeworfen und weitere kommen dazu: Skulptur wird in ihren Beziehungen zu anderen Künsten und zum ganz alltäglichen Leben diskutiert, in ihrem Verhältnis zu Räumlichkeit, Bewegung und Betrachter*innen. Vor allem seit den 1990er Jahren tritt auch verstärkt ihr Potential in den Vordergrund, (Kunst-)Institutionen und Gesellschaft zu kritisieren. Das Blockseminar, das an zwei Wochenenden (jeweils Freitag 10-18h und Samstag 10-14h) in Berlin stattfindet, richtet den Blick auf diese Veränderungen von Skulptur und dem Sprechen über sie seit den 1960er Jahren. Startpunkt ist der Besuch der Ausstellung „Der Elefant im Raum. Skulpturen aus der Sammlung Marx und der Sammlung der Nationalgalerie“ im Hamburger Bahnhof, die vor allem die räumliche Wirkung von Skulptur verhandelt. Von hier ausgehend werden wir weitere Ausstellungen in Museen und Galerien besuchen und daran gemeinsam diskutieren, welche Entwicklungen von Skulptur wir ablesen können und wie sich aktuell über Skulptur sprechen lässt.

Was ist Formalismus? Von Charles Baudelaire bis Rosalind Krauss (Seminar)

Dozent/in: Stephanie Marchal

Termin:
Einzeltermin | Do, 11.04.2019, 13:00 - Do, 11.04.2019, 15:00 | C 7.320 Seminarraum | Vorbesprechung
Einzeltermin | Fr, 17.05.2019, 14:00 - Fr, 17.05.2019, 19:00 | C 5.325 Seminarraum
Einzeltermin | Sa, 18.05.2019, 09:00 - Sa, 18.05.2019, 17:00 | C 5.325 Seminarraum
Einzeltermin | Fr, 07.06.2019, 14:00 - Fr, 07.06.2019, 19:00 | C 14.102 b Seminarraum
Einzeltermin | Sa, 08.06.2019, 09:00 - Sa, 08.06.2019, 17:00 | C 14.102 b Seminarraum