Vorlesungsverzeichnis

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Veranstaltungen von Dr. Michael Rose


Lehrveranstaltungen

Politik der Nachhaltigkeit (Seminar)

Dozent/in: Michael Rose

Termin:
wöchentlich | Montag | 14:15 - 15:45 | 06.04.2020 - 10.07.2020 | C 12.013 | digitale Veranstaltung

Inhalt: UPDATE ZUR VIRTUELLEN LEHRE: DIE SEMINARSITZUNGEN WERDEN BIS AUF WEITERES AN DEN NORMALEN TERMINEN ONLINE ALS LIVE-SESSIONS MIT DER SOFTWARE "ZOOM" DURCHGEFÜHRT. Weitere Informationen dazu finden Sie unten unter "sonstige Hinweise". INHALT Häufig hört man den Vorwurf, Politik in modernen Demokratien würde nur auf kurzfristige Erfolge und die egoistischen Interessen der Wähler_innen und mächtiger Lobbys schauen. Demgegenüber steht die Forderung nach mehr Nachhaltigkeit. Aber wie kann Politik nachhaltiger werden? Wie versuchen unsere politischen Systeme, dafür Sorge zu tragen, dass politische Entscheidungen heute nicht unangemessen zu Lasten der zukünftigen Generationen, der Umwelt und der globalen sozialen Gerechtigkeit gehen? Um unterschiedliche Aspekte dieser Fragen und möglicher Antworten zu beleuchten, kommen nachhaltigkeitswissenschaftliche, ökonomische, philosophische und vor allem politikwissenschaftliche Perspektiven zum Tragen. Wir lesen und diskutieren u.a. über den Nachhaltigkeitsbegriff, Nachhaltigkeitsindikatoren, Gerechtigkeit, Langzeitverantwortung, Demokratietheorie und Governance einer Politik der Nachhaltigkeit. Außerdem analysieren wir die Praxis einer Politik der Nachhaltigkeit. Anhand von Fallstudien untersuchen wir Institutionen und Instrumente auf verschiedenen politischen Ebenen (international bis kommunal), wie bspw. diverse politische Nachhaltigkeitsgremien und Nachhaltigkeitsstrategien. Auch die Entwicklung und Diskussion von Reformvorschlägen kommt nicht zu kurz.

Environmental and Sustainability Governance (Seminar)

Dozent/in: Jens Newig, Michael Rose

Termin:
wöchentlich | Montag | 10:15 - 11:45 | 06.04.2020 - 10.07.2020 | C 11.319
wöchentlich | Donnerstag | 16:30 - 18:00 | 06.04.2020 - 10.07.2020 | C 12.101 b

Inhalt: UPDATE 24.03.2020 COURSE TAKES PLACE IN VIRTUAL FORM AS LIVE SEMINAR SESSIONS. We will use Zoom as a video conferencing system. Please sign in with your full first and last name. We would ask all students to ensure a strong and stable internet connection, if at all possible. Please use a suitable device to participate in class and group discussions. Lecturer and student presentations will use Zoom's desktop sharing function. Seminar content Why and how does governance matter for attaining sustainbility? This course provides a comprehensive overview of concepts and theoretical approaches in environmental and sustainability governance and applies these to real-world cases. It is based on intensive reading of key texts. The course starts with a short lecturers’ introduction into governance in the context of environmental sustainability and an introduction into governance analysis. This is followed by a role play called the “Melbourne Water Game”, where students jointly engage in a real-world interdisciplinary decision-making case, shedding light on the complexity of environmental and sustainability governance. In the main part of the course, around a dozen current concepts, approaches and themes in governing environmental sustainability will be introduced. These may include: - Environmental sustainability and public policy following Rio 1992 / Governance and complexity - Governing the commons and social-ecological systems - Good governance: legitimacy and effectiveness - Participatory and collaborative governance - Network governance - Scales and institutional fit - Multi-level governance - Sustainability transitions and transition management - Institutional dynamics and institutional decline - Global governance: global institutions and governance of teleconnections - Local governance and Local Agenda 21 - Learning and reflexive, adaptive governance - Evidence-based policy and governance / science-policy interface and transdisciplinarity Usually, each concept/approach is discussed in a separate session. A typical seminar session is structured as follows: 1) Short introduction to the session topic by lecturers, 2) Intense discussion of one core text (which was read by all students), 3) Short student presentation of an empirical case, 4) group work on applying the concept/approach to the empirical case, 5) presentation of group findings and concluding discussion. From time to time, however, this pattern is interrupted by special sessions dedicated to either case analyses or invited presentations on research projects. In the case analysis sessions, student groups are provided with a real-world case of a problem of environmental (un)sustainability. Students discuss which concept/approach would be suitable for the analysis of that case, and then conduct the analysis, followed by a short group presentation of the outcome and a critical reflection on choices, strengths and weaknesses of the selected approach. In the research project sessions, current governance research at Leuphana and beyond will be presented by invited researchers and discussed with the students.