Vorlesungsverzeichnis

Suchen Sie hier über ein Suchformular im Vorlesungsverzeichnis der Leuphana.


Lehrveranstaltungen

Digital Human Resources Management (Vorlesung/Übung)

Dozent/in: Verena Bader

Termin:
Einzeltermin | Fr, 23.10.2020, 15:00 - Fr, 23.10.2020, 19:00 | C 40.256 Seminarraum | Präsenzveranstaltung
Einzeltermin | Sa, 24.10.2020, 09:00 - Sa, 24.10.2020, 17:00 | C 40.256 Seminarraum | Präsenzveranstaltung
Einzeltermin | Fr, 15.01.2021, 15:00 - Fr, 15.01.2021, 19:00 | C 40.256 Seminarraum | Präsenzveranstaltung
Einzeltermin | Sa, 16.01.2021, 09:00 - Sa, 16.01.2021, 17:00 | C 40.256 Seminarraum | Präsenzveranstaltung
Einzeltermin | Fr, 22.01.2021, 15:00 - Fr, 22.01.2021, 19:00 | C 40.256 Seminarraum | Präsenzveranstaltung
Einzeltermin | Sa, 23.01.2021, 09:00 - Sa, 23.01.2021, 17:00 | C 40.256 Seminarraum | Präsenzveranstaltung

Inhalt: Overview eHRM, People Analytics, platforms – digital technologies are changing the way how work is done in organizations and how “human resources” are managed. Simultaneously, digitalization transforms the profession of Human Resources Management (HRM) itself. In this course, students are introduced to the main concepts of digital HRM and discuss its promises and pitfalls (its paradoxes). Students learn how digital technologies are harnessed to support or substitute classical HRM functions and how this can lead to changes in the HRM profession. Reports and use cases for the application of digital technologies in HRM practice are used to further the understanding of HRM as a stakeholder in the digital transformation of organizations. Challenges and opportunities of digital HRM are discussed and critically reflected in order to explore responsible digital HRM practices. The course format is interactive and students are expected to actively participate. Schedule and due dates Kick-off lecture: October 23-24, 2020 (live online webinar) Submission of written paper: November 24, 2020 (online) Feedback for written paper: Mid December 2020 (individual online live feedback) Two further block events for the presentations of papers and working with case studies: January 15-16, 2021 and January 22-23, 2021 (if possible in presence, otherwise live online webinar) Course objectives After students have completed this course, they will be familiar with various topics of digital HRM. They will be able to explain the areas of digital HRM along the classical HRM functions and apply them to empirical examples. In doing so, the students can clarify the relationship between the different concepts. They are able to combine the concepts learned and to design instruments for digital HRM and to critically evaluate their applicability.

Online Marketing und Social Media mit Fokus Stakeholder Management (Vorlesung/Übung)

Dozent/in: Dirk von Schnakenburg

Termin:
wöchentlich | Dienstag | 08:15 - 10:30 | 12.10.2020 - 31.12.2020 | Online-Veranstaltung
Einzeltermin | Fr, 04.12.2020, 08:00 - Fr, 04.12.2020, 17:30 | Online-Veranstaltung

Inhalt: Onlinemarketing ist inzwischen eine elementare und in vielen Fällen auch die budgetstärkste Disziplin der Marketingorchestrierung. In der Veranstaltung werden auch die Online-Performance-Kanäle im Detail beleuchtet, methodisch hinterfragt und praktisch begreifbar gemacht. Wichtige Themen sind: Klassische Online Werbung, Social Media Marketing, Mobile Marketing, Dynamic Pricing, Plattformökonomie etc.

Stakeholder Management (Vorlesung/Übung)

Dozent/in: Ossama Elshiewy

Termin:
wöchentlich | Donnerstag | 10:15 - 12:45 | 12.10.2020 - 29.01.2021 | C 40.254 Seminarraum

Inhalt: FÖRDERUNG VON NACHHALTIGEM KAUF- UND KONSUMVERHALTEN IM SINNE DER SUSTAINABLE DEVELOPMENT GOALS Die 17 Ziele für nachhaltige Entwicklung (englisch Sustainable Development Goals, SDG) sind politische Zielsetzungen der Vereinten Nationen (UN), welche weltweit der Sicherung einer nachhaltigen Entwicklung auf ökonomischer, sozialer sowie ökologischer Ebene dienen sollen (https://sdgs.un.org/goals). Um diese Ziele zu erreichen müssen eine Vielzahl an Akteuren zusammenarbeiten (Regierungen, Unternehmen, aber insbesondere auch Konsument/innen). Im Rahmen der Veranstaltung „Stakeholder Management“ wird es darum gehen, wie dieses Zusammenspiel auf profitorientierten Märkten optimal organisiert und gefördert werden kann. Ein besonderer Fokus wird dabei auf die Förderung von nachhaltigem Kauf- und Konsumverhalten liegen und inwieweit Forschung und Praxis in diesem Bereich bereits Erkenntnisse generiert & Ansätze umgesetzt haben (Good Health and Well-Being, Responsible Consumption and Production, etc.). In diesem Zusammenhang sollen implementierte Ansätze analysiert und diskutiert werden sowie gerne neue Ansätze erarbeitet werden (Win-Win für Unternehmen und Konsument/innen, und ob & wie staatliche Regulierungen dabei helfen können). Nach einer Einführung in die Thematik, einem selbstständigen Literaturstudium und verschiedener Gruppendiskussionen gilt es für die Teilnehmer/innen der Veranstaltung auf Basis des aktuellen Stands der Forschung & Praxis eine eigene empirische Studie zu konzipieren. Das Ziel der empirischen Studie ist die Analyse von Möglichkeiten nachhaltiges Kauf- und Konsumverhalten zu fördern.

Strategically Managing Stakeholder Relations: Crowds, Communities and the Challenge of Openness (Vorlesung/Übung)

Dozent/in: Thomas Gegenhuber

Termin:
Einzeltermin | Sa, 17.10.2020, 09:15 - Sa, 17.10.2020, 18:00 | C 3.120 Seminarraum | Präsenz: Introduction and get together
Einzeltermin | Do, 22.10.2020, 10:15 - Do, 22.10.2020, 13:45 | Online-Veranstaltung | Online: Opening up to crowds and communities
Einzeltermin | Do, 05.11.2020, 10:15 - Do, 05.11.2020, 13:45 | Online-Veranstaltung | Online: Blurring boundaries between organization and crowds & communities
Einzeltermin | Do, 26.11.2020, 10:15 - Do, 26.11.2020, 13:45 | Online-Veranstaltung | Online: Engaging and interacting with online communities
Einzeltermin | Do, 17.12.2020, 10:15 - Do, 17.12.2020, 13:45 | Online-Veranstaltung | Online: Governance of online communities and crowds
Einzeltermin | Do, 14.01.2021, 10:15 - Do, 14.01.2021, 13:45 | Online-Veranstaltung | Online: Leveraging crowds and communities in entrepreneurial endeavours
Einzeltermin | Do, 28.01.2021, 10:15 - Do, 28.01.2021, 13:45 | C 40.606 Seminarraum | Präsenz: Concluding session and preparation for the exam
Einzeltermin | Mo, 08.02.2021, 14:15 - Mo, 08.02.2021, 17:45 | C 40.606 Seminarraum | voraussichtlich Präsenz: Open Book Exam

Inhalt: In a digital economy crowds and communities play a critical role in (supporting) the emergence of new organizations (e.g. startups using crowdfunding), are potential source of value creation for existing organizations (e.g. online platforms relying on users’ ratings) or even contribute to an organization’s demise (e.g. ‘shitstorms’ severely threating an organization’s legitimacy). In this module, we begin with seeking to understand essential concepts, such as crowds (i.e. set of actors responding individually to an open call of an organization), communities (i.e. interrelated actors engaging in interpersonal exchange and share a common interest, concern, activity, or belief), openness (i.e. organizations involving external actors into organizing processes) and boundaries (i.e. various perspectives on how to draw the boundary between what occurs within the ‘closed’ organization and what happens in the ‘open’). Equipped with a knowledge of these concepts, we then move to a more detailed examination of what role crowds and communities can play in various situations. We further examine how to ‘manage’ them, in particular by inquiring into the challenges and consequences of openness.