Vorlesungsverzeichnis

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Lehrveranstaltungen

Liebe... (Seminar)

Dozent/in: Kristin Theresa Drechsler

Termin:
wöchentlich | Mittwoch | 12:15 - 13:45 | 12.10.2020 - 29.01.2021 | Online-Veranstaltung

Inhalt: “Love is not a state, a feeling, a disposition, but an exchange, uneven, fraught with history, with ghosts, with longings that are more or less legible to those who try to see one another with their own faulty vision.” (Judith Butler, Doubting Love) Unter Liebe verstehen wir meist die romantische Liebe zwischen zwei Individuen. Liebe erschöpft sich jedoch nicht in dieser Bedeutung. So kennen wir zum Beispiel auch die Nächstenliebe, die Liebe zur Natur, die Eigenliebe und die sogenannte bedingungslose Liebe, eine freundschaftliche Liebe oder auch die Liebe zum Haustier. Gemeinsam haben diese Auffassungen, dass Liebe eher dem Herzen als dem Verstand zugeordnet wird. Entsprechend wird sie häufig als ein Gefühl verstanden. Hierin erschöpft sich ein philosophisches Liebesverständnis jedoch nicht. Vielmehr kann Liebe auch als ein Streben nach Wahrheit, eine spezifische Existenzweise, eine Art zu handeln oder aber auch als ein Diskurs und eine Ordnung von Machtverhältnissen verstanden werden. Im Seminar werden wir uns mit unterschiedlichen Liebesauffassungen auseinandersetzen und sowohl aktuelle als auch ältere Positionen kennenlernen.

Negativity in Culture (Seminar)

Dozent/in: Sami Khatib

Termin:
wöchentlich | Mittwoch | 10:15 - 11:45 | 21.10.2020 - 27.01.2021 | Online-Veranstaltung | An alternative date for the 14.10.2020 will be set

Inhalt: Sigmund Freud diagnosed an "Unbehagen in der Kultur," a discontent or uneasiness in and with culture and civilization (1930). Taking its cue from Freud, the seminar theorises cultural discontent within a broader philosophical framework of figures of negativity. In modern continental thought, the term negativity has been thematised in various ways, most prominently in the dialectical philosophy of G. W. F. Hegel and subsequently in the three critical discourses of Marx, Nietzsche and Freud. This “school of suspicion” – to recall Paul Ricoeur’s (1965) influential labelling of these three thinkers – detected constitutive gaps, inconsistencies and contradictions in the functioning of modern society. With the global advent of modernity, colonialism and industrial capitalism, collective experiences of alienation, exploitation and separation shaped social relations. In a world in which "all that is solid melts into air" (Marx/Engels 1848), communal life lacks habitual solidity, stability and predictability. Negativity as a critical-philosophical concept, disruptive experience and actual force of destruction, however, has also productive dimensions. Modernity "pours us all into a maelstrom of perpetual disintegration and renewal, of struggle and contradiction, of ambiguity and anguish" (Berman 1988). Negativity translates into both constitutive power and destitutive violence, stability and alienation. If, in the age of capitalism, the modern subject is not the ‘master in her own house' (Freud), alienation denaturalizes social relations: cultural life is (re)produced negatively, in a denaturalized way. The seminar will focus on discourses that discuss the nexus of modern society, capitalism and negativity, particularly critical theory, decolonial political theory, psychoanalysis, aesthetics and feminism. Taking into account the short history of 20th century modernism, the seminar will pose the question whether and how we can (re)think negativity beyond capitalist (post)modernity.