Vorlesungsverzeichnis

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Lehrveranstaltungen

Einführung in die Wissenschaftstheorie (Seminar)

Dozent/in: Barbara Koch-Priewe

Termin:
Einzeltermin | Fr, 19.11.2021, 09:00 - Fr, 19.11.2021, 17:00 | W 106
Einzeltermin | Sa, 20.11.2021, 09:00 - Sa, 20.11.2021, 17:00 | W 106
Einzeltermin | So, 21.11.2021, 09:00 - So, 21.11.2021, 17:00 | W 106

Inhalt: Das Seminar gibt einen Überblick über die Grundprobleme der Wissenschaftstheorie. Auf einer vorwissenschaftlichen Ebene sind viele TN mit den Begriffen Hypothese, Theorie Modellbildung bereits in Berührung gekommen, ebenso mit Fragen danach, wie man sich das Verhältnis von Theorien und wahrheitsgetreuer Beschreibung der empirischen Welt vorstellen muß. Die Veranstaltung dient hier der Vertiefung und der historischen Einordnung im Kontext der Entwicklung der Wissenschaften und ihrer wechselnden Paradigmen. Sie erklärt alle wichtigen Grundbegriffe, untersucht das Verhältnis von Wissenschaftstheorie und Wissenschaftsgeschichte und befasst sich mit den verschiedenen Ansätzen der Theoriebildung. Argumentationen, Ziele und Logik der Wissenschaften können verständlich werden, wenn man ihre Sprachlichkeit und ihre Arbeitsweisen philosophisch reflektiert. Das Seminar vermittelt Ansätze zeitgenössischer Wissenschaftstheorie und zeigt, was sie leisten kann. Zentrale Einsichten werden anhand von wissenschaftshistorischen Fallbeispielen diskutiert. Fragen zur Selbstkontrolle erlauben die effektive studienbegleitende Lektüre und das Elaborieren des in der eigenen Abschlussarbeit zu vertretenen persönlichen Standorts.

Wissenschaftstheoretische Kontroversen (Seminar)

Dozent/in: Thomas Saretzki

Termin:
Einzeltermin | Fr, 19.11.2021, 09:15 - Fr, 19.11.2021, 15:45 | Online-Veranstaltung
Einzeltermin | Fr, 04.02.2022, 09:15 - Fr, 04.02.2022, 17:45 | Online-Veranstaltung
Einzeltermin | Sa, 05.02.2022, 09:15 - Sa, 05.02.2022, 17:45 | Online-Veranstaltung
Einzeltermin | So, 06.02.2022, 09:15 - So, 06.02.2022, 15:45 | Online-Veranstaltung

Inhalt: Modern science has been shaped by controversies right from the start. Until today, its epistemic development is driven by processes of questioning and justifying knowledge claims in scientific publics. Scientific controversies have not only focused on hypotheses, models or theories related to specific objects or fields of study. In scientific controversies sooner or later basic epistemological questions related to truth claims and their critical appraisal reappear: What is science? How can we distinguish between scientific knowledge and non-scientific believe? How should scientific research proceed to produce new knowledge that can be justified intelligibly in order to be recognized intersubjectively as “true”? Can we assume a unity of science? If not, what kind of knowledge can and should different scientific disciplines try to achieve in terms of its scope, quality or significance for practice? This seminar starts from the hypothesis that the analysis and assessment of scientific controversies provides an instructive approach to understand basic issues in theories of science. These issues can be studied in classical controversies in the theory of science that have been performed or reconstructed under headings such as inductivism vs. falsificationism, realism vs. constructivism, positivism vs. critical theory, explanation vs. understanding, among others. Some of these controversies focused on the role of norms and values (e.g. Werturteilsstreit), on conceptual alternatives to classical action-theoretical foundations (e.g. behaviour, structure, or systems theory), on methodological approaches (e.g. experimentalism), on concepts of interdisciplinarity or transdisciplinarity or on the relation of science to its social, cultural or political context (e.g. enlightenment, democracy).