Vorlesungsverzeichnis

Suchen Sie hier über ein Suchformular im Vorlesungsverzeichnis der Leuphana.


Lehrveranstaltungen

Artenvielfalt bei Insekten und Naturschutzplanung (Übung)

Dozent/in: Matthias Dolek, Jacqueline Loos

Termin:
Einzeltermin | Mi, 17.05.2023, 12:30 - Mi, 17.05.2023, 14:30 | C 11.319 Seminarraum | Vorbesprechung
Einzeltermin | So, 16.07.2023, 17:00 - Sa, 22.07.2023, 13:00 | extern | Freilandübung in Bayern

Inhalt: Der Kurs ist als Exkursion nach Süddeutschland, insbesondere Bayern geplant, mit vorbereitenden Sitzungen als Blockveranstaltung. Es werden verschiedene typische Lebensräume besucht, an denen die Tagfalter als wichtige Zeigerorganismen für Naturschutzmaßnahmen erfasst werden sollen. Begleitend werden weitere für Naturschutzmaßnahmen relevante Artengruppen wie Heuschrecken oder Widderchen Beachtung finden. Dabei sind verschiedene reale Beispiele von laufenden Naturschutzaktivitäten eingebunden, bei denen besonders bedeutsame Einzelarten (z.B. Parnassius apollo, Apollofalter oder Chazara briseis, Berghexe) oder ganze Artengemeinschaften im Fokus stehen. Für wichtige Zielarten im Naturschutz werden Lebensraum, Lebensweise und Ökologie vertieft erarbeitet. Je nach konkreter Fragestellung sind für die Erfassung der Tagfalter oder Heuschrecken verschiedene Methoden anzuwenden (z.B. bei gebietsbezogenen Arterfassungen als Planungsgrundlage, FFH-Monitoring, Insekten-Monitoring, Schutzgebiets-Ausweisung, etc.). Besonders häufig genutzte Methoden werden in der Praxis erprobt. An allen Standorten wird jeweils analysiert, welche Gefährdungen bestehen und wie sie durch das Handeln verschiedener Akteure beeinflusst und möglichst abgewendet werden können. Dabei sind die Aufgaben der Naturschutzbehörden und Landschaftspflegeverbände von Bedeutung. Als Exkursionsziele sind vorgesehen: Kalkmagerrasen und Steinbrüche in der Frankenalb (Altmühltal), Brennenstandorte an Donau bzw. Lech, Streuwiesen und Moorgebiete im Alpenvorland (Allgäu).

Restoration of Biodiversity in Urban Settings - the Leuphana Campus (Übung)

Dozent/in: Manuel Pacheco Romero, Victoria Temperton

Termin:
wöchentlich | Mittwoch | 08:15 - 11:45 | 03.04.2023 - 07.07.2023 | C 11.308 Seminarraum

Inhalt: Urban areas are a key showplace for socio-ecological restoration. The Leuphana campus holds a great potential for biodiversity restoration and connecting people to nature more. The work in this course is very much project-focused with work in groups on specific aspects of the sustainability challenge of restoring biodiversity on campus. These challenges include balancing options for landscaping that include more native and biodiverse assemblages and cover different habitat types for plants and animals, as well as issues of openness and acceptance of different ways of landscaping and sharing space, and logistical and content issues such as lack of biodiversity knowledge and identification skills both in students and landscape gardeners. We will be navigating this complexity and the goal will be to interact with a number of different stakeholders involved in campus landscaping, among them the Leuphana Biodiversitäts AG, the Präsidium, gardeners and the other campus stakeholders. This semester the course has more teaching hours to allow for the integration of more content and learning of key approaches and methods as well as more time for analysis and conclusions. So far we have set up two reduced mowing sites on campus, and have restored a mini meadow, sowing a seed mixtures containing native plants that are attractive for flower visiting insects. This coming summer we hope to extend this set to a couple more sites. We have three group so far; vegetation and soils group, an insect group and an outreach group, that work together to integrate the results and communicate them to the wider community. This recurring seminar allows for long-term effects of social ecological restoration and biodiversity restoration to be assessed over time, as the campus dynamically changes with the activities. If we manage to assess the current condition of the campus and what soils and plants are already present and link this to how we would like different areas to develop this will set a solid foundation for mapping and tracking not only biodiversity changes on campus but also the functioning of ecosystems and the contributions they provide to people via nature. Currently in ecological restoration there is increasing interest in addressing such multi-functional outcomes, as well as biodiversity metrics. This course allows students to gain hands-on experiences in both urban restoration and the complexity and communication skills needed for effective biodiversity change. The successful implementation of restoration measures significantly depends on public acceptance and communication. Therefore we will also practice the communication of scientific perspectives with the public by doing an informative campaign about the biodiversity values on the Leuphana campus.