Publications

2022

Wernicke, C. (2022). Musical interface agendas. Musical appropriation via technological pre-configuration. In: Gaupp, L. & Barber-Kersovan, A. & Kirchberg, V. (Eds.), Arts and Power – Policies in and by the Arts. Vol. 10, Kunst und Gesellschaft, VS-Verlag/Springer Fachmedien, Wiesbaden, pp 311–324. https://doi.org/10.1007/978-3-658-37429-7_15

Wernicke, C. (2022). The Role of Acoustic Instrument Metaphors in Digital-Material Musical Interface Designs. In: Dogantan-Dack, Mine (Hrsg.), Rethinking the Musical Instrument. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars. https://www.cambridgescholars.com/product/978-1-5275-7789-3

Ahlers, Michael, Jörissen, Benjamin, Donner, Martin, & Wernicke, Carsten (Eds.) (2022). MusikmachDinge im Kontext. Forschungszugänge zur Soziomaterialität von Musiktechnologie. Hildesheim: Olms Verlag. https://doi.org/10.18442/mmd-6

Wernicke, C. & Ahlers, M. (2022). Rekonstruktionen konvergenter und divergenter Problemlösetypen und -modi in musikalisch-kreativen Prozessen und der Aneignung von MusikmachDingen. In Ahlers, Michael, Jörissen, Benjamin, Donner, Martin, & Wernicke, Carsten (Eds.) (2022). MusikmachDinge im Kontext. Forschungszugänge zur Soziomaterialität von Musiktechnologie. Hildesheim: Olms Verlag. pp. 265-291. https://doi.org/10.18442/mmd-6

2021

Neuhausen, T., Wernicke, C., & Ahlers, M. (2021). Technology-centred learning processes as digital artistic development: On the reciprocal effects of conceptual models, metaphors and presets. In Journal of Music, Technology & Education 13/2-3, 283-300. https://doi.org/10.1386/jmte_00027_1

Wernicke, C., & Ahlers, M. (2021). Gender, Netzwerk, Aneignung. Professionalisierungsprozesse in digital-materieller Musikproduktion. In Apelt, F., Grabow, J. & Suhrcke, L. (Hrsg.), Buzzword Digitalisierung. Relevanz von Geschlecht und Vielfalt in digitalen Gesellschaften. Leverkusen: Barbara Budrich, 91-105.

2019

Jörissen, B., Ahlers, M., Donner, M., & Wernicke, C. (2019). Musikalische Interface-Designs: Augmentierte Kreativität und Konnektivität (MIDAKuK). In B. Jörissen, S. Kröner, & L. Unterberg (Hrsg.), Forschung zur Digitalisierung in der kulturellen Bildung. München: kopaed. S. 109-128