Course Schedule
Veranstaltungen von Prof. Dr. Jan Müggenburg
Lehrveranstaltungen
Mit Geschichte spielen. Geschichte von und in digitalen Spielen (Seminar)
Dozent/in: Jan Müggenburg
Termin:
wöchentlich | Montag | 10:15 - 11:45 | 02.04.2024 - 08.04.2024 | C 5.325 Seminarraum
wöchentlich | Montag | 10:15 - 11:45 | 15.04.2024 - 05.07.2024 | C 40.154 Seminarraum
Inhalt: Historische Orte, Personen, die den Lauf der Geschichte verändert haben, oder legendäre Schlachten und Konflikte sind in Computerspielen allgegenwärtig. Vor allem beliebte Titel wie Red Dead Redemption II oder Assassin's Creed Odyssey bemühen sich um Authentizität und eine genaue Darstellung der Vergangenheit. Die Geschichte der Videospiele ist jedoch voll von Spielen, die auf andere Weise "mit der Geschichte spielen", indem sie beispielsweise kontrafaktische Geschichten erfinden, vergangene Zukünfte erforschen oder ganze menschliche Geschichten modellieren. Ein Sonderfall sind Spiele wie die Tomb Raider-Reihe, die es dem Spieler erlauben, in einer künstlichen Welt zum Archäologen oder Historiker zu werden. Nicht zuletzt entdecken reale Archäologen, dass Spiele wie No Man's Sky, die eine "prozedurale Generierung" einsetzen, um eine Vielzahl von Planeten und Umgebungen zu schaffen, zu Orten für tatsächliche archäologische Forschung werden können. Im Mittelpunkt des Seminars steht jedoch nicht nur die Frage, wie historische Epochen und Ereignisse in Computerspielen dargestellt, verändert oder als alternative Szenarien simuliert werden. Vielmehr verweist die Frage des ‚Playing with History' auf ein viel grundsätzlicheres Problem innerhalb der Medienwissenschaft: Geschichtsschreibung ist immer eine konstruktive Praxis, die in, mit und durch Medien stattfindet und nie einfach eine exakte Darstellung der Vergangenheit ist. Daher wird sich das Seminar mit Fragen wie: Verändert das 'Spielen von Geschichte' unser Geschichtsverständnis?", "Was können uns Ego-Shooter wie Call of Duty über die 'Realität' historischer Konflikte lehren? Bietet uns die Nachstellung der Boston Tea Party in Assassin's Creed III einen authentischen Einblick in die Geschichte der amerikanischen Revolution? Bevorzugen Simulationen wie Civilization VI bestimmte koloniale oder imperialistische Perspektiven? Und was bedeutet es eigentlich für unser Geschichtsverständnis, wenn wir in Fallout IV durch eine post-apokalyptische Welt wandern, die unsere eigene sein könnte?
- Lehren und Lernen - Komplementärstudium - Medialitätsorientierte Zugänge zu den Geisteswissenschaften
- Leuphana Bachelor - Komplementärstudium - Medialitätsorientierte Zugänge zu den Geisteswissenschaften
- Sozialpädagogik - Komplementärstudium - Medialitätsorientierte Zugänge zu den Geisteswissenschaften
- Wirtschaftspädagogik - Komplementärstudium - Medialitätsorientierte Zugänge zu den Geisteswissenschaften
History of Computing: Epistemology of AI (Seminar)
Dozent/in: Jan Müggenburg
Termin:
14-täglich | Donnerstag | 09:45 - 13:15 | 02.04.2024 - 28.06.2024 | HMS 139
Inhalt: „The history of artificial intelligence (AI) dates back to the 1950s, when researchers first began working on the development of intelligent machines. Since then, AI has evolved significantly, and it has become an integral part of our daily lives. In this seminar, we will explore the history of AI, from its early beginnings to the present day. We will examine the key milestones that have shaped the development of AI, as well as the challenges and controversies that have emerged along the way. We will also discuss the current state of AI and its potential future impact on society. By the end of this seminar, you will have a deeper understanding of the history of AI and its place in the world today.“ The seminar description above was not written by me, the teacher of this course, but is the result of my request on the Chat.OpenAI.com website: "Write an introductory text to a seminar on the history of AI". AI writing the texts for a seminar on the history of AI: Is this the hard reality we have to accept and live with from here on? What we're really going to do in this course is: problematize, critique, and destabilize AI beyond the capabilties of artificial intelligence-systems. We will ask what the term intelligence really means in the context of AI research and how it has changed over the history of computing. We will address the exploitative practices that underlie contemporary AI systems, the industry behind them, and the political interests and neo-colonial ideologies. In short, together we will experience a seminar on the history of AI for which an AI cannot write the seminar text.
Theoretical and Technical Stream (Kolloquium)
Dozent/in: Jan Müggenburg
Termin:
14-täglich | Donnerstag | 09:45 - 13:15 | 09.04.2024 - 27.06.2024 | HMS 231/232
Einzeltermin | Do, 04.07.2024, 09:45 - Do, 04.07.2024, 13:15 | C 5.310 Seminarraum | in Lüneburg
Inhalt: This course is recommended for students planning to develop an theoretical/historical or a technological research project. In the course of the seminar we will deal with the challenges of scientific writing. First, we will deal with the question of how exactly theoretical/historical and technological research can be conducted in the field of digital media, discussing different scientific methods. In the further course of the seminar we will deal with the individual steps of project planning, the research and search for suitable research literature and other sources, as well as helpful strategies for constructing a scientific argument and the preparation of a draft manuscript.
Media Design and Accessibility (stream A+B) (Vorlesung)
Dozent/in: Jan Müggenburg, Anna-Lena Wiechern
Termin:
wöchentlich | Donnerstag | 14:00 - 15:30 | 02.04.2024 - 23.05.2024 | HMS | Ditze-Hörsaal mit Ausnahme des 4.04.
Inhalt: This lecture introduces students to digital accessibility. Experts from the digital industry will give talks on topics as wide ranging as live captioning, accessible web design, diversity in the media and the accessibility of digital tools such as PowerPoint. The lecture series concludes with a visit to the studios of Norddeutscher Rundfunk on 23 May.
Feedback Meeting Digital Media Major (Arbeitsgemeinschaft)
Dozent/in: Jan Müggenburg, Jan Teichmüller
Termin:
Einzeltermin | Mi, 29.05.2024, 16:30 - Mi, 29.05.2024, 18:00 | C 5.325 Seminarraum
Inhalt: Dear students, I would like to take this opportunity to invite you to the feedback meeting for the Digital Media Major, which will be taking place on July 2 at 16:30. Agenda: 1. Welcome, introduction, study/programme situation 2. Progress Report on the Implementation of the Measures Documented in the Last Teaching Report 3. Current student topics (This is where your feedback is needed!) 4. Agreements/measures What are quality circles? Quality circles are an important tool for advancement of your study programs, as well as the teaching that is being offered within them. The quality circle is an opportunity for students and lecturers to come together and discuss both the strengths and the weaknesses of the program with the program Director as well as other lecturers. The fact that these quality circles are conducted regularly is a defining feature of the quality development at Leuphana University Lüneburg. When do quality circles take place? Quality circles are conducted annually for major programs and every two years for minor programs. Why is it important for you to attend? The quality circle is designed as a feedback tool and is supposed to bring together students and lecturers to work together to improve a program and/or talk about current problems. A report documenting the results of the quality circle will be composed after that. Based on this report, measures will be taken to improve the study program. At the next quality circle, there will be a status update in how far the measures have been implemented. Therefore, the quality circle is a space for students to exert direct influence on their study programs. Who is responsible for the quality circles? If you have a specific query relating to the major, please contact the program director, Prof. Dr. Jan Müggenburg (jan.mueggenburg@leuphana.de). A short summary of everything you need to know about quality circles at Leuphana University Lüneburg can be found at: https://bit.ly/2Iz0FrD (German language) In case you want to prepare for the quality circle, the program-screening-data for the program has been made available on myStudy (material). I would like to thank you in advance for taking an interest and I am looking forward to an animated exchange of ideas Best Wishes, Jan Müggenburg
Wissenschaftsorganisation: Planung und Durchführung einer wissenschaftlichen Konferenz (Seminar)
Dozent/in: Jan Müggenburg, Christina Wessely
Termin:
wöchentlich | Mittwoch | 10:15 - 11:45 | 02.04.2024 - 05.07.2024 | C 5.124 Seminarraum
Inhalt: Vom 25. - 27.September 2024 findet an der Leuphana die Jahrestagung der Gesellschaft für die Geschichte der Wissenschaften, Medizin und Technik statt, zu der rund 120 Teilnehmer:innen erwartet werden. Die Lehrveranstaltung wird einerseits in das Rahmenthema der Tagung "Wissenschaft und Aktivismus" einführen und zum anderen der konkreten Vorbereitung der Tagung dienen. Interessierte haben die Möglichkeit, sich anschließend um einer der SHK-Stellen zu bewerben, die für die Durchführung der Tagung benötigt werden.
- Masterprogramm Humanities & Social Sciences: Kulturwissenschaften - Culture, Arts and Media [ab Studienbeginn WS 13/14] - Komplementärstudium - Reflecting on Research Methods
- Masterprogramm Management - Komplementärstudium - Reflecting on Research Methods
- Masterprogramm Governance & Law: Staatswissenschaften - Public Economics, Law and Politics - Komplementärstudium - Reflecting on Research Methods
- Masterprogramm Sustainability: Nachhaltigkeitswissenschaft - Sustainability Science - Komplementärstudium - Reflecting on Research Methods
- Masterprogramm Cultural Studies: Culture and Organization - Komplementärstudium - Reflecting on Research Methods
- Masterprogramm Kulturwissenschaften: Kritik der Gegenwart - Künste, Theorie, Geschichte - Komplementärstudium - Reflecting on Research Methods
- Masterprogramm Kulturwissenschaften: Medien und Digitale Kulturen - Komplementärstudium - Reflecting on Research Methods
- Masterprogramm Kulturwissenschaften: Theorie und Geschichte der Moderne (auslaufend) - Komplementärstudium - Reflecting on Research Methods
- Masterprogramm Psychology: Psychology and Sustainability - Complementary Studies - Reflecting on Research Methods
- Masterprogramm Governance & Law: Rechtswissenschaft - Schwerpunktbereich inklusive Komplementärstudium und Masterarbeit - Reflecting on Research Methods