Course Schedule


Lehrveranstaltungen

"Who Are The Brain Police?" - Gesellschaftskritische Rockmusik am Beispiel von Frank Zappa and the Mothers of Invention und anderen US-Bands der späten 60er und frühen 70er Jahre (Seminar)

Dozent/in: Heinrich Oehmsen

Termin:
wöchentlich | Donnerstag | 14:15 - 15:45 | 17.10.2011 - 03.02.2012 | C 16.310 Musik
Einzeltermin | Do, 23.02.2012, 10:15 - Do, 23.02.2012, 11:45 | C 16.310 Musik | Klausur
Einzeltermin | Do, 29.03.2012, 10:15 - Do, 29.03.2012, 11:45 | C 16.310 Musik | Wiederholungsklausur

Der Musikstar in Geschichte und Gegenwart (Seminar)

Dozent/in: Alenka Barber-Kersovan

Termin:
wöchentlich | Dienstag | 16:15 - 17:45 | 17.10.2011 - 03.02.2012 | C 16.207 Musik
Einzeltermin | Di, 14.02.2012, 16:15 - Di, 14.02.2012, 17:45 | C 16.207 Musik | Klausur
Einzeltermin | Di, 27.03.2012, 16:15 - Di, 27.03.2012, 17:45 | C 16.207 Musik | Wiederholungsklausur

Inhalt: Die Verehrung der Musikstars gehört zu den historischen Konstanten des Umgangs mit der Musik. Von den Schamanen über den Orpheus Mythos, die Ehrung von Virtuosen, Dirigenten und Primadonnen bis zur Huldigung der zeitgenössischen Superstars reicht das Spektrum. Das Phänomen wirft Fragen nach dem Verhältnis zwischen den Musikern und ihren Publika, aber auch nach den gesellschaftlichen Rahmenbedingungen, die der Huldigung der Musikstars zugrunde liegen, auf. Theoretische Überlegungen über das Starphänomen sowie soziologische und psychologische Steuerungsmechanismen der Musikerverehrung werden durch konkrete Beispiele aus der Geschichte und Gegenwart veranschaulicht und erweitert. The admiration of music stars belongs to the historical invariables of musical life. It covers a broad range from the specific role of the shamans in traditional cultures through the Orpheus myth and the glorification of virtuosi, conductors and prima donnas till the adulation of the contemporary pop music stars. The phenomenon throws up questions about the relationship between the musicians and their publica as well as about the social framework conditions that foster the idolisation of the musicians. Hence in this course next to theoretical considerations about the star phenomenon the sociological and psychological mechanisms of the celebrity tradition in music will be explained and illustrated by examples from the past and the present-day.

Romantik in der Musik I (Seminar)

Dozent/in: Michael Grace

Termin:
Einzeltermin | Fr, 09.12.2011, 14:00 - Fr, 09.12.2011, 18:00 | C 16.207 Musik
Einzeltermin | Sa, 10.12.2011, 09:00 - Sa, 10.12.2011, 13:00 | C 16.207 Musik
Einzeltermin | Sa, 17.12.2011, 14:00 - Sa, 17.12.2011, 18:00 | C 16.207 Musik
Einzeltermin | So, 18.12.2011, 09:00 - So, 18.12.2011, 18:00 | C 16.207 Musik
Einzeltermin | Mi, 04.01.2012, 14:15 - Mi, 04.01.2012, 15:45 | C 16.310 Musik | Klausur
Einzeltermin | Fr, 23.03.2012, 14:15 - Fr, 23.03.2012, 15:45 | C 16.207 Musik | Wiederholungsklausur

Inhalt: We think of the “romantic impulse in music” as occurring when feelings seem to predominate over order, or when certain characteristics that we associate with romanticism, such has subjectivity, individuality, originality, intuition, intimacy, grandeur, heroism, mystery, strangeness, insatiable longing, or the richness of nature, prevail in artistic expression. These romantic impulses have occurred, from time to time, in nearly all periods of western music history, although they predominate in the 19th Century. This theme of the romantic impulse will be the focus of two courses. Students are encouraged to read Goethe’s Die Leiden des jungen Werthers in preparation for both courses. Syllabus Friday, Dec. 2, Introduction to Romanticism The Roots of Romanticism in the Middle Ages Hildegard of Bingen The Gothic Age and Notre Dame Polyphony Courtly Love, the Troubadors and Guillaume de Machaut Ars Subtilior and the end of medieval romanticism Saturday, Dec. 3, The Romantic Impulse in the Renaissance and the Early Baroque The Expression of Feelings in the Italian and English Madrigal of Arcadelt, Gesualdo, Weelkes and Monteverdi Musical Sensuality and the stile concertato in Venice – Giovanni Gabrieli The Birth of Opera – Monteverdi and the Passionate Love of Orfeo and Eurydice The High Baroque Drama in the Concertos of Bach Mysticism and Symbol in the Sacred Music of Bach – The B-minor Mass Human Passions and the Doctrine of the Affections in the operas of Handel Sunday, Dec. 4, Romantic Impulses in 18th-century Classicism Sturm und Drang in the Symphonies of Haydn and Mozart The Supernatural and Fairies in Mozart’s Don Giovanni and Die Zauberflöte A Glimpse of the Afterlife in Mozart’s Requiem Mass in D minor Beethoven – The First Romantic or the Supreme Classicist? The Struggle between Form and Expression in his Symphonies The Intensification of Harmony, Rhythm and Melody as the Basis for a Romantic Musical Language The Sublime Late Music of Beethoven

Romantik in der Musik II (Seminar)

Dozent/in: Michael Grace

Termin:
Einzeltermin | Sa, 10.12.2011, 14:00 - Sa, 10.12.2011, 18:00 | C 16.207 Musik
Einzeltermin | So, 11.12.2011, 09:00 - So, 11.12.2011, 18:00 | C 16.207 Musik
Einzeltermin | Fr, 16.12.2011, 14:00 - Fr, 16.12.2011, 18:00 | C 16.207 Musik
Einzeltermin | Sa, 17.12.2011, 09:00 - Sa, 17.12.2011, 13:00 | C 16.207 Musik
Einzeltermin | Mi, 04.01.2012, 14:15 - Mi, 04.01.2012, 15:45 | C 16.310 Musik | Klausur
Einzeltermin | Fr, 23.03.2012, 14:15 - Fr, 23.03.2012, 15:45 | C 16.207 Musik | Wiederholungsklausur

Inhalt: We think of the “romantic impulse in music” as occurring when feelings seem to predominate over order, or when certain characteristics that we associate with romanticism, such has subjectivity, individuality, originality, intuition, intimacy, grandeur, heroism, mystery, strangeness, insatiable longing, or the richness of nature, prevail in artistic expression. These romantic impulses have occurred, from time to time, in nearly all periods of western music history, although they predominate in the 19th Century. This theme of the romantic impulse will be the focus of two courses. Students are encouraged to read Goethe’s Die Leiden des jungen Werthers in preparation for both courses.

Sozialgeschichte des Jazz (Seminar)

Dozent/in: Wolf-Reinhard Kemper

Termin:
wöchentlich | Dienstag | 10:15 - 11:45 | 17.10.2011 - 03.02.2012 | C 16.207 Musik
Einzeltermin | Di, 14.02.2012, 10:15 - Di, 14.02.2012, 11:45 | C 16.207 Musik | Klausur
Einzeltermin | Di, 27.03.2012, 10:15 - Di, 27.03.2012, 11:45 | C 16.207 Musik | Wiederholungsklausur

Inhalt: Dieses Seminar möchte die soziokulturellen, sozialen und historischen Hintergründe erarbeiten, die dazu führten, dass sich Musikrichtungen, die unter dem Sammelbegriff Jazz zusammengefasst wurden, regional, überregional, national und international etablieren konnten. Eingegangen werden soll insbesondere auf die Lebensverhältnisse und Szenen in denen jene Musiker ihr Können und ihre Virtuosität entwickelten, sowie auf die Vermarktung des Jazz, die aufzeigt, wie aus einem „persönlichen Anliegen“ und einem kollektiven Prozess ein ökonomisch ausgerichtetes Produkt wurde.