Vorlesungsverzeichnis

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Veranstaltungen von Prof. Dr. Lynn Rother


Lehrveranstaltungen

The Dialectics of Restitution (Seminar)

Dozent/in: Lynn Rother

Termin:
wöchentlich | Donnerstag | 10:15 - 11:45 | 17.10.2022 - 03.02.2023 | C 40.146 | .

Inhalt: What does it mean for an object to be restituted? Why do museums sometimes believe they should return objects to their countries of origin? Who gets to decide? More than 60 years after most of Africa achieved independence from European colonization, museums in Germany, France, the UK, and the United States have now begun returning artifacts to Africa, or at least have announced their intention to do so. A meaningful part of the public conversation has been focused on the return of the so-called Benin Bronzes to Nigeria, a collection of 3,000 to 5,000 bronze, brass, and ivory objects, plundered from the Royal Palace and other ceremonial sites in the Kingdom of Benin (now Edo State, Nigeria) by British troops during its colonial occupation in February 1897. But even if an international consensus for the return of these Benin Bronzes among museums seems to have been reached, it is currently neither clear how long these restitution efforts will last, nor exactly which objects count as legitimate colonial plunder. Neither restitution, nor the debates about it, are a new phenomenon. In the case of Africa, the public, scholarly, and political discussions seem to have had the same intensity in the 1980s, despite a long freeze, as they have in recent years. While the debate fizzled out forty years ago, and was in some corners suppressed or forgotten, today, as the French art historian Bénédicte Savoy has proclaimed, the "Olympic Games of restitution" are afoot. The current public focus on restitution provides a new urgency—and a new set of opportunities—to revisit Africa's long struggle for its art in the context of European “cultural heritage” debates.

Masterforum (Kolloquium)

Dozent/in: Claus Pias, Lynn Rother

Termin:
wöchentlich | Mittwoch | 18:15 - 19:45 | 17.10.2022 - 03.02.2023 | C 5.325

Inhalt: Die Veranstaltung unterstützt die Studierenden bei der Entwicklung, Bearbeitung und Präsentation ihrer Forschungsfrage im Rahmen der Masterarbeit. Je nach individuellem Arbeitsfortschritt werden dazu gemeinsam die jeweilige Relevanz und Plausibilität der Forschungsfrage, der aktuelle Stand der Forschung, sinnvolle Quellen und Referenzen, methodische bzw. theoretische Verfahren, sowie Fragen von Gliederung, Niederschrift und Präsentation besprochen. Durch ein Co-Teaching werden dabei Ähnlichkeiten und Differenzen unterschiedlicher Disziplinen sichtbar gemacht und auf die jeweiligen Forschungsfragen der Teilnehmer:innen bezogen.

Museum oder Mahnmal? Die Inszenierung von Herkunft im Humboldt-Forum (Seminar)

Dozent/in: Lynn Rother

Termin:
Einzeltermin | Fr, 28.10.2022, 14:00 - Fr, 28.10.2022, 15:30 | extern
Einzeltermin | Fr, 11.11.2022, 14:00 - Fr, 11.11.2022, 15:30 | extern
Einzeltermin | Fr, 16.12.2022, 14:00 - Fr, 16.12.2022, 20:00 | extern
Einzeltermin | Sa, 17.12.2022, 10:00 - Sa, 17.12.2022, 18:00 | extern
Einzeltermin | Fr, 20.01.2023, 14:00 - Fr, 20.01.2023, 20:00 | extern
Einzeltermin | Sa, 21.01.2023, 10:00 - Sa, 21.01.2023, 18:00 | extern

Inhalt: Kaum ein anderer Ausstellungs- und Museumsort hat die Debatte um Raubkunst aus kolonialen Kontexten in Deutschland mehr bestimmt als das sogenannte Humboldt Forum in Berlin. Die scharfe Kritik am Wiederaufbau des barocken Stadtschlosses und der darin beabsichtigten Ausstellung der ethnologischen Sammlungen der Staatlichen Museen zu Berlin (Stiftung Preußischer Kulturbesitz) zeigte sich im medienwirksamen Austritt der Kunsthistorikerin Bénédicte Savoy aus dem wissenschaftlichen Beirat mit dem Zitat “Das Humboldt-Forum ist wie Tschernobyl” im Jahr 2017, im Moratorium “No Humboldt 21!” des Vereins Berlin Postkolonial und anderen Protestaktionen. Neben der diskriminierenden Inszenierung von “Andersartigkeit” und “Fremdheit” oder der unzureichenden Problematisierung des europäischen Imperialismus, wird bis heute vor allem auch kritisiert, dass weder die Erwerbsgeschichten noch die Herkunftskontexte der Objekte gründlich erforscht und transparent gemacht werden, noch dass die Rolle Deutschlands, der Museen und der Ethnologie als Disziplin im Kolonialisystem und in den Raubzügen thematisiert werden. In unserem Seminar nehmen wir die aktuelle Ausstellung der Sammlungen aus Afrika und Ozeanien im Humboldt Forum zum Anlass, die Inszenierung der Herkunft auf den Prüfstand zu stellen. Das Seminar wird sich insbesondere mit den Erwerbsgeschichten und Herkunftskontexten konkreter Objektgruppen beschäftigen, die von den Studierenden anhand von Inventarbüchern, Primär- und Sekundärliteratur erarbeitet werden. Der Fokus liegt dabei auf den deutschen und europäischen Akteur*innen und deren Rolle sowohl im Kolonialsystem als auch bei der intellektuellen wie auch physischen Aneignung konkreter Kulturgüter. Die Studierenden werden ihre Rechercheergebnisse vor den Objekten präsentieren und Konzepte entwerfen und erproben können, um komplexe Objekt-und Personengeschichten im Rahmen einer Ausstellung zu vermitteln. BITTE BEACHTEN: Bis auf die beiden Einführungsveranstaltungen (online) wird das Seminar ***vor Ort im Humboldt Forum*** in den Ausstellungsräumen und in einem Seminarraum der HU Berlin stattfinden. Um die Anreise und Übernachtung müssen sich die Studierenden selbständig kümmern.

Digital Gurlitt: Curating Museum Data of a „Nazi Art Treasure“ (Seminar)

Dozent/in: Fabio Mariani, Lynn Rother

Termin:
14-täglich | Donnerstag | 14:00 - 17:30 | 27.10.2022 - 03.02.2023 | HMS | HMS

Inhalt: In November 2014, the Kunstmuseum Bern in Switzerland received a rather unusual bequest: a collection of 1,600 paintings, drawings, and graphic works by 19th- and 20th-century artists such as Henri Matisse, Wassily Kandinsky, and Ernst Ludwig Kirchner. Just a year earlier, this collection featured prominently on the cover of the German news magazine Focus under the title "The Nazi Treasure. Sensational discovery after 70 years" and has been making international headlines ever since. The collection and its discovery became a public scandal because customs authorities found the works in the Munich apartment and other homes of Cornelius Gurlitt, the son of Hildebrand Gurlitt—one of Hitler's official art dealers. As the collection had been assembled during the National Socialist era, there was immediate suspicion that it contained works that had been looted from Germans of Jewish origin and now had to be returned to the previous owners or their heirs. In the meantime, almost nine years later, nine works have been restituted to the rightful owners, millions of euros have been spent on researching the history of the objects, and the Kunstmuseum Bern has published all the research data on its website earlier this year. https://gurlitt.kunstmuseumbern.ch/en/ In our course, we will use this exemplary dataset as a starting point to understand the possibilities and limitations of curating museum and cultural heritage data. What does it mean to transform complex historical information from analog to digital? From free text to structured, machine-readable, or even Linked Open Data? Can Artificial Intelligence (AI) techniques help to overcome Natural Language Processing (NLP) tasks and assist with the laborious transformation of large unstructured datasets? With a focus on provenance, that is, the history of objects, we will also explore data analysis and visualization methods using tools such as maps and timelines. The course will have theoretical and practical parts. The course is part of the teaching program of the Provenance Lab, a unique research and teaching hub for experimental knowledge production at the intersection of provenance research and data science, funded by the Volkswagen Foundation (VolkswagenStiftung) and Leuphana University. See our blog here https://provenance.hypotheses.org/