Vorlesungsverzeichnis

Suchen Sie hier über ein Suchformular im Vorlesungsverzeichnis der Leuphana.


Lehrveranstaltungen

Das Kino von Straub/ Huillet - Transformationen des Politischen (Seminar)

Dozent/in: Manuela Klaut

Termin:
wöchentlich | Dienstag | 16:15 - 17:45 | 12.10.2015 - 29.01.2016 | C 5.326 (ICAM)
wöchentlich | Dienstag | 18:15 - 19:45 | 12.10.2015 - 29.01.2016 | C 5.326 (ICAM) | Filmsichtung
Einzeltermin | Mi, 27.01.2016, 12:00 - Mi, 27.01.2016, 18:00 | C 1.312 Seminarraum

Inhalt: Es sind beklemmende Seltsamkeiten und herausragende Merkwürdigkeiten, in denen sich die Beschreibungen der Filme von Danièle Huillet & Jean-Marie Straub lesen lassen: Die Rede ist vom Stocken und Plötzlichkeit (Handke) oder von Radikalem Minimalismus (moviepilot), bis zu asketischen Kadrierungen (Stamm). Das Seminar ist ein Versuch, mit diesen Filmen von Straub/Huillet sehen zu lernen – um das Kino als einen Ort zu verstehen, der uns Transformationen sichtbar macht. Zu dem Film »Nicht versöhnt oder es hilft nur Gewalt, wo Gewalt herrscht«, den man als Verfilmung von Heinrich Bölls Roman »Billard um halbzehn« hinterfragen kann, schreibt Frieda Grafe 1966: »Den Moment der Kommunikation mit dem Buch versucht Straub darzustellen. (...) Er lässt nicht die Texte Bölls aus personalen Tiefen aufsteigen, er zeigt die literarischen Texten eigene Realität, die nicht Abbilder von etwas sind, sondern autonom in ihrer Artikulation.« Straub/ Huillet sprechen davon, die Filme von ihrem kinematographischen Code zu lösen, um geschichtlichen Ereignissen ein politisches Denken freizuräumen. Dieses Denken sucht seine Bezüge nicht nur als marxistische Reflektion, sondern vor allem als Zäsur in Bildern auf, die sich mit jeder neuen Betrachtung verändern. »Das will sagen: Erst der erlösten Menschheit ist ihre Vergangenheit in jedem ihrer Momente zitierbar geworden.« (Walter Benjamin, Über den Begriff der Geschichte). Und auch diesem aktuellen Anlass trägt das Seminar Rechnung: Wir lesen das eben erschienene Buch von Ute Holl, dass sich auf das genaueste mit den »Transformationen des Politischen unter Medienbedingungen« beschäftigt.

Figuring out the User (Seminar)

Dozent/in: Nishant Shah, Julie Woletz

Termin:
14-täglich | Dienstag | 09:45 - 13:15 | 20.10.2015 - 29.01.2016 | extern | HMS

Inhalt: The most basic unit of human governance in the world of the digital is the 'User'. Bereft of context, alienated from history, and configured only in the interaction with technologies, the user has been at the heart of critical studies and practices of the web. The course on 'Figuring Out the User' has a two-fold approach that seeks to unpack the user through a critical discourse and an analysis of contemporary digital practices. The former seeks to understand the User as a continuing of various other mass culture and information and communication technologies like the reader, the spectator, the consumer, etc. and opens up a critical focus on the user as not something that just exists, but is created. Drawing from digital governance studies, cyber cultures discourse, regulation and containment debates, and from real-life cases that illustrate the complexity of the user in its intersections with other axes like gender, class, race, sexuality, and access, the course proposes that the user cannot be accepted as a monolithic demography but needs to be understood as performing new modes of exclusion and discrimination. The latter half of the course draws from digital practices of architecture, code, and market practices in order to understand the user not only as a theoretical experience but also as a lived reality. Looking at the logics and logistics of becoming users, and the ways in which the idea of the user informs current practices, the course helps understand the layered relationship of human-technology interaction in the age of the digital.

Making Media Culture: 1985 / 2015 (Seminar)

Dozent/in: Andreas Broeckmann

Termin:
Einzeltermin | Do, 22.10.2015, 14:00 - Do, 22.10.2015, 15:30 | extern | HMS
Einzeltermin | Fr, 08.01.2016, 09:45 - Fr, 08.01.2016, 17:30 | extern | HMS
Einzeltermin | Sa, 09.01.2016, 09:45 - Sa, 09.01.2016, 15:30 | extern | HMS
Einzeltermin | Fr, 15.01.2016, 09:45 - Fr, 15.01.2016, 15:30 | extern | HMS
Einzeltermin | Sa, 16.01.2016, 09:45 - Sa, 16.01.2016, 15:30 | extern | HMS

Inhalt: This seminar investigates the media setting of the 1985 exhibition "Les Immatériaux" with regards to technics, culture, and research, and thus provides a methodological exercise in reconstructing and analysing a specific historical (or contemporary) situation in media culture. In 1985, the French philosopher Jean-François Lyotard and the design theoretician Thierry Chaput, and others, organised a groundbreaking exhibition called "Les Immatériaux" at the Centre Pompidou in Paris. The exhibition showed how telecommunication technologies were beginning to impact every aspect of life. In the seminar, we will seek to understand the media culture of the early 1980s as the context from which the concept of the exhibition developed, and as the context in which its exceptional scenography and presentation could be understood by the audience. We will together research the technical means deployed in the exhibition and compare them to the respective technologies in use today.

Sharing and Trusting (Seminar)

Dozent/in: Paula Bialski, Jonas König

Termin:
14-täglich | Dienstag | 14:00 - 17:30 | 13.10.2015 - 29.01.2016 | extern | HMS

Inhalt: The aim of this seminar is to investigate the centrality of sharing and trust-ing in everyday life. Digital technologies such as co-working tools, platforms of open collaboration, messaging systems, file sharing sites, and “sharing economy” networks, rely on people sharing a wide variation of phenomena, from media content, knowledge and engagement, to material goods or land property. In order to define this diversity of discourses and practices, this course will take a look both sharing and trust emerge in digital cultures, looking at various case-studies such as the free software movement, anonymous, and the “sharing economy.”

Spiel, Kultur, Technik. Zur Medialität Digitaler Spiele (Seminar)

Dozent/in: Jan Müggenburg

Termin:
wöchentlich | Dienstag | 14:15 - 15:45 | 19.10.2015 - 29.01.2016 | C 5.326 (ICAM)
wöchentlich | Montag | 16:15 - 17:45 | 26.10.2015 - 29.01.2016 | C 5.326 (ICAM) | Tutorium
Einzeltermin | Sa, 09.01.2016, 08:00 - Sa, 09.01.2016, 22:00 | extern | Exkursion Filmmuseum Frankfurt

Inhalt: In den zurückliegenden zwei Jahrzehnten haben sich digitale Spiele von einem eher randständigen Phänomenen zu einer alle Gesellschaftsbereiche durchdringenden kulturellen Praxis entwickelt. Aufbauend auf den ersten Pionierarbeiten der medien- und kulturwissenschaftlichen Computerspielforschung (Pias, Wolf u.a) um die Jahrtausendwende hat sich dabei in den letzten Jahren auch die wissenschaftliche Auseinandersetzung mit Computer- und Videospielen professionalisiert und unter dem Namen Computer Game Studies (CGS) als akademische Disziplin etabliert. Als junges Forschungsfeld zeichnen sich die CGS dabei einerseits durch ihre hochgradig interdisziplinäre und heterogene Perspektive aus, andererseits sind ihre Vertreter nach wie vor damit beschäftigt, die Grenzen der eigenen Disziplin abzustecken, ihre grundlegenden Theorieansätze zu kanonisieren und neue Forschungsperspektiven zu entwickeln. Dabei haben sich, aufbauend auf den klassischen Ansätzen einer narratologischen, ludologischen oder medientechnischen Beschäftigung mit Computerspielen in den letzten Jahren spannende neue Forschungsfragen herauskristallisiert. Dazu gehören sowohl formal-ästhetische Fragen nach Raum, Perspektive oder Sound im Computerspiel, als auch die Frage nach transmedialen Bezügen und Wechselwirkungen zwischen Computerspielen und anderen Medien, z.B. dem Film.

Wissen im Entwurf. Digital Humanities und Praktiken des vernetzten Lernens (Seminar)

Dozent/in: Nishant Shah

Termin:
Einzeltermin | Fr, 16.10.2015, 14:15 - Fr, 16.10.2015, 15:45 | C 5.326 (ICAM)
Einzeltermin | Fr, 23.10.2015, 14:00 - Fr, 23.10.2015, 18:00 | C 12.015 Seminarraum
Einzeltermin | Sa, 24.10.2015, 10:00 - Sa, 24.10.2015, 16:00 | C 5.310 Seminarraum
Einzeltermin | Fr, 06.11.2015, 14:00 - Fr, 06.11.2015, 16:00 | C 5.326 (ICAM)
Einzeltermin | Sa, 07.11.2015, 10:00 - Sa, 07.11.2015, 16:00 | C 5.325 Seminarraum
Einzeltermin | Fr, 13.11.2015, 14:15 - Fr, 13.11.2015, 15:45 | C 12.105 Seminarraum

Inhalt: When it comes to Digital Humanities, the battle lines seem to be very clearly drawn. The proponents of Digital Humanities herald it as the new beginning of disciplines which have not accelerated to catch up with the digital turn, thus producing knowledges and skills which might not have relevance in the quickly changing times. They posit that the processes of knowledge production, consumption, distribution, circulation, storage, sorting and sifting have changed so much that the older methods of Humanities driven studies need to be updated and new infrastructure, skills, forms, and formats will have to be developed for the study of Humanities in contemporary times. The critiques of Digital Humanities point out that the very phrase seems to dislocate the humanistic perspective that is the sacred core of Humanities studies, and that a fetishisation of the technological results into a disengagement with questions of equality, equity, justice, affect, and politics which are at the heart of Humanities studies. They are quick to argue that the way in which Digital Humanities research and projects are progressing, there is a clear privileging of technology over the human, reducing Humanities to mere datasets that are produced in the quantificatory logic of digital technologies. While these battles rage on, as people swear by or swear at Digital Humanities, there is a common blind-spot that ties both the sides together. In both these ‘pre-wired’ responses, the technological and the human or the digital and the social are produced as discrete and unrelated, pitched, one against the other.