Vorlesungsverzeichnis

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Lehrveranstaltungen

Race, Sexuality and the Art World (Projektseminar)

Dozent/in: Justin Skye Malachowski

Termin:
wöchentlich | Donnerstag | 13:50 - 16:05 | 02.04.2024 - 05.07.2024 | C 14.203 Seminarraum

Inhalt: How does the art world, media, the visual and other technologies of exhibition overlap with social inequalities, differentiation, erotic desire, and histories of exploitation? In what ways have arts and race, gender, and class been co-productive? How is art implicated in the relation between desire, exploitation, and social difference? Addressing these and similar questions, this course will explore the historical and contemporary role of the arts in relation to social division, categorization, and inequalities. On one hand, artistic production is inseparable from capitalist and colonial projects, in which some would argue (Mitchell 1989) are rooted within the deployment of visual categorization as a mechanism for power and hegemony. The Art world has long been a site for exhibiting and constituting difference, from the world fairs of the Austro-Hungarian and French empires, which categorized people, places, and their civilizational status, to the media machine of the Hollywood industry, which has indoctrinated a contemporary generation with views and values on specific people, places, and sexuality. On the other hand, art has long been employed as a tool and mechanism towards social change and the evaluation and critique of deeply embedded lines of inequality distributed through categories such as race, class, and gender. Artists, curators, and similar practitioners have sought to correct past harms and conventions through participatory and reflexive practices, which, while informed by earnest concerns, are not without risks. Towards an understanding of these issues, this class will consider seminal theories on race, gender, sexuality, and class, literature on contemporary art practice, media studies, anthropology, sexuality studies, and art history.

Resonanz in der Kulturorganisation? Zur Empirie von Hartmut Rosas Theorie (Projektseminar)

Dozent/in: Volker Kirchberg

Termin:
wöchentlich | Montag | 15:50 - 18:10 | 02.04.2024 - 05.07.2024 | C 14.102 a Seminarraum

Inhalt: Das Projektseminar wird in drei Teile gegliedert sein. Erstens werden wir uns mit Hartmut Rosas Resonanztheorie („Eine Soziologie der Weltbeziehung“) vertraut machen. Rosa zeigt ein ganzes Spektrum an Formen auf, durch die wir Beziehungen zur Welt aufstellen. In seinem Hauptwerk dazu spricht er von horizontalen (Familie, Freunde, Demokratie), diagonalen (Objekte) und vertikalen (Kunst und Religion) Resonanzbeziehungen. Genau diese drei Arten sind auch für die Untersuchung und Bewertung der Wahrnehmungen von Zuhörern und Zuschauern im Kulturbereich wichtig; Rosa hat dazu auch bzgl. „Heavy Metal“ geschrieben. Zweitens werden wir uns mit ähnlichen alternativen Theorien der Beziehungen von Rezipienten zu Kulturangeboten beschäftigen, d.h. mit den Ergebnissen der eMotion-Studie (an der der Seminarleiter beteiligt war) und dem IPOP-Modell von Andrew Pekarik (das an den amerikanischen Smithsonian Institutions entwickelt wurde). Drittens werden wir uns kursorisch Museumsausstellungen ansehen und sie mittels der drei o.g. Theorien beschreiben und dann aus unserer Sicht der Besucher bewerten.