Course Schedule


Lehrveranstaltungen

Die Produktion der Moderne (Seminar)

Dozent/in: Erich Hörl

Termin:
wöchentlich | Mittwoch | 10:15 - 11:45 | 01.04.2019 - 05.07.2019 | C 5.326 (ICAM)
Einzeltermin | Mi, 29.05.2019, 08:15 - Mi, 29.05.2019, 11:45 | C 5.326 (ICAM)
Einzeltermin | Mi, 12.06.2019, 09:30 - Mi, 12.06.2019, 10:15 | C 5.326 (ICAM)

Inhalt: Der französische Philosoph, Übersetzer und Verleger Gérard Granel (1930-2000) hat den Begriff der Produktion als Zentralbegriff für das Verständnis der Moderne aufgefaßt. Produktion steht im Zentrum seines skizzenhaft gebliebenen Projekts einer Fundamentalontologie der Moderne, das auf eigentümliche Weise Heidegger und Marx zusammenführt und Sein als Produktion versteht. Technik und Kapital werden dabei zu Hauptakteuren der produktivistischen Moderne, die in der totalen Produktion als unserer Bedingung kulminiert. Das Seminar nimmt das Erscheinen einer deutschen Übersetzung von Granels verstreuten Überlegungen zur Produktion zum Anlaß, den Begriff der Produktion, der im Verlaufe des 20. Jahrhunderts und bis heute immer wieder kontroversiell diskutiert wurde und etwa auch als ein Schlüsselbegriff der aktuellen kultur- kunst- und medienwissenschaftlichen Theoriebildung gelten kann, historisch-systematisch weiter ausgreifend zu befragen. Ausgehend von intensiveren Marx-Lektüren (von den Ökonomisch-philosophischen Manuskripten über die Deutsche Ideologie bis zu Das Kapital), die die Entfaltung von Marx‘ Denken als einer ontisch-ontologischen Bestimmung von Welt als Produktion verfolgen, wird die Aufnahme der Fragen von Produktion, Reproduktion und Produktionsweise bei Louis Althusser, Etienne Balibar, Silvia Federici, Mario Tronti, Tonio Negri und schließlich bei Gérard Granel untersucht.

Free Speech, Hate Speech, Public Protest (Seminar)

Dozent/in: Ben Trott

Termin:
wöchentlich | Mittwoch | 12:15 - 13:45 | 01.04.2019 - 05.07.2019 | C 14.102 a Seminarraum

Inhalt: The international rise of a populist right, as well as increasing social, political and cultural polarisation, have recently helped renew debates around: the meaning and importance of “free speech” (and some of the dangers it can entail); the nature and effects of “hate speech”; and the potentially censorious consequences of public protests around certain speech acts. This seminar will begin by critically exploring early and canonical defences of the freedom of belief, thought, and speech, including John Locke’s 'A Letter Concerning Toleration', Benedict de Spinoza’s 'Theological-Political Treatise', and John Stuart Mill’s 'On Liberty'. We will also look at Karl Marx’s early writing for the 'Rheinische Zeitung' on the freedom of the press and Michel Foucault’s engagement, in his later works, with the notion and practice of “parrhesia” in ancient Greece. In the second half of the semester, students will engage critically with more recent scholarship, written in the second half of the 20th and the early 21st centuries. This will include addressing debates around the extent to which a firm distinction can be drawn between “conduct” and “speech”. We will ask whether some speech can be understood as “performative” – where saying something is also doing something, or at least causes certain effects – and, if so, whether this implies that some forms of (hate) speech necessarily and automatically do harm. The seminar will look at the historic censorship of gay, lesbian and queer art, and at the way that this suppression has been resisted, responded to, and represented by artists. It will critically interrogate the relationship between secularism, liberalism, and free speech (and the way that this relationship has been understood); and it will examine the contributions of critical race theorists as well as post-colonial, feminist, queer and transgender scholarship around issues of free speech, hate speech, and public protest (where protest can be understood as both a form of speech in itself, as well as conduct that often contests what is said and what is sayable). Over the course of the semester, students will engage with the works of Sara Ahmed, Talal Asad, J. L. Austin, Étienne Balibar, Judith Butler, Kimberlè Williams Crenshaw, Lisa Duggan, Didier Eribon, Michel Foucault, Timothy Garton Ash, Charles R. Lawrence III, Catharine MacKinnon, Karl Marx, John Stuart Mill, Benedict de Spinoza, Alexis de Tocqueville, and others.

The Question of the Animal (Seminar)

Dozent/in: Paul Matthews

Termin:
wöchentlich | Mittwoch | 10:15 - 11:45 | 03.04.2019 - 03.07.2019 | C 5.311 Seminarraum

Inhalt: What distinguishes (if anything) humans from other animals? How should we as humans treat other animals? In what ways might our thinking about and ways of being with other animals touch upon our thinking about and ways of being with other (human) people? In this course we will be exploring “the question of the animal” with the help of works drawn from a number of authors and academic disciplines, including from philosophy, religious studies, and literary theory. We will be seeking insight into the various issues which animate the interdisciplinary field of (critical) animal studies and attempt to disclose something of the role that animals play in the construction of central categories and concepts in contemporary culture using “animals” as a hermeneutical lens to test the limits of “humanity,” “reason,” “language,” “design,” etc., and evaluate the viability of certain theories of difference, otherness, and power.

Utopie (Seminar)

Dozent/in: Christoph Jamme, Richard David Precht

Termin:
wöchentlich | Dienstag | 14:15 - 15:45 | 01.04.2019 - 05.07.2019 | C 12.105 Seminarraum

Inhalt: Wir leben in Zeiten, die sich schwer tun, gesellschaftliche Utopien zu entwerfen, um so mehr Dystopien beherrschen die öffentliche Diskussion. Da ist es an der Zeit, den Begriff Utopie historisch und philosophisch zu klären und eine Übersicht über die Geschichte der Sozialutopien seit Thomas Morus(1516) zu geben. TEXTGRUNDLAGE(Bitte kaufen!): Th.Morus: Utopia. Stuttgart 1986(Reclams UB 513) Oder bebildert: Thomas Morus: Über die beste Staatsverfassung und die neue Insel Utopia. Mit 16 ganzseitigen Farbbildern von Matthias Prechtl, Anmerkungen von Iring Fetscher. München 1987 Literatur: Utopieforschung. Interdisziplinäre Studien zur neuzeitlichen Utopie. Hg.v.Wilhelm Vosskamp. 3 Bde. Stuttgart 1982 Th.Schölderle: Geschichte der Utopie. 2. Aufl. Köln/Weimar/Wien 2017 Richard Marius: Thomas Morus. Eine Biographie. Zürich 1987 Interpreting Thomas More's Utopia. With an Introduction by Mario M.Cuomo. Fordham University Press 1989