Course Schedule


Lehrveranstaltungen

Angst in der Demokratie (Seminar)

Dozent/in: Michael Koß

Termin:
wöchentlich | Mittwoch | 12:15 - 13:45 | 18.10.2021 - 04.02.2022 | C 40.108 Seminarraum

Inhalt: In diesem Seminar sollen die öffentlichen Diskurse und Debatten über Ängste unter demokratischen Bedingungen nachvollzogen werden. Im Mittelpunkt steht dabei die Bundesrepublik Deutschland, die mit Frank Biess als eine „Republik der Angst“ verstanden werden soll. Angelehnt an das Buch von Biess diskutieren wir die maßgeblichen deutschen Ängste von der Zeit der Besatzung bis zur Migrationskrise.

Ecological Economics (FSL) (Profil OekonPlus, Modul 4) (Seminar)

Dozent/in: John-Oliver Engler

Termin:
wöchentlich | Mittwoch | 10:15 - 11:45 | 01.12.2021 - 22.12.2021 | C 40.153 Seminarraum
Einzeltermin | Mo, 07.02.2022, 09:00 - Mo, 07.02.2022, 13:00 | C 40.153 Seminarraum
Einzeltermin | Di, 08.02.2022, 09:00 - Di, 08.02.2022, 13:00 | C 40.153 Seminarraum
Einzeltermin | Mi, 09.02.2022, 09:00 - Mi, 09.02.2022, 13:00 | C 40.153 Seminarraum
Einzeltermin | Do, 10.02.2022, 09:00 - Do, 10.02.2022, 13:00 | C 40.153 Seminarraum
Einzeltermin | Fr, 11.02.2022, 09:00 - Fr, 11.02.2022, 13:00 | C 40.153 Seminarraum

Inhalt: Using essential texts from the economic literature, the seminar offers an introduction to the field of ecological economics, which emerged from environmental and resource economics in the late 1980s. The event is designed as a literature-based seminar, i.e. the development, presentation and discussion of content by the students themselves is the main focus. Previous knowledge in the field of economics is helpful, but not a mandatory requirement.

Entscheidungsforschung im Schnittpunkt psychologischer, ökonomischer, und philosophischer Ansätze (Seminar)

Dozent/in: Hans-Rüdiger Pfister

Termin:
wöchentlich | Mittwoch | 10:15 - 11:45 | 18.10.2021 - 04.02.2022 | W 130a Edulab

Inhalt: Grundlegende Ansätze der Entscheidungsforschung aus der Psychologie, Ökonomie und Philosophie. Entscheiden als Grundfunktion menschlichen Handelns. Darstellung und Diskussion wesentlicher Debatten: Normative versus deskriptive Ansätze; Rationalität versus Irrationalität; Freier Wille versus Determinismus.

Kognitive Psychologie im Spannungsfeld zwischen grundlagen- und anwendungsorientierter Wissenschaft (Vorlesung)

Dozent/in: Rainer Höger

Termin:
wöchentlich | Montag | 10:15 - 11:45 | 18.10.2021 - 04.02.2022 | W HS 2

Inhalt: Das Modul vermittelt Grundkenntnisse zu den Inhaltsbereichen der kognitiven Psychologie. Im Einzelnen werden folgende Themen behandelt: -Information und Informationsverarbeitung -Mustererkennung und visuelle Wahrnehmung -Modelle der Aufmerksamkeit -Mentale Repräsentation -Neuronale Netzwerke -Repräsentation von Wissen -Methoden der Gedächtnisforschung -Bewusstsein und Bewusstseinsforschung -Anwendungsbereiche der kognitiven Psychologie

Konflikte und Gewalt in Afrika (Vorlesung)

Dozent/in: Ilsemargret Luttmann

Termin:
wöchentlich | Montag | 10:15 - 11:45 | 18.10.2021 - 04.02.2022 | C 14.103 Seminarraum

Inhalt: In der Diskussion um gewaltsame Konflikte nimmt der afrikanische Kontinent eine prominente Stellung ein, was mit der Häufigkeit, der Dauer und dem Ausmaß an Gewalt zu tun hat. Auch das weit verbreitete Phänomen der Kindersoldaten in diesen Kriegsregionen und die fehlende Bereitschaft der Kriegsparteien, sich auf rationale Lösungen einzulassen, verstärken den Eindruck „barbarischer“ Zustände, wie er in vielen Analysen vermittelt wird. Bislang überwiegen in der Konflikt- und Gewaltforschung immer noch politologische und sozialwissenschaftliche Ansätze, die oftmals auf Theorien der Verteilungskämpfe um Ressourcen und der Produktion von Ungleichheit gründen. Gewalt ist nicht allein auf den Körper beschränkt, und sie nimmt ganz unterschiedliche Formen an: sie reichen von mehr oder weniger staatlich gelenkten Kriegen über strukturelle staatliche Gewalt, gewaltsame Initiativen ziviler Gruppen bis hin zu Lynchjustiz und okkulter Gewalt. Dabei geht es um Machtkämpfe, den Zugang zu Ressourcen, das bloße Überleben, Identitätskonflikte, Dispute über Inklusion und Exklusion. Es bedarf eines multi- bzw. transdisziplinären Ansatzes, der Geschichte, soziostrukturelle Faktoren und kulturelle Dynamiken mit persönlicher Agency verknüpft. Die Ursachen von Konflikten und Gewaltanwendung in Afrika sollen daher in Bezug auf vier zentrale Ausgangskonstellationen analysiert werden: 1. vorkoloniale kulturelle und politische Praktiken und Institutionen wie Okkultismus, patrimoniale Herrschaftsformen und Ethnizität; 2. das Erbe der kolonialen Destruktion; 2. die mangelnde politische Legitimation der heutigen herrschenden Eliten, die ihre Position zur Vermehrung eigener Privilegien nutzen und die Mehrheit der Bevölkerung davon ausschließt; 3. die politische und wirtschaftliche Abhängigkeit der afrikanischen Staaten von den westlichen Industriemächten. Am Beispiel konkreter militärischer Konfliktzonen (Ruanda, Kongo, Sierra Leone, Kenia) und verschiedener Formen individueller und kollektiver Gewaltanwendung (Okkultismus in Kamerun, Vigilantes in Nigeria, Lynchjustiz in Südafrika, sexuelle Gewalt in Südafrika) werden wir mit Hilfe historischer, politologischer und ethnologischer Studien versuchen, deren Ursachen, Erscheinungsformen, Wirkungen und Verläufe zu erklären. Die verschiedenen Ebenen und Dimensionen von Gewalt werden nicht isoliert voneinander betrachtet, vielmehr kommt es darauf an, die Verschränkungen aufzuzeigen von lokalen, kulturellen, temporären Artikulationen mit langfristigen historischen Entwicklungen, globalen Dynamiken und staatlichen Herrschaftsstrukturen.

Magnus Hirschfeld and Sexuality Studies (FSL) (Seminar)

Dozent/in: Ben Trott

Termin:
wöchentlich | Mittwoch | 12:15 - 13:45 | 20.10.2021 - 02.02.2022 | C 12.013 Seminarraum
Einzeltermin | Mi, 15.12.2021, 16:15 - Mi, 15.12.2021, 17:45 | C 12.108 Seminarraum

Inhalt: This seminar engages with the intellectual and political work of Magnus Hirschfeld (1868-1935), his collaborators and interlocutors, as well as with his legacy, particularly in terms of the ways in which Hirschfeld’s writing and research has subsequently shaped the fields of Sexuality Studies, Queer Studies, and Transgender Studies. Hirschfeld was born in the Prussian city of Kolberg (Kołobrzeg) and went on to become a physician and a pioneer in the study and politics of sexuality and gender, with his most important contribution generally understood as being his work on ‘sexual intermediaries’ (‘sexuellen Zwischenstufen’). Hirschfeld and his colleagues published this research in the ‘Yearbook for Sexual Intermediaries’ (‘Jahrbuch für sexuelle Zwischenstufen’), the first scientific journal of its kind, edited by Hirschfeld from 1899-1923. It explored the huge range (and combination) of erotic preferences, psychological proclivities, primary and secondary sex characteristics, as well as the practices and the cultural conventions that were argued as marking human gender and sexual difference. Hirschfeld co-founded what is often described as the world’s first organization established in defence of sexual and gender minorities, the Scientific-Humanitarian Committee (Wissenschaftlich-humanitären Komitee) in 1897, and, in 1919, the Institute for Sexual Science (Institut für Sexualwissenschaft), dedicated to the global study of sexual and gender diversity. In 1933, the Institute’s library and archive were targeted by the National Socialists and destroyed in the book burnings. The seminar, first, situates Hirschfield’s work in the context of his contemporaries in the fields of sexology, psychiatry and psychoanalysis who were also examining questions of gender and sexuality, including Richard von Krafft-Ebing, Sigmund Freud, and Harry Benjamin. Second, it looks at the ways in which Hirschfeld and these other authors have shaped subsequent work on sexuality and gender (including transgender phenomena), and how they have variously been taken up, revised or subjected to critique in the fields of Sexuality, Queer and Transgender Studies. The seminar also engages with: recent work addressing Hirschfeld’s writing on race and racism, as well as the colonial context of his homosexual rights activism; his work with the police in Berlin; and the relationship between gay male and lesbian activism and models of subjectivity in late-19th and early-20th century Berlin.

Raciality, Ecology & Blackness (FSL) (Seminar)

Dozent/in: Aikaterini Genidogan

Termin:
wöchentlich | Mittwoch | 12:15 - 13:45 | 18.10.2021 - 04.02.2022 | C 12.101 Seminarraum

Inhalt: This module takes seriously what historian Robin DG Kelley and poet and cultural theorist Fred Moten have stated recently in a public discussion, that the new mission of contemporary Black Studies along with Indigenous Studies is, on the most fundamental level, to save the earth and, on a secondary level, to save the possibility of human existence. As Kelley says Black Studies is not about the body. It is a project for liberation for whatever social project; it is about ideas and the future, and about recognizing the past in the construction of a new future. On that basis, we will try to problematize the recent concept of the Anthropocene, looking at alternative notions, such as Capitalocene, Racial Capitalocene, Anglocene and Plantationocene, and thus draw together the relationship between environmental destruction and the so-called discovery of the New World (1492), racialization, slavery, plantation economy, Triangular Trade, Industrial Revolution, (settler) colonialism, racial capitalism and extractivism. Focusing on the case of oil production and ongoing pollution in the Niger Delta, we will attempt to outline the workings of racial capitalism and corporation-state in their entanglement with colonial geo-logics and chrono-logics, and we will ultimately look at the way that both indigenous communities and organisations, such as Kebetkache women organisation, and environmental activist organisation, such as ERA/FoEN, fight against the current situation in the Niger Delta, under the main idea, best expressed by Nigerian poet and environmental activist Nnimmo Bassey, “live the oil in the soil, the coal in the hole and the sands in the land.” Within that framework, we will ultimately work on how Blackness as method is expressed through the resistance to the valuation and thus neoliberalization of nature, indicative in the concept of natural capital.

Systems thinking: understanding the context and the hidden networks of life's complexity. An opportunity to redesign our social and industrial systems (FSL) (Seminar)

Dozent/in: Michael Braungart, Laura Jeaneth Duran Gil

Termin:
wöchentlich | Montag | 11:50 - 14:05 | 18.10.2021 - 04.02.2022 | C 12.111 Seminarraum

Inhalt: Optional language: Spanish. The complexities of modern life can be challenging to navigate. Systems thinking is a tool to conceptualize and approach those complexities without separating them from their environment. By learning to think in open instead of closed systems, students will start to recognize all the implicit actors and connections within their context. Visualization techniques will be practiced in the seminar in order to gain a broader understanding of a given subject. A mechanistic, reductionist worldview can only be balanced by a systemic worldview of networks, interrelations and communication, allowing us to see qualities that may lead to innovation in social and industrial systems.