Course Schedule

Veranstaltungen von Prof. Dr. Andreas Möller


Lehrveranstaltungen

Arduino: kreatives Entwickeln kleiner computerbasierter Lösungen für verschiedene Lebensbereiche (Seminar)

Dozent/in: Andreas Möller

Termin:
wöchentlich | Montag | 12:15 - 13:45 | 03.04.2023 - 07.07.2023 | C 11.307

Inhalt: Es heißt, Arduino sei eine König in Ivrea, Italien, im Mittelalter gewesen. Andere behaupten, dass Arduino eine Studentenkneipe gewesen ist, als Arduino für studentische Projekte des Interaction Design Institute Ivrea (IDII) entwickelt worden ist. Heute steht Arduino für ein Hardware/Software-Paket, das es erlaubt, sehr einfach einen Microcomputer um Sensoren (Temperatur, Bewegung, Energieverbrauch etc.) auszustatten, Aktoren wie Leuchtdioden oder Relais (z.b. als Schalter zu Ein- und Ausschalten von 240V-Leitungen) zu ergänzen und zu programmieren. Dazu besteht die Arduino Hardware (Arduino UNO) aus einem USB-Anschluss zum Anschluss an ein Laptop (benötigt man für das Programmieren), einem Anschluss für Spannungsversorgung und vor allem vielen Input- und Outputanschlüsse für die Sensoren und Aktoren. Das besondere Merkmal von Arduino ist, dass es für Studenten im Bereich Interactive Design entwickelt worden ist. NICHT vorausgesetzt werden Hard- und Softwarekenntnisse, es ist auch nicht notwendig zu wissen, wie man Hardware aufbaut ("löten"). Im Vordergrund stehen kreative computerbasierte Lösungen für verschiedenste Lebensbereiche wie Wohnen, Arbeit, Mobilität, Kunst. Das fängt an bei einfachen Blicklichtern, Energieverbrauchsmessungen, Master/Slave-Schaltern, einfachen Robotern... Im Internet finden sich zahlreiche Beispiele, was man alles mit diesen kleinen Microcomputern machen kann (vgl. http://www.arduino.cc/en/). In einer letzten Phase des Seminars werden Fragen der Zukunft der Gesellschaft und Nachhaltigkeit behandelt (Open Source und Open Hardware, Maker-Communities in der Gesellschaft, Green IT usw.).

Life Cycle Assessment (LCA) & Material Flow Analysis (MFA) (Seminar)

Dozent/in: Andreas Möller

Termin:
wöchentlich | Montag | 08:15 - 09:45 | 03.04.2023 - 07.07.2023 | C 11.307

Inhalt: NOT INTENDED FOR STUDENTS OF THE PSYCHOLOGY AND SUSTAINABILITY M.SC. Material Flow Analysis (MFA) and Life Cycle Assessment serve as frameworks that integrate different modeling and simulation approaches (calculation methods). The main challenge of calculation procedures in the field of MFA (and other tools for environmental modeling) is to solve equations numerically. The modeling and simulation approaches comprise two steps or tasks: (1) the specification of a system of equations and (2) the calculation of solutions. Software tools provide support for both tasks. They provide an appropriate user interface (e.g. direct manipulation of objects and properties instead of equations) and a calculation engine (solvers). Different strategies to specify and to solve equations are required: (1) Systems of linear algebraic equations (efficiency analyses like cost accounting or life cycle assessment), (2) System of non-linear algebraic equations (steady state in material and energy flow systems), (3) Systems of ordinary differential equations (dynamics of stocks). So, core topics of the seminar are: + Application of solution methods for linear equations, + Approaches to solving sets of nonlinear equations, + MFA & LCA as accounting systems for material and energy flows and stock + Assessment of environmental impacts of products, services and decisions

Einführung in die Nachhaltigkeitskommunikation - Kampagnenplanung Seminar 2 UWI (Seminar)

Dozent/in: Andreas Möller

Termin:
wöchentlich | Dienstag | 12:15 - 13:45 | 03.04.2023 - 07.07.2023 | C 14.203

Inhalt: In diesem Modul werden die Grundlagen der Nachhaltigkeitskommunikation dargelegt und anhand von relevanten Handlungsfeldern der Nachhaltigkeitskommunikation veranschaulicht. Dabei werden die theoretischen Bezüge der Soziologie, Psychologie, Kommunikations- und Medienwissenschaften sowie der Bildungswissenschaften aufgezeigt.

Komplexe Systeme transformieren I - Cradle to Cradle und Life Cycle Assessment (Seminar)

Dozent/in: Michael Braungart, Andreas Möller

Termin:
wöchentlich | Mittwoch | 08:15 - 11:45 | 03.04.2023 - 07.07.2023 | C 11.307

Inhalt: Fortsetzung des Seminars im Wintersemester 2022 zum Thema C2C & LCA, Beginn mit der Projektarbeit in größeren Gruppen, d.h. auch Integration verschiedener Aspekte in Projekte.Die inhaltliche Ausgestaltung ist maßgeblich davon abhängig, dass sich die Student:innen einbringen und die Projekte aktiv mitgestalten.

Komplexe Systeme transformieren II - Cradle to Cradle und Life Cycle Assessment (Seminar)

Dozent/in: Michael Braungart, Andreas Möller

Termin:
wöchentlich | Mittwoch | 12:15 - 13:45 | 03.04.2023 - 07.07.2023 | C 11.307

Inhalt: Siehe Komplexe Systeme transformieren I - Cradle to Cradle and Life Cycle Assessment

Introduction to Sustainability Communication (Vorlesung)

Dozent/in: Senan Gardiner, Andreas Möller

Termin:
wöchentlich | Donnerstag | 10:15 - 11:45 | 03.04.2023 - 07.07.2023 | C HS 2

Inhalt: This lecture provides theory and empirics that you can apply in the accompanying seminar and the associated assignment (ppt and written report). The course deliberately takes an interdisciplinary approach. While environmental psychologists make nice academic careers staying in their disciplines, in practice behaviour change interventions generally need to engage with the wider context of behaviour to succeed. You can refer in your reports to any of the theories and perspectives that I present to you (or relevant others), as rationales for your campiagn designs, but I recommend the 'Individual, Social and Material' (ISM) model and/or the 'COMBI' model (the latter is operationalised by the 'behaviour change wheel'). The ISM model synthesises psychological, sociological and sociotechnical insights. The COMBI model is more psychological but does also take account of the physical context of behaviour. The lecture firstly explains why it is naïve to expect behaviour change for sustainability to be achieved through communication efforts (campaigns) alone and why such change requires attention to broader factors, notably social and cultural context, economic factors and infrastructure around us. Nonetheless, and secondly, the module draws on the same contributory disciplines to explain how to make the best of communication efforts: how attention to wider social and other factors can enhance communication initiatives. The lecture takes place weekly, after which there is one seminar per week. There are 4 seminar groups of about 45 students. While these are led by different teachers, they are identical except for the style and background of the teacher. There is little formal/didactic teaching in the seminar: rather the seminar leader will comment on your thinking and planning of the behaviour change campaigns. The campaigns are hypothetical: you do not need to deliver them in practice, rather you are planning a campaign. You do need to show reasoned use of theory in your presentation and report and this is best assured by taking advice from the seminar leader. A report template guide is uploaded to help you. The lectures present a view of behaviour change for sustainability as requiring attention to a broad range of factors, a view substantiated through reference to some of the main theoretical perspectives and illustrative studies. The course is introductory and if interested you can follow up with readings in more depth in an accompanying Masters course. Relevant papers and the lecture slides are available in myStudy, in addition to guidance on the structured readings.

Qualitätszirkel Master Nachhaltigkeitswissenschaft - Sustainability Science (Arbeitsgemeinschaft)

Dozent/in: Andreas Möller

Termin:
Einzeltermin | Mi, 10.05.2023, 14:00 - Mi, 10.05.2023, 15:00 | C 12.006