Course Schedule

Veranstaltungen von M.A. Lynette Kirschner


Lehrveranstaltungen

Advance your English. Englisch B2.2 (Seminar)

Dozent/in: Lynette Kirschner

Termin:
wöchentlich | Donnerstag | 14:15 - 15:45 | 02.04.2024 - 05.07.2024 | C 5.111 Seminarraum

Inhalt: Are you a Comma-kaze? Is your modifier dangling and the others won’t tell you? Do vampires teach register? These questions and grammar points as well as many more will be covered in the class. Grammar is a necessary ’evil’ for speaking, reading and understanding so why not try and make it interesting? In this course students will be looking at advanced grammar through various perspectives. Additionally the topics covered will help with various test (with the exception of writing).

Business and Culture. Englisch B2.1 (Seminar)

Dozent/in: Lynette Kirschner

Termin:
wöchentlich | Dienstag | 14:15 - 15:45 | 02.04.2024 - 05.07.2024 | C 5.109 Seminarraum

Inhalt: Business isn’t just for business majors. Whether you are studying engineering, cultural studies, sustainability or one of the other majors, you will be part of business. In other words, you will be communicating your ideas to people around the world. But how adequate is your English and how transcultural are you? This seminar focuses on the international happenings of business. Using culturally appropriate, informative, and persuasive communication styles in spoken as well as written English is the key to successful international business. Emphasis will be placed on three competences: speaking, listening, and a bit on reading. In addition culturally appropriate verbal and non-verbal communication (direct and indirect communication styles, use of gestures, time, and space) will be applied.

Get English Before it Gets You. Englisch B2.1 (Seminar)

Dozent/in: Lynette Kirschner

Termin:
wöchentlich | Donnerstag | 12:15 - 13:45 | 02.04.2024 - 05.07.2024 | C 5.109 Seminarraum

Inhalt: This review course for general English is intended for students who require practice in intermediate-level grammar and who are looking to improve their reading, listening, and speaking skills.

Business Conversation. Englisch ab B2 (Seminar)

Dozent/in: Lynette Kirschner

Termin:
wöchentlich | Dienstag | 12:15 - 13:45 | 02.04.2024 - 05.07.2024 | C 5.109 Seminarraum

Inhalt: This course will discuss present and past business topics at an academic level. When necessary the workings of English will be explained; however, the main focus is on speaking and achieving more fluency. If you are not able to converse, this class is not for you.

Where No Man Has Gone Before: Women and Science Fiction (FSL) (Seminar)

Dozent/in: Lynette Kirschner, Anthony Waters

Termin:
Einzeltermin | Mi, 03.04.2024, 10:15 - Mi, 03.04.2024, 11:45 | C 5.310 Seminarraum
wöchentlich | Mittwoch | 10:15 - 11:45 | 10.04.2024 - 05.07.2024 | C 3.120 Seminarraum

Inhalt: What can social science fiction tell us about society? How can this genre - whose roots lie in pulp fiction - shed light on a variety of social issues? How can you create a collaborative novella? These and other questions will be examined in this seminar. Students will read excerpts of social science fiction and investigate how this genre presents a critique of social conditions. In order to do this, students will acquire a knowledge of and apply various theories to analyze social aspects of select short stories and/or excerpts. In addition to the theoretical introduction, students will create a collaborative science fiction novella applying all the principles discussed in class. A collaborative novella is a group effort so students who take this class must be there on specific days. Please check the syllabus in myStudy to make sure you can be there.

Tandem als Methode des Spracherwerbs und interkultureller Kompetenzen (Spanisch, Französisch, Englisch) (Seminar)

Dozent/in: Lynette Kirschner

Termin:
Einzeltermin | Di, 09.04.2024, 16:15 - Di, 09.04.2024, 17:45 | C 12.105 Seminarraum
Einzeltermin | Di, 16.04.2024, 16:15 - Di, 16.04.2024, 17:45 | C 9.102 Seminarraum | 3 Kurse gemeinsam

Inhalt: Bewerbungsschreiben bis 02.04.2024 an sprachtandem@leuphana.de. Das Schrieben muss Zielsprache, und Niveau beinhalten. Bitte bedenken Sie, dass wir nur so viele Plätze wie Muttersprachler haben. Gibt es z.B. 6 Muttersprachler, stehen nur 6 Plätze in dieser Sprache zur Verfügung. Sprachenlernen im Tandem beruht auf Gegenseitigkeit: Da die Muttersprache des einen jeweils die Fremdsprache des anderen ist, lernen die Studierenden mit- und voneinander. Dabei werden nicht nur Fremdsprachenkenntnisse oder (inter-)kulturelle Kompetenzen vermittelt und erworben, sondern der gegenseitige Austausch regt auch zur Sprachreflexion über die eigene Sprache und die Struktur einer Fremdsprache an. Da es sich beim Sprachtandem um eine autonome Lernform handelt, stehen – im Gegensatz zum Unterricht in einem Sprachkurs – die Lernenden selbst in der Verantwortung, den eigenen Lernprozess zu planen, zu steuern und aufrechtzuerhalten. Wir bitten hierzu eine Sprechstunde für die Beratung und Begleitung. Dies betrifft nicht nur das Zeitmanagement und die Motivation, sondern auch die Auswahl geeigneter Lernmethoden sowie die Fähigkeit, eigene Fortschritte mit Hilfe der Korrekturen und des Feedbacks des Lernpartners zu reflektieren. Bitte Teilnahmevoraussetzung beachten!

Interkulturelle Kommunikation in der Praxis. Tandem-gestützte Projektarbeit. (Seminar)

Dozent/in: Lynette Kirschner

Termin:
Einzeltermin | Mi, 10.04.2024, 16:15 - Mi, 10.04.2024, 17:45 | C 12.107 Seminarraum
Einzeltermin | Di, 16.04.2024, 16:15 - Di, 16.04.2024, 17:45 | C 9.102 Seminarraum | 3 Kurse gemeinsam

Inhalt: Das Kommunizieren von Menschen auf Deutsch oder Englisch mit unterschiedlichen Muttersprachen und das gemeinsame/voneinander Lernen sind die Schwerpunkte dieses Seminars. Studierenden mit Deutsch als Muttersprache werden partnerschaftlich im Tandem mit Menschen, die gerade ihre Deutschkenntnisse erwerben, zusammenarbeiten. In diesen Tandems werden sie über den Verlauf des Semesters gesellschaftliches und kulturelles Wissen sowie Erfahrungen austauschen. Das Deutsch Lehren ist nicht der Schwerpunkt des Seminars. In diesem Seminar haben die Studierenden durch die Anwendung der Methode des interkulturellen Tandems die Gelegenheit, inhaltliche Kenntnisse gemeinsam in der großen Seminargruppe, aber auch im Einzelgespräch mit dem/der Tandempartner*in zu reflektieren. Durch die Erfahrungen aus den Treffen mit Menschen, die sich gerade im Prozess des Ankommens in Deutschland befinden, soll die Relevanz der Zusammenarbeit und die Rolle der Sprache/Kommunikation und Kultur in einem interkulturellen Annäherungsprozess erlebbar gemacht werden.