Course Schedule
Lehrveranstaltungen
Englisch/ FSZ: German Americans (Seminar)
Dozent/in: Sabrina Völz
Termin:
wöchentlich | Montag | 08:15 - 09:45 | 06.10.2008 - 23.01.2009 | C 12.111 Seminarraum
Inhalt: Roughly 23 percent of Americans claim some degree of German ancestry or ethnic origin. This seminar will not only explore German-American history and immigration, but also the American perception of “Germanness” and the over 300 years of German-American influence on the religious, social, and cultural life in America.
- Lehramt an Grund-, Haupt- und Realschulen - Unterrichtsfach Englisch - Landeskunde
- Lehramt an Berufsbildenden Schulen - Unterrichtsfach Englisch - Landeskunde
- Angewandte Kulturwissenschaften - Allgemeinqualifizierender Grundblock - Fremdsprachen - Englisch
- Lehramt an Berufsbildenden Schulen - Fachrichtung Sozialpädagogik - Unterrichtsfach Englisch - English Linguistics and Area Studies
- Lehramt an Berufsbildenden Schulen - Fachrichtung Wirtschaftswissenschaften - Unterrichtsfach Englisch - English Linguistics and Area Studies
Englisch/FSZ: Native Cultures of North America (Seminar)
Dozent/in: Maria Moss
Termin:
wöchentlich | Freitag | 14:15 - 15:45 | 06.10.2008 - 23.01.2009 | C 14.103 Seminarraum
Inhalt: Making significant contributions to contemporary American literature are a number of native authors whose works have their roots in the storytelling tradition of their respective tribes (Sherman Alexie, Thomas King, N. Scott Momaday, Leslie Marmon Silko, Louise Erdrich). Studying Native American literature requires an openness to experiences and events that have historically been pushed to the periphery of our cultural awareness. If successful, the seminar will be a contribution to the dialogue that has been challenging the literary canon in the United States and Canada for the past decades.
- Lehramt an Berufsbildenden Schulen - Unterrichtsfach Englisch - Landeskunde
- Angewandte Kulturwissenschaften - Allgemeinqualifizierender Grundblock - Fremdsprachen - Englisch
- Lehramt an Grund-, Haupt- und Realschulen - Unterrichtsfach Englisch - Landeskunde
- Lehramt an Berufsbildenden Schulen - Fachrichtung Sozialpädagogik - Unterrichtsfach Englisch - English Linguistics and Area Studies
- Lehramt an Berufsbildenden Schulen - Fachrichtung Wirtschaftswissenschaften - Unterrichtsfach Englisch - English Linguistics and Area Studies
Language, Society and Culture: Evaluation in English text and discourse (Seminar)
Dozent/in: Anita Fetzer
Termin:
wöchentlich | Dienstag | 16:15 - 17:45 | 06.10.2008 - 23.01.2009 | C 14.001 Seminarraum
Inhalt: In its common-sense meaning, evaluation refers to a decision about how significant or valuable something is, based on a careful study of its good and bad features. In discourse analysis, evaluation is a constitutive part of every act of communication, where it can be expressed both explicitly and implicitly. While the former is based on the use of particular adjectives, nouns, verbs or adverbs, the latter is anchored to stance adverbials. The goal of this seminar it to examine how evaluation is expressed in English text and discourse, focussing on written discourse (academic discourse, media discourse), spoken discourse (monologue, dialogue) and internet discourse.
- Lehramt an Berufsbildenden Schulen - Unterrichtsfach Englisch - Sprachwissenschaft
- Lehramt an Berufsbildenden Schulen - Fachrichtung Sozialpädagogik - Unterrichtsfach Englisch - English Linguistics and Area Studies
- Lehramt an Berufsbildenden Schulen - Fachrichtung Wirtschaftswissenschaften - Unterrichtsfach Englisch - English Linguistics and Area Studies
- Lehramt an Grund-, Haupt- und Realschulen - Unterrichtsfach Englisch - Sprachwissenschaft
- Angewandte Kulturwissenschaften - Hauptfach Sprache und Kommunikation - B1 Sprachtheorie - und Analyse / Sprache und Gesellschaft
Text and Discourse: Critical Discourse Analysis (Seminar)
Dozent/in: Anita Fetzer
Termin:
wöchentlich | Dienstag | 18:15 - 19:45 | 06.10.2008 - 23.01.2009 | C 12.013 Seminarraum
Inhalt: Critical discourse analysis (CDA) is a contemporary approach to the study of language and discourses in social institutions. Drawing on poststructuralist discourse theory and critical linguistics, it focuses on how social relations, identity, knowledge and power are constructed through written and spoken texts in communities, schools and classrooms. The goal of this seminar is to introduce the tools, key terms assumptions and methodology used in CDA, and to apply it to diverse contexts (media discourse, educational discourse and other kinds of institutional discourse).
- Leuphana-Bachelor - Major Angewandte Kulturwissenschaften - KKG 06 Sprache, Kommunikation, Diskurs
- Lehramt an Berufsbildenden Schulen - Fachrichtung Sozialpädagogik - Unterrichtsfach Englisch - English Linguistics and Area Studies
- Lehramt an Berufsbildenden Schulen - Fachrichtung Wirtschaftswissenschaften - Unterrichtsfach Englisch - English Linguistics and Area Studies
- Lehramt an Berufsbildenden Schulen - Unterrichtsfach Englisch - Sprachwissenschaft
- Lehramt an Grund-, Haupt- und Realschulen - Unterrichtsfach Englisch - Sprachwissenschaft