Course Schedule


Lehrveranstaltungen

Business Models & Change (Seminar)

Dozent/in: Dirk von Schnakenburg

Termin:
wöchentlich | Montag | 08:15 - 09:45 | 03.04.2023 - 05.06.2023 | W 122
Einzeltermin | Fr, 02.06.2023, 08:15 - Fr, 02.06.2023, 14:45 | C 40.255 Seminarraum | kein Raum im Roten Feld frei

Inhalt: A business model is a model-like representation of the logical relationships with which an organisation or company can generate added value for customers and secure a return for the organisation. The digitalisation of products, services and processes demands a more or less comprehensive realignment of business models or the way companies should be oriented in the future in all sectors. The digital transformation opens up new opportunities for networking and cooperation between different actors who, for example, exchange data and thus develop innovative processes. Therefore, the digital transformation of business models in particular plays a significant role, as business models contain different elements that can be digitally transformed. The necessary change processes have a deep impact on existing process and organisational structures as well as the central service areas of the companies. The digital transformation makes it possible to balance the new design possibilities on the one hand and the innovative requirements of the relevant stakeholders on the other. Companies that do not take up this transformation process early enough and comprehensively enough in terms of change management endanger their competitive opportunities and thus their future. Ein Geschäftsmodell (engl. Business Model) ist eine modellhafte Repräsentation der logischen Zusammenhänge, mit denen eine Organisation bzw. Unternehmen Mehrwert für Kunden erzeugt und einen Ertrag für die Organisation sichern kann. Die Digitalisierung von Produkten, Dienstleistungen und Prozessen fordert in allen Branchen eine mehr oder weniger umfassende Neuausrichtung der Geschäftsmodelle bzw. der Art und Weise, wie Unternehmen in Zukunft ausgerichtet sein sollten. Die Digitale Transformation eröffnet neue Möglichkeiten zur Vernetzung und Kooperation unterschiedlicher Akteure, die z. B. Daten austauschen und somit innovative Prozesse entwickeln. Daher spielt insbesondere die Digitale Transformation von Geschäftsmodellen eine bedeutsame Rolle, da Geschäftsmodelle unterschiedliche Elemente enthalten, die digital transformiert werden können. Die erforderlichen Veränderungsprozesse greifen dabei tief in bestehende Ablauf- und Aufbauorganisationen sowie die zentralen Leistungsfelder der Unternehmen ein. Die digitale Transformation ermöglicht es, die neuen Gestaltungsmöglichkeiten einerseits und die innovativen Anforderungen der relevanten Stakeholder andererseits zum Ausgleich zu bringen. Unternehmen, die diesen Transformationsprozess im Sinne eines Change Managements nicht frühzeitig und umfassend genug aufgreifen, gefährden ihre Wettbewerbschancen und damit ihre Zukunft.

Change Agents for Sustainability (Seminar)

Dozent/in: Hannah Trittin-Ulbrich

Termin:
14-täglich | Montag | 10:15 - 13:45 | 03.04.2023 - 07.07.2023 | C 6.026 Seminarraum

Inhalt: This seminar will focus on the specific role that change agents play for organizational change towards sustainability. Creating a company that operates in line with planetary boundaries (Rockström et al., 2009) and that contributes to meeting the UN Sustainable Development Goals (UN, 2015) requires fundamental organizational transformations, including entrepreneurial contributions to transforming markets and society (e.g. Johnson & Schaltegger, 2020). Such transformations, however, do not happen by themselves (Schaltegger et al., 2016). It is often individual managers and employees within a company – so-called ‘change agents for sustainability – who play a vital role in advancing corporate sustainability, as they are responsible for starting initiatives, making decisions and implementing measures. Indeed, recent contributions have started to focus on the transformational role of individual corporate sustainability professionals and other zealous employees in shaping strategic decisions around social and environmental issues in organizations from the inside out (Gond & Moser, 2021; Girschik et al., 2020). Change agents for sustainability can unfold their activities at all levels and places in an organization (Acquier, et al., 2011). Most companies have formalized roles for corporate sustainability professionals (including CSR, EHS, and CR managers) in one form or another (Beckmann et al., 2020). Besides corporate sustainability professionals, CEOs and top managers (Sturdivant, 1979), other corporate agents such as local heroes or champions (Andersson & Bateman, 2000; Walley & Stubbs, 1999), middle and functional managers or engaged employees may play a crucial role in the transformation of their organization (Hemingway & Maclagan, 2004; Nielsen & Thomsen, 2009; Sharma & Good, 2013). Their activities usually include proposing, pursuing and implementing sustainability projects and activities and ensuring the overall improvement of corporate sustainability performance. Besides, change agents for sustainability often act as key entrepreneurial actors (intrapreneurs) or as activists inside the company who guide and push for organizational sustainability transformation (e.g. Carollo & Guerci, 2018; Wickert & de Bakker, 2018), possibly also bottom-up in the organization (Brinkhurst et al., 2011).

Customer Relationship Management & Change (Seminar)

Dozent/in: Kerstin Brockelmann

Termin:
wöchentlich | Montag | 08:15 - 09:45 | 03.04.2023 - 17.04.2023 | W 106
wöchentlich | Montag | 08:15 - 09:45 | 24.04.2023 - 07.07.2023 | W 104
Einzeltermin | Mo, 19.06.2023, 08:15 - Mo, 19.06.2023, 11:00 | C 40.153 Seminarraum

Inhalt: Seminar mit Vermittlung theoretischer Inhalte und Transfer in die Praxis. Themengebiete sind: Kundenzufriedenheit, Kundenwert und CRM-Strategie, ganzheitliches CRM-Model, CRM-Tools, kundenspezifizierte Produktausrichtung, Kundengewinnung und -bindung, CRM-Technologie, kundenzentrierte Unternehmensorganisation, Kultur und Change Management.

Diversitätsmanagement in Unternehmen und Schule (Seminar)

Dozent/in: Christiane Söffker

Termin:
wöchentlich | Montag | 10:15 - 11:45 | 03.04.2023 - 04.07.2023 | C 6.316 Seminarraum
Einzeltermin | Mo, 26.06.2023, 16:00 - Mo, 26.06.2023, 17:00 | C HS 3 | Test

Inhalt: Management & Change: Eine der zentralen Veränderungen der vergangenen Jahre ist die kontinuierliche Zunahme von Vielfalt in Unternehmen und Schulen. Die damit verbundenen Entwicklungen stellen eine Herausforderung für alle Beteiligten dar. Von der Angst nicht dazuzugehören (belonging uncertainty)! gläserne Decke, Quotenregelung, Altersdiskriminierung, Nicht-Einhaltung der Behindertenquote, ausländischer Name. Die soziale Vielfalt innerhalb von Unternehmen und Schulen ist Gegenstand dieser Veranstaltung. Individuelle Merkmale wie beispielsweise Geschlecht, kultureller Hintergrund, Alter, Behinderung oder sexuelle Orientierung kennzeichnen eine Person. Unter legalen, moralisch-ethischen und ökonomischen Gesichtspunkten sind Unternehmen angehalten, durch geeignete Maßnahmen Diskriminierungen zu vermeiden und Vielfalt im Sinn des Unternehmenserfolgs zu nutzen. Auch der Lernerfolg in Schulen wird durch den Umgang mit Vielfalt bestimmt. Hier setzt das Diversity Management an. In dem Seminar werden ausgewählte Aspekte des Diversity Management begleitet von Vorträgen bearbeitet und hinsichtlich ihrer Wirksamkeit betrachtet.