Vorlesungsverzeichnis

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Veranstaltungen von Prof. Dr. Timon Beyes


Lehrveranstaltungen

Museen und Digitale Kulturen (Seminar)

Dozent/in: Timon Beyes, Claus Pias

Termin:
Einzeltermin | Di, 21.04.2020, 14:00 - Di, 21.04.2020, 17:00 | C 7.307 | digitale Veranstaltung
Einzeltermin | Di, 28.04.2020, 14:00 - Di, 28.04.2020, 17:00 | C 7.307 | digitale Veranstaltung
Einzeltermin | Fr, 08.05.2020, 11:00 - Fr, 08.05.2020, 15:00 | C 7.307 | digitale Veranstaltung
Einzeltermin | Di, 19.05.2020, 12:00 - Di, 19.05.2020, 16:00 | C 7.307 | digitale Veranstaltung
Einzeltermin | Do, 11.06.2020, 10:00 - Do, 11.06.2020, 13:00 | C 7.319 | digitale Veranstaltung

Inhalt: *** UPDATE *** Aufgrund der kaum abzuschätzenden Entwicklung sind Forschungsaufenthalte an anderen Orten im Sommersemester nicht planbar und müssen entfallen. Wir möchten uns aber bemühen, das Seminar trotzdem durchzuführen – wenngleich in veränderter und auch für uns bislang unerprobter Form. Die Frage nach dem Verhältnis von Digitalisierung und Präsenzerfahrung, die für »Museen und digitale Kulturen« zentral ist, wird somit auch anhand Lehrveranstaltung selbst thematisiert werden. Das Seminar soll weiterhin an den vorgesehenen Terminen stattfinden. Dazu sind vorerst folgende Formate und Themen vorgesehen: 21.04.2020 – Einführung in das Thema; Kurzvorstellung grundlegender Texte zu Geschichte und Theorie; voraussichtl. Aufteilung der Teilnehmer/innen in Arbeitsgruppen zur Bearbeitung dieser Texte (Erarbeitung eines Thesenpapiers als Diskussionsgrundlage für die folgende Sitzung) 28.04.2020 – Kurzvorstellung und gemeinsame Diskussion der Texte anhand der Thesenpapiere; Vorstellung möglicher Forschungsthemen für Semesterarbeiten; Themenvergabe (Gruppenarbeit erwünscht; Aufbereitung von ersten Recherche-Ergebnissen für die folgende Sitzung) 08.05.2020 – Vorstellung von ersten Rechercheergebnissen, Thesen und Fragestellungen; Gastbeiträge der externen Experten Jörg Schulze und Carsten Siebert (zugeschaltet) 18.05.2020 – Vorstellung der Zwischenergebnisse; Feedback der externen Experten Jörg Schulze und Carsten Siebert (zugeschaltet) 19.05.2020 – individuelles Feedback für einzelne Studierende oder Arbeitsgruppen durch die Seminarleiter (feste Uhrzeiten) 11.06.2020 – Vorstellung der Forschungsergebnisse sowie Feedback und Diskussion in der gesamten Seminargruppe Über die praktikablen Formate werden wir uns gemeinsam verständigen, da sie selbst im Verlauf des Semesters erprobt werden, setzen hier aber zunächst auf Videokonferenz-Tools wie Zoom o.ä. _____ »Digitalisierung« ist in aller Munde. Doch was genau darunter zu verstehen ist, welche gesellschaftlichen und kulturellen Entwicklungen das betrifft und wie kulturelle Institutionen darauf reagieren, sind offene Fragen. Das Seminar zu »Museen und Digitale Kulturen« nimmt sich diesen Fragen sowohl aus medienhistorischer/-theoretischer als auch aus organisationstheoretischer Perspektive an - und zwar in konkreter Anbindung an an das „Digitorials“-Projekt, das von maze pictures mit Partnern wie dem Städel Museum, der Liebieghaus Skulpturensammlung, der Schweizerischen Migros Stiftung, dem Zentrum Paul Klee (Bern) und weiteren Partnern durchgeführt wird. Das Seminar wird also medienhistorische/-theoretische sowie organisationstheoretische Perspektiven mit der Beobachtung und Untersuchung konkreter Beispiele des so genannten „digitalen Wandels“ im Museumssektor verknüpfen. In Anbindung an den Lüneburger Forschungsschwerpunkt »Digitale Kulturen« und das »Centre for Digital Cultures (CDC)« wird das Seminar durch die Leiter des Digitorials-Projektes, Jörg Schulze und Dr. Carsten Siebert, verstärkt. Zum CDC und zum Forschungsschwerpunkt Digitale Kulturen siehe: https://www.leuphana.de/en/research-centers/cdc.html Zur Kooperation zwischen CDC und Museumssektor im Bereich digitaler Kulturen siehe beispielhaft: http://onlinekurs.staedelmuseum.de/

Forschungskolloquium Soziologie und Kulturorganisation (Kolloquium)

Dozent/in: Timon Beyes, Manuela Bojadžijev, Volker Kirchberg

Termin:
Einzeltermin | Mi, 22.04.2020, 16:00 - Mi, 22.04.2020, 20:00 | C 7.319
Einzeltermin | Mi, 13.05.2020, 16:00 - Mi, 13.05.2020, 20:00 | C 7.319
Einzeltermin | Mi, 10.06.2020, 16:00 - Mi, 10.06.2020, 20:00 | C 7.319

Don’t be evil. Technologies of organization and entrepreneurship (European Summer Academy) (Seminar)

Dozent/in: Timon Beyes

Termin:
Einzeltermin | Mi, 22.04.2020, 11:00 - Mi, 22.04.2020, 14:00 | intern | Kick-Off / digitale Veranstaltung
Einzeltermin | Di, 05.05.2020, 16:00 - Di, 05.05.2020, 18:00 | intern | digitale Veranstaltung
Einzeltermin | Mo, 25.05.2020, 09:00 - Mo, 25.05.2020, 14:00 | intern | European Summer Academy /digitale Veranstaltung
Einzeltermin | Di, 26.05.2020, 09:00 - Di, 26.05.2020, 14:00 | intern | European Summer Academy / digitale Veranstaltung
Einzeltermin | Mi, 27.05.2020, 09:00 - Mi, 27.05.2020, 14:00 | intern | European Summer Academy /digitale Veranstaltung
Einzeltermin | Do, 28.05.2020, 09:00 - Do, 28.05.2020, 14:00 | intern | European Summer Academy / digitale Veranstaltung
Einzeltermin | Fr, 29.05.2020, 09:00 - Fr, 29.05.2020, 14:00 | intern | European Summer Academy / digitale Veranstaltung

Inhalt: *** UPDATE *** Due to the current pandemic, the Berlin Summer Academy that is part of this course has been cancelled. In close cooperation with the participating colleagues in Venice, Copenhagen and St.Gallen, we would like to carry out the 'summer academy' in an online form, virtually bringing together students from the participating universities in Italy, Switzerland, Denmark and Germany. In other words, this will be one big experiment, and perhaps no less interesting for that. And of course, the theme of 'technologies of organization and entrepreneurship' will now very literally affect the summer academy itself. In this sense, the course will become its own object of study. We will broadly stick to the announced schedule. However, there are two changes to be noted: There's an extra (virtual) session with the participating students from all universities, scheduled for May 5th, 4-6pm. And the joint sessions in the summer academy week (May 25-29) will take place in the morning, leaving the afternoon for 'decentralized' group work and invididual feedbacks. As indicated below, if you're interested in participating please drop us a mail. Thanks and all the best in these troubled times, Timon Beyes _______ The ubiquity of digital technologies and the ‘datafication’ of everyday life correspond to new organizational processes and forms. Human enterprise and organizational practices of all kinds are mediated by pervasive computing, by its codes, devices and infrastructures. The future of organizations and even societies, or so it is claimed time and again, would depend on becoming fit for the ‘digital age’, on grooming ‘digital entrepreneurship’ and on embracing new technologies in organizing work and life. Yet the very organizational forces unleashed by these technologies, and by the organizations behind them, provoke a whole range of concerns and critiques, from ‘surveillance capitalism’ to ‘digital Taylorism’. More than ever, then, organization and entrepreneurship are shaped by images and practices of technological connectivity. And technologies of organization and entrepreneurship are never neutral: they condition relations of power and control, disruption and emancipation. This year’s European Summer Academy is dedicated to these intimate relations of technological media, organization and entrepreneurship. We will explore, interrogate and reflect how digital technologies change the way we organize and the way we are organized. To do so, the summer academy will focus on historical trajectories, take a close look at today’s entrepreneurial and organizational contexts of algorithmic management as well as platform and surveillance economies, and ponder the question of alternative forms of socio-technical organizing. Participating students as well as lecturers will come from five different European universities and business schools (Copenhagen, Lüneburg, Paris, St.Gallen and Venice). Lecturers will introduce their perspectives from the fields of sociology, philosophy, psychology, management studies and media history. These diverse backgrounds allow us to use multiple perspectives to make sense of the dynamics and consequences of digital technologies for understanding and practicing the work of organizing and entrepreneuring.

Creativity, the arts and social organization (Seminar)

Dozent/in: Timon Beyes

Termin:
Einzeltermin | Do, 09.04.2020, 08:15 - Do, 09.04.2020, 09:45 | C 1.209 | digitale Veranstaltung
Einzeltermin | Do, 23.04.2020, 08:15 - Do, 23.04.2020, 09:45 | C 40.255 | digitale Veranstaltung
Einzeltermin | Do, 30.04.2020, 08:15 - Do, 30.04.2020, 09:45 | C 40.255 | digitale Veranstaltung
Einzeltermin | Do, 14.05.2020, 08:15 - Do, 14.05.2020, 09:45 | C 40.255 | digitale Veranstaltung
Einzeltermin | Do, 21.05.2020, 08:15 - Do, 21.05.2020, 09:45 | C 40.255 | digitale Veranstaltung
Einzeltermin | Do, 11.06.2020, 08:15 - Do, 11.06.2020, 09:45 | C 40.255 | digitale Veranstaltung
Einzeltermin | Do, 11.06.2020, 16:15 - Do, 11.06.2020, 19:45 | C 7.320 | digitale Veranstaltung
Einzeltermin | Fr, 12.06.2020, 08:15 - Fr, 12.06.2020, 18:00 | C 7.319 | digitale Veranstaltung
Einzeltermin | Do, 18.06.2020, 08:15 - Do, 18.06.2020, 09:45 | digitale Veranstaltung | digitale Veranstaltung

Inhalt: *** UPDATE *** Due to the current pandemic and the turn to online teaching, the course cannot take place as planned. Given the course's frame and aims, more emphasis will be put on 'self-study' based on course literature and participants' (desk) research as well as individual feedback sessions. The idea is to stick to the announced schedule. However, some sessions will be turned into (individual or group) feedback sessions; the format of the concluding student conference will be decided based on the experiences made as we go along. More detailed information will be availabe before and in the kick-off session (that will take the form of a video conference). Thanks and all the best in these troubled times, Timon Beyes _______ This course is dedicated to exploring and reflecting on the contemporary imperative to be creative, its manifestations and its implications for understanding the organization of artistic and cultural fields. To do so, the course aims to provide students with theories and concepts to critically examine the ubiquity of ‘creativity’. The students are asked to identify and study – as well as conceptually reflect on – examples and ‘cases’ of the turn to creativity. ‘Creativity’ is framed and understood as phenomenon and force of social organization: as both discourse and realm of practices, affects, atmospheres and technologies. The mobilization of creativity plays out in different social fields: in the field of art and cultural production (perhaps the ‘foundational site’ of discourses, practices and technologies of creativity); in urban development and design (encapsulated by the hype of ‘creative cities’); in organization and entrepreneurship (driving the presumably creative practices of ‘aesthetic capitalism’); in designing, working upon and continuously updating one’s self; in today’s pervasively mediatized environments (and its everyday practices of remixing images, texts, sounds); in the political sphere, where the creative staging of spectacles and the modulation of moods seems to become ever more influential.