Aktuelles Lehrangebot
Current Courses
apl. Prof. Dr. habil., senior lecturer and research associate Maik Adomßent
Basic Programme Practical Phase Group
Das Basisprogramm Praxisphase besteht aus vier Bausteinen, die eine fachliche und überfachliche Reflexion der Praxisphase ermöglichen. Der Wechsel vom Studium ins Praktikum sowie die anschließende Rückkehr an die Universität werden dadurch optimal vorbereitet und begleitet.
ACHTUNG: Eine nachträgliche Anrechnung eines bereits vollständig absolvierten Praktikums ist nicht möglich!
Teilnahmevoraussetzung sind mindestens 4 Wochen Praktikum (in Vollzeit) im Anschluss an den Einführungsworkshop.
1. Einführungsworkshop (Teilnahme obligatorisch)
Der Einführungsworkshop mit den Lehrenden des Komplementärstudiums dient der Reflexion von Wissen und Erfahrungen. So entwickeln Sie im Workshop Perspektiven für die Praxisphase und erarbeiten eine Leitfrage.
2. Betreute Ausarbeitung einer Leitfrage
Ziel der Leitfrage ist die Verknüpfung von theoretischen Inhalten des Studiums mit der Praxisphase durch Bearbeitung einer wissenschaftlichen Fragestellung.
Zur fachlichen Reflexion und weiteren Ausarbeitung Ihrer Leitfrage führen Sie zwei Gespräche mit dem Dozenten. Ein Gespräch sollte vor oder zu Beginn der Praxisphase geführt werden und ein weiteres zu deren Abschluss. Die Ausarbeitung Ihrer Leitfrage wird benotet (50%).
3. Reflexionsfragen vor, während und nach der Praxisphase
Die Bearbeitung der Fragen sollen Ihnen helfen, Ihre Praxisphase in Bezug auf Ihr Studium zu reflektieren. Die Fragen sind in zwei Abschnitte unterteilt: Ihre Erwartungen im Vorfeld, Ihre Beobachtungen während der Durchführung und der Rückblick vor dem Hintergrund Ihrer Erfahrungen nach dem Abschluss der Praxisphase. Die Bearbeitung wird bewertet und geht in die Benotung ein (20%).
4. Abschlussworkshop (Teilnahme obligatorisch)
Durch die Präsentation Ihrer Ergebnisse im Abschlussworkshop nehmen Sie die Fragestellungen aus dem Berufsleben direkt wieder mit in Ihr Studium. Gleichzeitig überprüfen Sie die Zweckdienlichkeit von wissenschaftlichen Theorien in beruflichen Kontexten. So lassen Sie andere Studierende an Ihren Erfahrungen teilhaben und profitieren selbst von den Erlebnissen ihrer Kommilitoninnen und Kommilitonen. Ihre abschließende Präsentation wird von den Lehrenden des Komplementärstudiums benotet (30%).
Ziel: Als Studierende profitieren Sie auf vielfältige Weise von einer Praxisphase im Studium:
- Sie generieren aus den praktischen Erfahrungen neues Wissen
- Sie überprüfen die Anwendbarkeit wissenschaftlicher Theorien in beruflichen Kontexten
- Sie erproben professionelles Verhalten in einem Berufsfeld
- Sie vernetzen sich mit Unternehmen und Institutionen
Das Basisprogramm Praxisphase beinhaltet sowohl fachliche als auch überfachliche Angebote und gewährleistet die Vereinbarkeit von Studium und Praktikum. Dadurch
- finden Sie einen leichten Einstieg in die Praxisphase
- machen Sie das im Studium erlangte Wissen für sich erfahrbar
- nehmen Sie Fragestellungen und Probleme aus dem Berufsleben wieder mit in Ihr Studium, um wissenschaftliche Antworten zu finden
Prof. Dr. Daniel Fischer
*
Bewerten, prüfen und benoten gehören zu den Standardaufgaben von Lehrkräften. Verschiedene Praktiken des "Assessment" werden dabei schon immer kontrovers diskutiert: was soll bewertet werden, wie oft, durch wen, und auf welche Arten und Weisen, und zu welchem Zweck?
Ausgangspunkt der Arbeit im Projektband sind Hinweise, dass Bewertung im Bildungswesen zunehmend kleinteiliger und formalistischer ausfallen. Verbreitete Bewertungspraktiken sind nicht nur mit erheblichen Kosten wie Stresserleben bei Schüler:innen und Lehrkräften verbunden, sondern wird auch zunehmend als inadäquat betrachtet mit Blick darauf, wie gut sie darin unterstützen, junge Menschen zur Gestaltung offener und ungewissener Zukünfte zu befähigen, wie es zeitgemäßge Bildungskonzepte wie Bildung für nachhaltige Entwicklung (BNE) zum Ziel haben.
Das Projektband geht diesen Fragen mit einer forschenden Haltung nach. Ziel dabei ist es, Bewertungspraktiken in Schule kritisch zu hinterfragen, Vor- und Nachteile verschiedener Ansätze zu erörtern und Alternativen zu entwickeln.
Dazu setzen sich Studierende mit bildungspolitischen und wissenschaftlichen Debatten zu Bewertung in Schule auseinander, um fundierte und empirisch untersuchbare Fragestellungen zu entwickeln und im weiteren Verlauf des Projektbandes zu beforschen.
Ziel: Studierende sind in der Lage, Bewertungspraktiken in Schule kritisch zu hinterfragen, Vor- und Nachteile verschiedener Ansätze zu erörtern und Alternativen zu entwickeln.
Education for sustainable development for children
Bildung für eine nachhaltige Entwicklung ist kein neues „Thema" für den Unterricht, sondern ein innovatives Konzept, das Bildungsprozesse generell unter einer sehr grundsätzlich veränderten Perspektive sieht – mit Konsequenzen für Ziele, Inhalte, Methoden und Arbeitsweisen. Es ist die Antwort auf aktuelle gesellschaftliche Herausforderungen, die in vielen Bereichen ein grundsätzliches Umdenken erfordern.
Ziel ist, Menschen aller Altersgruppen und in allen Regionen der Welt zu ermöglichen, sich phantasievoll, informiert und verantwortlich an der Gestaltung von Gegenwart und Zukunft zu beteiligen.
Gegenstand dieser Vorlesung ist die Frage, was Bildung für eine nachhaltige Entwicklung für Schule und Unterricht bedeuten kann:
welches Potential das Konzept für Kinder und Jugendliche aber auch für Lehrerinnen und Lehrer bietet, wie Unterricht damit motivierend und qualifiziert gestaltet werden kann und wie mit diesem Konzept bereits praktisch gearbeitet wird. Einbezogen werden auch die bildungspolitischen Grundlagen dafür, die internationale Diskussion über Bildung für eine nachhaltige Entwicklung und die Arbeit mit dem Konzept in anderen Bildungsbereichen, die nicht ohne Einfluss auf Schule und Unterricht sind.
Die TeilnehmerInnen der Vorlesung werden Gelegenheit haben, sich über die Sitzungen hinweg kontinuierlich ein Grundlagenwissen über „Bildung für eine nachhaltige Entwicklung“ aufzubauen.
Ziel: Kenntnis vom Bildungskonzept BNE
Verständnis für die didaktische Planung und Durchführung von BNE Veranstaltungen
Kenntnis von Bildungszielen und exemplarischen Inhalten
Fähigkeit zur Identifikation relevanter Bildungsakteure
Doing research in educational settings - empirical designs for basic science and social studies
In der Vorlesung werden empirische Zugänge im Sachunterricht durch aktive Auseinandersetzung mit konkreten Forschungsbeiträgen aus der Sachunterrichtsdidaktik erschlossen und anschließend in seminaristischen Übungsphasen vertieft, wobei einerseits das Verhältnis von Theorie und Empirie problematisiert, andererseits Bedingungen und Techniken empirischer Projekte und ihres forschungslogischen Ablaufs thematisiert werden. Das "Handwerkszeug" der empirischen Bildungsforschung wird zum Gegenstand gemacht und für den schulischen Kontext im Sachunterricht konkretisiert.
Ziel: Mit der Vorlesung werden Grundkenntnisse der Methoden der empirischen Sozial- und Bildungsforschung vermittelt und Fähigkeiten entwickelt, um empirische Untersuchungen angemessen interpretieren, kritisch hinterfragen sowie selbständig geeignete Untersuchungsdesigns für empirische Untersuchungen entwerfen zu können.
Mit der Veranstaltung wird für Anwendungsmöglichkeiten und -grenzen von empirischen Methoden in der unterrichtlichen Praxis und die Rolle der Lehrkraft im Sinne einer Scholarship of Teaching sensibilisiert.
Tutorial on Education for Sustainable Development (1)
Das Tutorium dient zur vertiefenden Auseinandersetzung mit den Inhalten der Vorlesung.
Jede/r Studierende wählt ein Tutorium.
Ziel: Kenntnis vom Bildungskonzept BNE
Verständnis für die didaktische Planung und Durchführung von BNE Veranstaltungen
Kenntnis von Bildungszielen und exemplarischen Inhalten
Fähigkeit zur Identifikation relevanter Bildungsakteure
Tutorial on Education for Sustainable Development II
Das Tutorium dient zur vertiefenden Auseinandersetzung mit den Inhalten der Vorlesung.
Jede/r Studierende wählt ein Tutorium.
Ziel: Kenntnis vom Bildungskonzept BNE
Verständnis für die didaktische Planung und Durchführung von BNE Veranstaltungen
Kenntnis von Bildungszielen und exemplarischen Inhalten
Fähigkeit zur Identifikation relevanter Bildungsakteure
Fehler bei Funktionsausführung: ID in der Datenbank unbekannt!Dipl. Psych. Anna Sundermann
The good scientist: A Seminar on research integrity
Research ethics principles are crucial for maintaining research findings' credibility, ensuring participants' safety, and upholding ethical standards in the academic community. Ensuring transparency and integrity in scientific work is a hot topic for the credibility of scientific results in public, the publication in renowned journals, and the funding of scientific projects. Additionally, the advancing inter- and transdisciplinarity of research projects has dramatically stimulated the discussion about general research standards and the credibility of results. Thus, as a doctoral candidate, it is essential to understand the importance of responsible conduct of research. You will be able to understand the fundamental principles and methods of responsible research conduct and how to apply them in your research.
This course will teach you about the various ethical considerations involved in the research process and academia. You will also gain knowledge about the responsible conduct of research on, for example, data management, publication practices, peer review, or in supervision.
The course will equip you with the competences needed to conduct research responsibly and ethically, enhancing the credibility and impact of your work. Attending this seminar is not only a requirement for doctoral students at Leuphana, according to the exam regulations, but is also an opportunity to develop a strong foundation that will benefit you throughout your academic and professional career.
The course is part of the module Engaging with research ethics. The module consists of two parts: 1) the Leuphana Graduate Opening Days and 2) this course on research integrity. All in all, the module covers 150 hours of workload (5 CP). This course covers the majority of 140 hours of workload.
In the first phase of the course, we start with a joint in-person introduction of 90 minutes during the Leuphana Graduate School Opening days. In the introduction, you will be able to express your expectations regarding the course content and meet some of your fellow doctoral candidates. It will also provide the necessary information to succeed in the course.
In the second phase of the course, you will work self-organized on ten self-learning sessions, each dedicated to important aspects of responsible research conduct:
1. Introduction to research integrity
2. Scientific misconduct
3. Research integrity during the research process
4. Data and reference management
5. Publishing process and authorship
6. Collaborative research and conflicts of interest
7. Research with humans and AI
8. Mentoring and supervision
9. Conflict resolutions
10. Diversity and inclusion in academic research
Each session consists of self-learning videos, readings, and assignments. Additional time should be planned as preparation and follow-up time, where you prepare readings and meet in small groups of peers to discuss the self-learning sessions.
All materials, including the pre-recorded lectures, will be available to all participating doctoral candidates on the Moodle platform.
Ziel: The seminar concerns raising your awareness and preparing for ethically correct and responsible research activities before starting research projects. The goal is to integrate ethical considerations already in the planning phase of the doctoral journey.
The following key questions will guide the course:
- What is research ethics? What is good scientific practice?
- What does responsible research mean for my research field?
- What are the concrete implications of research integrity guidelines for my dissertation project?
- How can I contribute to a research community with integrity as a researcher?
Virtual spring school | Feature your future: Envisioning Research Culture in 2050
International spring school on the future of research culture for doctoral candidates and advanced Master's students.
On average it takes emerging researchers 10 to 15 years to secure a fixed position as a professor or a senior position outside of the university. Consequentially, participants of this spring school who are now studying for their Master's or doctoral degree will be in charge of the new generation of researchers, actively producing knowledge involved in and shaping our societal development in the year 2050. However, during the next 25 years, research culture will be rapidly evolving. Thus, understanding how research is transformed is crucial for emerging researchers' success.
The virtual and international spring school "Feature your future: Envisioning research culture in 2050" offers a unique opportunity to gain methodological competences and knowledge for scenario development. The spring school invites the participants to explore scenarios of research culture in the year 2050 through predictive and transdiciplinary methods. It is designed to promote futures thinking competencies that support participants to navigate and shape this dynamic working environment called academia. The three-day programme of the spring school includes keynotes by experts from interdisciplinary backgrounds, interactive workshops on methods such as applied strategic foresight or visioning essential for scenario development, as well as networking events.
Why is this important? Research culture is not static; it evolves with paradigm shifts, technological advancements, societal changes, and emerging global challenges. By understanding these transformations, emerging researchers can not only position themselves strategically regarding these future developments but also be able to shape our societal development actively. Future thinking equips them with the tools to anticipate and adapt to transformations in research culture, which will inform their current research practice. Learning about methods for visioning and forecasting empowers them to create informed predictions and strategic plans. Additionally, these competencies enhance career prospects in academia and business alike. They enable upcoming researchers to contribute to policy-making, innovation, and strategic decision-making processes, making them a versatile and forward-thinking researcher.
Ziel: The spring school is designed to enable the acquisition of the following learning objectives:
Futures thinking competencies
• Participants know global trends and theories of transformation
• Participants know different methods to develop future scenarios
• Participants are able to identify diverse perspectives on the future
• Participants are able to conclude from past change through predictive methods
• Participants are enabled to develop future scenarios of research culture
Intercultural collaboration competence
• Participants understand and appreciate the worldviews of others
• Participants effectively and appropriately in open discussions in the global environment
• Participants are sensitive to different forms of cooperation and communication
Virtual spring school | Feature your future: Envisioning Research Culture in 2050
International spring school on the future of research culture for doctoral candidates and advanced Master's students.
On average it takes emerging researchers 10 to 15 years to secure a fixed position as a professor or a senior position outside of the university. Consequentially, participants of this spring school who are now studying for their Master's or doctoral degree will be in charge of the new generation of researchers, actively producing knowledge involved in and shaping our societal development in the year 2050. However, during the next 25 years, research culture will be rapidly evolving. Thus, understanding how research is transformed is crucial for emerging researchers' success.
The virtual and international spring school "Feature your future: Envisioning research culture in 2050" offers a unique opportunity to gain methodological competences and knowledge for scenario development. The spring school invites the participants to explore scenarios of research culture in the year 2050 through predictive and transdiciplinary methods. It is designed to promote futures thinking competencies that support participants to navigate and shape this dynamic working environment called academia. The three-day programme of the spring school includes keynotes by experts from interdisciplinary backgrounds, interactive workshops on methods such as applied strategic foresight or visioning essential for scenario development, as well as networking events.
Why is this important? Research culture is not static; it evolves with paradigm shifts, technological advancements, societal changes, and emerging global challenges. By understanding these transformations, emerging researchers can not only position themselves strategically regarding these future developments but also be able to shape our societal development actively. Future thinking equips them with the tools to anticipate and adapt to transformations in research culture, which will inform their current research practice. Learning about methods for visioning and forecasting empowers them to create informed predictions and strategic plans. Additionally, these competencies enhance career prospects in academia and business alike. They enable upcoming researchers to contribute to policy-making, innovation, and strategic decision-making processes, making them a versatile and forward-thinking researcher.
Ziel: The spring school is designed to enable the acquisition of the following learning objectives:
Futures thinking competencies
• Participants know global trends and theories of transformation
• Participants know different methods to develop future scenarios
• Participants are able to identify diverse perspectives on the future
• Participants are able to conclude from past change through predictive methods
• Participants are enabled to develop future scenarios of research culture
Intercultural collaboration competence
• Participants understand and appreciate the worldviews of others
• Participants effectively and appropriately in open discussions in the global environment
• Participants are sensitive to different forms of cooperation and communication
Fehler bei Funktionsausführung: ID in der Datenbank unbekannt!Further information about courses you will find the academic portal myStudy.