Vorlesungsverzeichnis

Suchen Sie hier über ein Suchformular im Vorlesungsverzeichnis der Leuphana.


Lehrveranstaltungen

An Introduction to Law & Economics (FSL) (Profil GRecht Modul 3) (Seminar)

Dozent/in: Prof. Dr. Tim W. Dornis, J.S.M. (Stanford), Attorney-at-law (New York), Thomas Wein

Termin:
wöchentlich | Montag | 10:15 - 11:45 | 01.04.2019 - 05.07.2019 | C 16.203 Seminarraum

Inhalt: This course provides an introduction to law & economics. It is primarily based on a method of case analysis. Nearly all cases are published in Barnes, D.W./Stout, L.A. (1992), Cases and Materials on Law and Economics, St. Paul (West Publishing) (B/S 1992). Relevant cases are also provided in the material folder, groups 1 to 11. All participants must choose one group to enrol. All groups are required to analyze a number of cases that illustrate the methods and functions of an economic analysis of the law. These cases must be presented in front of the class. The notes and questions (in Barnes/Stout) are a part of the case materials and may help to introduce the audience to the relevant law and economics arguments. Presentations must be uploaded to the material folder (Presentations) each Friday preceding the seminar, at 12.00 pm (noon). For example, group presentation 1 for April 1 must be made available to the class until Friday, March 29, 12.00 pm (noon) the latest. Participants can enrol in groups of two or three presenters. The endterm test will be held during the last session (1 July).

Bildliche Darstellungen der Vergangenheit = Bilder der Vergangenheit? Kritische Reflektionen mit speziellem Fokus auf Gender und Diversity (Seminar)

Dozent/in: Doris Gutsmiedl-Schümann

Termin:
Einzeltermin | Fr, 12.04.2019, 14:00 - Fr, 12.04.2019, 18:00 | C 40.254 Seminarraum
Einzeltermin | Sa, 13.04.2019, 10:00 - Sa, 13.04.2019, 18:00 | C 40.254 Seminarraum
Einzeltermin | Fr, 10.05.2019, 14:00 - Fr, 10.05.2019, 18:00 | C 40.152 Seminarraum
Einzeltermin | Sa, 11.05.2019, 10:00 - Sa, 11.05.2019, 18:00 | C 40.152 Seminarraum

Inhalt: "Ein Bild sagt mehr als 1000 Worte...": Bildliche und mediale Darstellungen vergangener Epochen sind allgegenwärtig, und beeinflussen unsere Sicht auf Vergangenheit und Gegenwart. Sie finden sich Beispielsweise in Museen, in Schul- und Kinderbüchern, in Fernsehdokumentationen, in Filmen und Videospielen. Doch wie wird hier das Leben in der Vergangenheit dargestellt? Auf welche Quellen können sich die einzelnen Aspekte dieser Darstellungen stützen, und für welche Elemente gibt es keine Belege? Sagen diese Bilder überhaupt etwas über die Vergangenheit aus, oder stellen diese Bilder vielmehr einen Blick auf unsere Gegenwart dar? In diesem Seminar geht es zunächst darum, welche Möglichkeiten Archäologie, Geschichtswissenschaft und Ethnographie haben, um mit ihren Forschungsergebnissen etwas zu Bildern der Vergangenheit beizusteuern, aber auch darum, welche Aussagen mit ihren Quellen nicht getroffen werden können. Es folgen kritische Blicke auf bildliche Darstellungen beispielsweise der Steinzeiten, der Bronzezeit oder des Zeitalters der Industrialisierung.

From "slavery" to "human trafficking": Interdisciplinary perspectives (FSL) (Seminar)

Dozent/in: Sonja Dolinsek

Termin:
Einzeltermin | Fr, 05.04.2019, 12:00 - Fr, 05.04.2019, 16:00 | C 14.001 Seminarraum
Einzeltermin | Sa, 27.04.2019, 12:00 - Sa, 27.04.2019, 18:00 | C 16.203 Seminarraum
Einzeltermin | Sa, 11.05.2019, 12:00 - Sa, 11.05.2019, 18:00 | C 1.209 Seminarraum
Einzeltermin | Fr, 07.06.2019, 12:00 - Fr, 07.06.2019, 18:00 | C 1.209 Seminarraum
Einzeltermin | Fr, 28.06.2019, 12:00 - Fr, 28.06.2019, 18:00 | C 14.001 Seminarraum

Inhalt: In the past decade, the problem of “human trafficking” and “modern slavery” has attracted much public and political attention. Across the world, there is an increased concern for various degrees and forms of human exploitation in a number of sectors, incl. agriculture, services, fishing, mining, domestic work, and the sex economy. Activists, NGOs, and academics have offered a broad range of analysis as well as solutions, not all of which do justice to the complexity of the problem. More recently, major corporations have included working conditions and anti-trafficking measures in their CSR-activities. This course will offer an introduction to the past and present of “human trafficking” and “modern slavery”. Based on impulses formulated by "Critical Modern Slavery Studies", the course critically engages with past and current phenomena of exploitation and slavery, activist strategies, demands and representations as well as limits and even ‘unintended consequences” of policies aimed at solving the problem. The course takes an interdisciplinary and intersectional approach and introduces students to the history of slavery and bondage as well as current social realities, discourses and policies. It then moves on to explore the analytical and empirical potential that different disciplines (esp. political science, sociology, anthropology, media studies) can offer to the analysis of and critical reflection of a highly complex and politicized phenomenon.

Geschlechterverhältnisse und Raumstrukturen - theoretische Perspektiven und empirische Befunde (Seminar)

Dozent/in: Tanja Mölders

Termin:
wöchentlich | Dienstag | 10:15 - 11:45 | 01.04.2019 - 05.07.2019 | C 14.102 a Seminarraum

Inhalt: Im Seminar wird es darum gehen, die wechselseitigen Bedingtheiten von Geschlechterverhältnissen und Raumstrukturen theoretisch und empirisch nachzuvollziehen. Dazu werden zunächst ‚Geschlecht‘ und ‚Raum‘ als gesellschaftlich variable Kategorien eingeführt. Auf Basis dieser Grundlegungen werden ausgewählte Themen und Diskurse der raumbezogenen Geschlechterforschung nachvollzogen und diskutiert.

Global Value Chains and Sustainability Transformation? – Insights from the Coffee, Textile and Electronics Industry (Profil Nflex Modul 3) (FSL) (Seminar)

Dozent/in: Felix Beyers, Julius Rathgens

Termin:
Einzeltermin | Fr, 26.04.2019, 14:00 - Fr, 26.04.2019, 18:00 | C 3.121 Seminarraum
Einzeltermin | Sa, 27.04.2019, 10:00 - Sa, 27.04.2019, 18:00 | C 3.121 Seminarraum
Einzeltermin | Fr, 07.06.2019, 14:00 - Fr, 07.06.2019, 18:00 | C 5.019 Seminarraum
Einzeltermin | Sa, 08.06.2019, 10:00 - Sa, 08.06.2019, 18:00 | C 5.019 Seminarraum

Inhalt: The textile, coffee and electronics sector are characterized as operating through global value chains in world markets where commodities are principally produced and processed in low and middle-income countries while consumption rates have tremendously increased in more wealthy states. Research has revealed that all of these sectors face similar sustainability challenges such as loss of biodiversity, increasing environmental footprints as well as poor labour conditions and economic dependencies. Since the 90´s, civil society-movements and international relations have intensified their attention towards these challenges and a multitude of regulation approaches have evolved. Transnational companies and organizations as well as multi-stakeholder initiatives are currently aiming for voluntary regulation schemes in the complex field of global value chains by creating labelling- and auditing practices as well as fostering transparency along the value chain. This course gives insights from a sustainability science and international development perspective through an analysis of current practices in global value chains. Problems and solutions of these practices serve as the object of investigation and will be emphasized by perspectives from real-world cases from Germany involved in global value chains.

Imaginationen moderner Gesellschaften (Seminar)

Dozent/in: Livia Cárdenas, Christoph Jamme, Wolfgang Knöbl, Achatz von Müller

Termin:
Einzeltermin | Fr, 05.04.2019, 12:15 - Fr, 05.04.2019, 16:15 | C 14.203 Seminarraum
Einzeltermin | Fr, 26.04.2019, 13:00 - Fr, 26.04.2019, 18:00 | extern | Hamburger Institut für Sozialforschung
Einzeltermin | Sa, 27.04.2019, 11:00 - Sa, 27.04.2019, 16:00 | extern | Hamburger Institut für Sozialforschung
Einzeltermin | Fr, 10.05.2019, 12:15 - Fr, 10.05.2019, 17:15 | extern | Hamburger Institut für Sozialforschung
Einzeltermin | Sa, 11.05.2019, 11:00 - Sa, 11.05.2019, 16:00 | extern | Hamburger Institut für Sozialforschung

Inhalt: Jede Zeit ist eine Wunschzeit und jede Gesellschaft hat einen Traum oder einen Alptraum von sich selbst. Diese manifestieren sich in Selbst- und Fremdbeschreibungen in den verschiedensten Medien. In Philosophischen Reflexionen, manifesten historischen Zuschreibungen, gesellschaftlichen Analysen sowie bildlichen Repräsentationen. Ihnen gemein ist ein imaginärer und projektiver Charakter. Am Beispiel ebensolcher diachron ausgewählter Materialien (16. bis 20. Jahrhundert) werden verschiedene Varianten moderner Gesellschaftszuschreibungen analysiert und verglichen. Durch Selbst- und Fremdbeschreibung von „Moderne“ soll ein kategorialer Umriss der historischen und gegenwärtigen Modernekonzepte erfasst werden. Die Veranstaltung ist mit Blick auf ein neu zu implementierenden Masterstudiengang „Theorie und Geschichte der Moderne“ konzipiert.

Introducing North American Studies (FSL-SZ) (Modul 1, Profil NAS) (Seminar)

Dozent/in: Maria Moss

Termin:
wöchentlich | Montag | 14:15 - 17:45 | 01.04.2019 - 10.06.2019 | C 5.311 Seminarraum
Einzeltermin | Mo, 17.06.2019, 14:00 - Mo, 17.06.2019, 16:00 | C 40.256 Seminarraum | Sängerin Tish Hinojosa
Einzeltermin | Mo, 17.06.2019, 16:15 - Mo, 17.06.2019, 17:45 | C 5.311 Seminarraum
wöchentlich | Montag | 14:15 - 17:45 | 24.06.2019 - 05.07.2019 | C 5.311 Seminarraum

Inhalt: Since the North American continent is one of the most diverse places in the world with a rich immigrant history, a vibrant political culture, and an influential media and arts industry, this seminar approaches its topics not only from a socio-cultural and historical point-of-view, but also from a genre- or media-specific perspective. In the seminar, we will encounter three aspects of North American Studies: first, NAS as an academic subject influenced by both academic as well as non-academic discourses (such as politics, religion, and the justice system); second, NAS encompassing a vast range of topics such as minority voices, aspects of “Otherness” (e.g. ethnic, religious); and third, NAS as a showcase for cultural production reflected in literature, art, and film. After a general introduction to North American Studies, we will concentrate on the following topics: Native cultures and the oral tradition; European colonization and immigration; Canada-U.S. relations (settlement patterns, ecological movements, and literary cultures); mainstream and marginalized voices that – encouraged by the social movements of the 1960s – enriched both the political debates and the literatures of North America. A discussion of North American pop culture will conclude the survey course. Apart from traditional academic texts, we will also examine non-academic texts such as blogs, newspapers, songs and political cartoons.

Los Derechos de los Pueblos Indígenas de América Latina en el Sistema de las Naciones Unidas. (FSL) (Seminar)

Dozent/in: Cristina Blohm

Termin:
wöchentlich | Mittwoch | 10:15 - 14:00 | 01.04.2019 - 26.06.2019 | C 16.204 Seminarraum
Einzeltermin | So, 14.07.2019, 09:00 - Sa, 20.07.2019, 18:00 | extern | Teilnahme UN-Konferenz in Genf

Inhalt: El presente seminario transdisciplinario tiene el objetivo de introducir la problemática de la situación de los Pueblos Indígenas de América Latina – especialmente la de las mujeres indígenas - desde la así llamada conquista hasta la actualidad desde un punto de vista socioeconómico, jurídico, antropológico y ético. Por lo tanto los estudiantes se dedicarán a estudiar la diversidad de realidades y filosofías de vida indígena, discutirán y analizarán diferentes enfoques y discursos académicos sociopolíticos correspondientes como ser, el concepto del buen (con-) vivir, las teorías del indigenismo y la del indianismo, la del constructivismo social, la de la decolonialidad, del extractivismo progresista, la teoría de la interseccionalidad, etc. En el seminario se presentarán y discutirán diferentes problemas normativos en el ámbito de instrumentos y políticas nacionales e internacionales con respecto a los Pueblos Indígenas. El organismo de las Naciones Unidas (ONU) llamado “Mecanismo de expertos sobre los derechos de los pueblos indígenas, (MEDPI)” servirá como ejemplo para analizar la problemática de la situación legal y jurídica de los Pueblos Indígenas en el sistema de las Naciones Unidas. Los participantes del seminario tendrán la oportunidad de esbozar planteamientos propios para los diferentes puntos de la agenda de la próxima sesión del MEDPI en julio 2019.

Risk and Sustainability (FSL) (Vorlesung)

Dozent/in: John-Oliver Engler

Termin:
wöchentlich | Mittwoch | 10:15 - 11:45 | 10.04.2019 - 05.07.2019 | C 12.102 Seminarraum

Inhalt: The lecture gives an introduction to risk research and the relation of the concept of risk to the political and societal goal of sustainability. After an introduction to the basic definitions and terminology, students will obtain an overview over the quantitative methods of risk quantification, assessment and pricing. The following main part of the course looks at different manifestations of risk that are relevant in the sustainability context, and that can be subsumed under the terms ‚catastrophic risks‘ – one example being climate change – and ‚extreme events‘, which are low-probability events with potentially severe impact on humans and nature – one example being asteroid impacts. Further focus will be given to the psychology of risk and how it affects and hampers pro-environmental political and individual decision making. Morever, there will be a short introduction to the field of risk ethics.

Warum ist China anders? Annäherungen an China und die Mongolei aus interdisziplinärer Perspektive (Seminar)

Dozent/in: Horst Kowalewski

Termin:
14-täglich | Montag | 10:15 - 13:45 | 01.04.2019 - 05.07.2019 | C 14.102 a Seminarraum

Inhalt: Ausgehend von ihren jeweiligen fachlichen und persönlichen Interessen bearbeiten die Teilnehmer*innen - nach Möglichkeit in Kleingruppen - ausgewählte China-/Mongolei- relevante Themen, wobei unterschiedliche mediale Zugänge (Text, Grafik, Bild, Plakat, Film, Ton) gewählt werden können. Die Vorstellung der Ergebnisse - innerhalb ausgewählter Themenfelder - im Plenum bietet die Möglichkeit, die Präsentationen mit Studierenden anderer Disziplinen zu diskutieren und einzelne Themenkomplexe aus unterschiedlichen Perspektiven zu untersuchen. Der Schwerpunkt der Veranstaltung liegt auf China, durch die Einbeziehung der (äußeren) Mongolei wird die Sensibilität sowohl für kulturelle Unterschiede innerhalb Zentralasiens als auch für die Wahrnehmung Chinas durch seine Nachbarn geschärft. Einige inhaltliche Schwerpunkte des Seminars (Geschichte, Ökonomie, Traditionelle Chinesische Medizin - TCM, Qi Gong) werden von externen Referent*innen erarbeitet. In den ersten Wochen des Semesters findet im China-Restaurant „LOGENHAUS“ in Lüneburg (Hindenburgstraße 22) ein relativ authentisches Seminar-Mittagessen gemeinsam mit den externen Referent*innen statt; dazu ist eine schriftliche Anmeldung - per Mail an kowalewski@uni.leuphana.de - erforderlich (wird im Seminar ausführlich besprochen).

What (not) to wear - Grundlagen der Gender und Queer Studies am Beispiel von Kleidung (Seminar)

Dozent/in: Ann-Kathrin Mader

Termin:
14-täglich | Mittwoch | 10:15 - 13:45 | 10.04.2019 - 05.07.2019 | C 14.102 b Seminarraum

Inhalt: Es wird anhand von grundlegenden Texten und Positionen der Gender und Queer Studies, z.B. von Judith Butler, herausgearbeitet, inwiefern mittels Kleidung (Geschlechts-)Identität nicht ausgedrückt, sondern vielmehr erst performativ hergestellt wird. Neben einem grundlegenden Verständnis von der Performativität des Geschlechterhandelns wird das Verhältnis von Mode und Geschlecht aus unterschiedlichen Perspektiven beleuchtet und dabei Einblick in aktuelle Diskurse kulturwissenschaftlicher Geschlechterforschung gegeben: Neoliberalismus(-kritik), die Reproduktion gesellschaftlicher Machtverhältnisse, aktuelle Debatten um religiöse Kleidervorschriften, die Auseinandersetzung mit den Begriffen Klischee, Stereotyp und Vorurteil sowie race, class und gender im Sinne einer intersektionalen Perspektive. Die Selbstreflexion der Studierenden bezüglich ihres eigenen doing gender ist dabei stets Teil des Seminargeschehens.