Course Schedule

Veranstaltungen von Prof. Dr. Monika Schoop


Lehrveranstaltungen

Einführung in die Musikwissenschaft (Seminar)

Dozent/in: Monika Schoop

Termin:
wöchentlich | Dienstag | 16:15 - 17:45 | 02.04.2024 - 05.07.2024 | C 16.207 Musik | C 16.207 (Musik)

Inhalt:

Musikkulturen erforschen: Eine Einführung in die Musikethnologie (Seminar)

Dozent/in: Monika Schoop

Termin:
wöchentlich | Dienstag | 14:15 - 15:45 | 02.04.2024 - 05.07.2024 | C 16.207 Musik | C 16.207 (Musik)

Inhalt: Dieses Seminar gibt eine Einführung in die Musikethnologie, ihre Geschichte, Methoden und Theorien. Neben einer kritischen Betrachtung der Fachgeschichte steht die Erkundung aktueller Forschungsschwerpunkte und Schlüsselfragen der Disziplin im Vordergrund. Beispiele aus verschiedenen kulturellen Kontexten vermitteln dabei Einblicke in eine Vielzahl von Musikkulturen.

Musikkulturen erforschen: Eine Einführung in die Musikethnologie (Seminar)

Dozent/in: Monika Schoop

Termin:
wöchentlich | Dienstag | 12:15 - 13:45 | 02.04.2024 - 05.07.2024 | C 16.207 Musik | C16.207

Inhalt: Dieses Seminar gibt eine Einführung in die Musikethnologie, ihre Geschichte, Methoden und Theorien. Neben einer kritischen Betrachtung der Fachgeschichte steht die Erkundung aktueller Forschungsschwerpunkte und Schlüsselfragen der Disziplin im Vordergrund. Beispiele aus verschiedenen kulturellen Kontexten vermitteln dabei Einblicke in eine Vielzahl von Musikkulturen.

Researching Popular Music (Vorlesung)

Dozent/in: Monika Schoop

Termin:
wöchentlich | Mittwoch | 10:15 - 11:45 | 02.04.2024 - 05.07.2024 | C 16.207 Musik | C 16.207 (Musik)

Inhalt: Purr-fect Tunes: Researching Popular Music Online For years, cats have captivated the internet, becoming a ubiquitous phenomenon that has caught the interest of many. Quite recently, cats on the internet have even garnered scholarly interest (e.g., Maddox, 2022; Podhovnik, 2023). However, despite the seemingly inextricable connection between cats and the internet, their role in musical practices in the online realm has largely remained unexplored. Even the field of Popular Music Studies, usually attentive to the latest musical trends and fashions, has so far ignored the viral felines of TikTok and Instagram. This is surprising given that examples are abundant: On popular social media platforms like TikTok and Instagram, cats have inspired various forms of what we term, drawing on Christopher Small (1998), "musicking with cats." They serve as both muses and active participants in musical creations: Felines star in music-themed memes. They are animated to dance and even play musical instruments. Their vocalizations are the foundation of musical compositions and interspecies collaborative music-making ventures. All this while very likely remaining blissfully unaware of their musical contributions. In this research seminar, we will venture into uncharted territory and take on the challenge to fill this scholarly gap. Starting our journey, we equip ourselves with a solid methodological toolkit comprised of qualitative research methods. These include ethnographic methods, such as participant observation and interviews, as well as questionnaires. We will reflect on research ethics, and explore the method of content analysis. All of these approaches will be applied practically, with a special focus on our seminar's central theme: the Internet’s purr-fect tunes! The discussion of selected readings on cats and the Internet (e.g. on memes, collaborative music making, intimacies and cuteness, language, etc.) will inspire us to develop different research designs. Towards the end of the class, participants will conduct their own projects on the topic (in groups of 3) and will learn to present the findings in the form of an academic poster. The oral exams will be held as a mini-conference/exhibit, in which we share our – hopefully paw-some – findings.

Forschungskolloquium Wissenschaften der Künste (Kolloquium)

Dozent/in: Michael Ahlers, Claudia Albes, Monika Schoop, Ulrike Steierwald, Jordan Troeller

Termin:
Einzeltermin | Fr, 28.06.2024, 10:00 - Fr, 28.06.2024, 17:00 | C 6.316 Seminarraum

Inhalt: Im Kolloquium haben Promovierende des Kollegs die Möglichkeit, Auszüge aus den Promotionsprojekten zu präsentieren und in kollegialem Rahmen zu diskutieren. Darüber hinaus tragen Gastbeiträge zur inhaltlichen und methodischen Weiterqualifikation bei.

Memory Lab: Bergen-Belsen (Seminar)

Dozent/in: Monika Schoop

Termin:
wöchentlich | Mittwoch | 12:15 - 13:45 | 10.04.2024 - 05.07.2024 | C 12.009 Seminarraum | Beginn in der zweiten Vorlesungswoche
Einzeltermin | Mi, 17.04.2024, 08:00 - Mi, 17.04.2024, 20:00 | extern | Exkursion: Bergen-Belsen

Inhalt: Die kritische Auseinandersetzung mit der Zeit des Nationalsozialismus ist zentraler Bestandteil historisch-politischer Bildung. Doch die Erinnerungsarbeit steht heute vor neuen Herausforderungen. Insbesondere die Tatsache, dass die Durchführung von Zeitzeug*innengesprächen in absehbarer Zeit nicht mehr möglich sein wird, zeugt von der Notwendigkeit, neue Formen der Erinnerungsarbeit zu entwickeln. Künstlerische Ausdrucksformen sowie innovative mediale Vermittlungsformate stehen dabei im Fokus. Ausgehend von diesen Herausforderungen legen wir in diesem Seminar den Schwerpunkt auf das Thema Musik und das Format Podcast. Dabei konzentrieren wir uns auf die Geschichte des ehemaligen Konzentrationslagers und Displaced Persons Camps Bergen-Belsen. Während einer ganztägigen Exkursion am 17.04. erkunden wir den historischen Ort und treten in einen Dialog mit den Mitarbeitenden der Gedenkstätte. Anschließend erforschen wir mithilfe von Literatur und Archivmaterial die Rolle der Musik im Konzentrationslager und im DP Camp sowie einzelne Biografien. In Kleingruppen vertiefen wir unsere Recherchen, wobei jedes Team die Möglichkeit hat, im Archiv der Gedenkstätte Bergen-Belsen weiter zu forschen (Termine nach individueller Absprache). Die Ergebnisse werden schließlich in neuen Episoden des Podcasts "Memory Lab" festgehalten und veröffentlicht. Dieses Seminar wird in Zusammenarbeit mit der Gedenkstätte Bergen-Belsen im Rahmen des vom MWK geförderten Projekts "Musikalische und klangliche Erinnerungsräume in der Post-Witness Era" durchgeführt.

Researching Popular Music (Tutorium)

Dozent/in: Monika Schoop

Inhalt: This seminar will introduce you to specific methods and current fields of research on popular music. The seminar focuses on the methodological aspects of these studies with a hands-on approach. You will gain access to empirical material and you will be asked to perform small data collections or field work yourself. You will be asked to contribute to the data analysis by forming study groups, as well as individually working on an end-of-term project that will be presented during the oral examinations. This course inquires into songs as media of memory of political events looking at selected examples from the research project “Sounding Memories.” Through the discussion of texts from the field of memory studies as well as project outcomes, students will be provided with a theoretical and methodological toolkit for researching songs as sounding memories. Students will conduct research on a song of their choice and will learn to present their findings in the form of a conference-style presentation.

Einführung in die Musikwissenschaft (Tutorium)

Dozent/in: Monika Schoop

Termin:
Einzeltermin | Mi, 03.04.2024, 15:00 - Mi, 03.04.2024, 15:45 | C 16.203 Seminarraum
wöchentlich | Mittwoch | 15:00 - 15:45 | 10.04.2024 - 05.07.2024 | C 16.207 Musik