Grundständiges Studium

Current Courses

Prof. Dr. Sabine Remdisch

Empirical Research Project - Hybrid Work Models


Topic:

The course will offer a deep dive into hybrid work. Our goal is to explore the conditions that create successful hybrid work and to assist companies in creating successful future work models. Students will gain insight into the success factors and effects of hybrid work. They will learn about the conditions and frameworks for successful organization of dislocated work culture and about the challenges and prerequisites for hybrid work, e.g. how to share ideas and how to provide collaborative, tangible tools and infrastructure.

Course:

This course consists of the following 10 parts: (1) discussing relevant literature of work psychology and organizational behavior research, (2) identifying a research question, (3) deriving hypotheses, (4) getting to know research designs in applied work psychology, (5) applying an experience sampling design, (6) implementing and conducting an empirical research project using the experience sampling method, (7) collecting field data, (8) analysing the data using SPSS, (9) evaluating the results, and (10) presenting the findings.

Ziel: Students will gain knowledge in extracting research questions and in transferring those research questions into an empirical study. Students will extend their overall research skills in specified areas of research. They will improve their social competencies by working in small groups to conduct a research project within one semester. En route to completing the group research project successfully, students will learn how to coordinate, organise, and lead teams to complete the research project on time.

Design Thinking (FSL)


The seminar provides theoretical foundations and practical competencies from the field of “Design Thinking”:

-Design Thinking Model

-Process Steps

-Repertoire of Methods and Tools

-Work Materials

-Empathy and User Interaction

-Frameworks

The students will take part in a small innovation exercise and experience how ideas are created as well as how to successfully interact with one another. They will see how prototypes contribute to solving problems and why focusing on the customer is central to success. By participating, students will get a clear idea of how design thinking can drive a positive culture of entrepreneurial thinking and innovation.

Ziel: The seminar explains the functionality and potential of design thinking. Participants will experience and understand the method, and learn to evaluate the process.

Leading in the digital age - LeadershipGarage Field Studies / 1


In unserem Komplementärformat für alle Bachelorstudiengänge behandeln wir systematisch das Thema „digitale Führung“, mit den Bestandteilen „Führen auf Distanz“, „Führen von Innovation“, „gesunde Führung“ und „Führen in Netzwerken“. Das Format arbeitet an der Schnittstelle Wissenschaft und Praxis: Wir verknüpfen aktuelle Theorien aus der Führungsforschung mit praktischen Herausforderungen. Das Format bringt Studierende der Leuphana Universität mit Praxispartnern der LeadershipGarage zusammen. Die LeadershipGarage ist ein Programm, das 2014 von Prof. Dr. Sabine Remdisch am Institut für Performance Management der Leuphana Universität Lüneburg im Zusammenspiel mit dem H-STAR Institute der Stanford University und renommierten Unternehmen initiiert wurde. Die LeadershipGarage forscht zu den Themen Digital Leadership und Digital Collaboration und entwickelt innovative Lösungen für das Führen, Arbeiten und Lernen in der digitalen Welt.

In unserem Komplementärformat arbeiten wir in einem case-study-basierten Ansatz, in dem die Studierenden lernen, praktische Führungsfragen wissenschaftlich zu bearbeiten und ihre Erkenntnisse anschließend wiederum in einem „Innovation Booklet“ und im Rahmen des jährlichen Kongressformates LeadershipGarage Lounges zu präsentieren und für die Praxis nutzbar zu machen.

Die Studierenden setzen sich durch unser Angebot schon früh in ihrem Studium mit konkreten Führungsanforderungen auseinander und lernen, nicht nur wissenschaftliche Erkenntnisse zu verstehen und zu reflektieren, sondern diese für die Praxis implementierbar zu machen. Dazu werden sechs Fragestellungen in sechs Projekten, zusammen mit Praxispartnern aus Großunternehmen, kleinen und mittelständischen Unternehmen sowie aus öffentlichen Einrichtungen bearbeitet.

Ziel: Das Komplementärformat ist ein Lehr-Lernform, in der die Teilnehmenden eine Fragestellung aus der Praxis wissenschaftlich bearbeiten und reflektieren, sie empirisch untersuchen und die Untersuchungsergebnisse zusammenfassen und praxisnah publizieren. Dadurch werden anwendungsbezogene Fähigkeiten sowie wissenschaftliches Denken gleichermaßen trainiert.

Personnel Management, Personnel Development and Coaching


Das Modul bietet eine Vertiefung in die Theorien, Modelle und Praxisfelder der Personalführung und der Personalentwicklung sowie eine Einführung in das Thema Coaching. Im praktischen Übungsteil werden ausgewählte Methoden und Tools erprobt und reflektiert.

Ziel: Psychologische Aspekte von Personalführung und Personalentwicklung kennen und in der beruflichen Tätigkeit berücksichtigen können

Digitale Führung


This course explores how digitalization shapes the nature and practices of managerial work. Digitalization & Management provides students with a comprehensive understanding of existing theories, applications and critical reflections of how managers and leaders use digital technologies for improving business processes and firm’s competitiveness. This involves key issues about leading people: How can leaders be most effective in a modern digitally connected work environment? To understand digital leadership best practices, the course is asking how leaders bring innovative technology and a people-oriented culture together.

Ziel: The course gives students the opportunity to discuss and reflect the role of digitalization in different managerial settings, thereby helping to prepare them for leading digital teams and organizations. The course seeks theoretical understanding and effective tools and practices for leadership success.

Christian Otto, M.A.

Empirical Research Project - Hybrid Work Models


Topic:

The course will offer a deep dive into hybrid work. Our goal is to explore the conditions that create successful hybrid work and to assist companies in creating successful future work models. Students will gain insight into the success factors and effects of hybrid work. They will learn about the conditions and frameworks for successful organization of dislocated work culture and about the challenges and prerequisites for hybrid work, e.g. how to share ideas and how to provide collaborative, tangible tools and infrastructure.

Course:

This course consists of the following 10 parts: (1) discussing relevant literature of work psychology and organizational behavior research, (2) identifying a research question, (3) deriving hypotheses, (4) getting to know research designs in applied work psychology, (5) applying an experience sampling design, (6) implementing and conducting an empirical research project using the experience sampling method, (7) collecting field data, (8) analysing the data using SPSS, (9) evaluating the results, and (10) presenting the findings.

Ziel: Students will gain knowledge in extracting research questions and in transferring those research questions into an empirical study. Students will extend their overall research skills in specified areas of research. They will improve their social competencies by working in small groups to conduct a research project within one semester. En route to completing the group research project successfully, students will learn how to coordinate, organise, and lead teams to complete the research project on time.

Further information about courses you will find in our academic portal myStudy.

Themen für Abschlussarbeiten

Das Institut für Performance Management forscht in vielen spannenden Bereichen – und Sie können für Ihre Bachelor- oder Masterarbeit an diesem Know-How teilhaben.

Wir haben im folgenden einige Themen zusammengestellt, zu denen wir uns derzeit Bachelor- oder Masterarbeiten an unserem Institut vorstellen können:

 

1. Führung in der digitalen Arbeitswelt

- Digital Leadership - Definition eines neuen Führungsbegriffs

(Welche neuen Aufgaben und Rollen kommen auf die Führungskräfte in einer digitalen Arbeitswelt zu?)

- Remote Leadership - Erfolgsfaktoren der Führung auf Distanz

(Welche Herausforderungen existieren bei der Kommunikation und Führung auf Distanz und was sind die Erfolgsrezepte?)

- Leading Innovartion - Beidhändige Führung

(Wie können Explore und Exploit Verhalten im Führungshandeln erfolgreich balanciert werden?)

- Digital Culture - Aufbau einer modernen erfolgreichen Unternehmenskultur

(Welche Kulturmerkmale stehen im Zusammenhag mit dem Erfolg einer Organisation?)

- Digital Culture - Veränderungen managen

(Welche Bedingungen tragen bei zu einem erfolgreichen culture change?)

 

2. Design Thinking

 - Design Thinking in Großunternehmen   

(In welcher Form kann sich der Einsatz von Design Thinking auf die Innovationsfähigkeit von Großunternehmen auswirken?) 

- Design Thinking und radikale Innovationen 

(Wie kann die Design-Thinking-Methodik dabei helfen, radikal neue Produkte oder Services zu entwickeln?)

- Design Thinking und organisationales Lernen 

(Wie muss die organisationale Lernkultur aussehen, damit Design Thinking Anwendung finden kann?)  

- Design Thinking und Persönlichkeit 

(Welche Persönlichkeitsfaktoren stehen im Zusammenhang mit einem erfolgreichen Einsatz der Design-Thinking-Methodik?) 

- Contextual ambidexterity in der Umsetzung

(Welche Aufgabenkonflikte entstehen für die Führungskraft bei einer gleichzeitigen Ausführung von explore und exploit-Verhaltensweisen?)  

 

3. Technologiebezogene Themen aus dem Digital Leadership Lab

- Die Wirksamkeit von Führungshandeln auf die Zusammenarbeit von verteilten Teams 

(Wie können Führungskräfte die Zusammenarbeit von Teams aus unterschiedlichen Standorten unterstützen?)

- Effekte der Nutzung digitaler Kommunikationsmedien auf die Teambindung in verteilten Teams

(Wie gelingt es der Führungskraft Teammitglieder von entfernten Standorten durch digitale Formate (wie Chat und PM-Tools) einzubinden?)

 

4. Forschungsgegenstand "Emoticons"

- Interpretationsmuster von Emoticons im beruflichen Schriftverkehr

(Wie werden unterschiedliche Emoticons im beruflichen Kontext (E-Mails, etc.) interpretiert?)

- Wirkung der Verwendung von Emoticons im beruflichen Kontext auf die Kommunikationsqualität

(Welchen Effekt hat der Einsatz von Emoticons im beruflichen Schriftverkehr auf den Sender und Empfänger?)

- Potentiale der Anwendung von Emoticons als Evaluationsinstrument im beruflichen Kontext

(Sind Emoticons ein valides und nützliches Instrument zur Messung von Gefühlen und Einstellungen?)

 

Sprechen Sie uns gerne jederzeit an.

Richtlinien für wissenschaftliches Arbeiten