Vita

Julia Voss is an honorary professor at the Institute for Philosophy and Art Studies at Leuphana University Lüneburg. She studied German, art history and philosophy in Freiburg i. Brsg., London and Berlin. As part of her doctoral thesis on "Darwin's Pictures. Views of the Theory of Evolution, 1837-1874", she received fellowships at the Max Planck Institute for the History of Science and the Akademie Schloss Solitude from 2001 onwards. In 2006, she went to the Stazione Zoologica di Anton Dohrn in Naples for research work. From 2007 to 2017, she headed the art department of the Frankfurter Allgemeine Zeitung, and from 2014 to 2017 she also became deputy head of the arts section. She taught art criticism at the Städelschule in Frankfurt am Main and at Philipps University in Marburg. After ten years of newspaper work, she returned to academia. In 2016/17 she was a fellow of the Wissenschaftskolleg in Berlin with a project on "Hilma af Klint and the Evolution of Art" and subsequently a fellow of the Lichtenberg-Kolleg at Georg-August-Universität Göttingen. Her work has been awarded prestigious prizes, including the Otto Hahn Medal of the Max Planck Society and the Sigmund Freud Prize for scientific prose of the German Academy for Language and Poetry. In 2013, she curated the exhibition "1938. Art, Artists, Politics" at the Jewish Museum in Frankfurt. Among other things, she is a member of the "Geisteswissenschaften International" jury, the "Non-Fiction Best List" of Deutschlandfunk Kultur, ZDF and Die Zeit, and the Arnold Bode Prize. Her research focuses on the history of abstraction, the connections between evolutionary theory and culture, restitution and provenance, theory and history of the art market and art criticism. Until January 2020, she wrote the art column "Ask Julia Voss" in the Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung. At the end of February 2020, she published her book "Die Menschheit in Erstaunen versetzen: Hilma af Klint - Life and Work. Biography" by S. Fischer Verlag, which was nominated for the non-fiction prize of the Leipzig Book Fair.

 

Publications (Selection)

Publications (Selection)

„Die Menschheit in Erstaunen versetzen: Hilma af Klint. Leben und Werk“, S. Fischer Verlag, Frankfurt am Main 2020. 

„The Traveling Hilma af Klint”, in: Tracey Bashkoff, ed., Hilma af Klint: Paintings for the Future, Ausstellunskatalog des Guggenheim Museums, New York 2018, S. 49-63 

„Hinter weißen Wänden/Behind the White Cube.“ Zeichnungen von Philipp Deines, Merve Verlag, Berlin 2015 

„1938. Kunst, Künstler, Politik“, hrsg. mit Eva Atlan und Raphael Gross, Ausstellungskatalog, Wallstein Verlag, Göttingen 2013

„Darwins Bilder. Ansichten der Evolutionstheorie, 1837-1874“, Fischer Verlag, Frankfurt am Main 2007 (englisch: Yale University Press 2010)

Teaching

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Hon-Prof. Dr. Julia Voss

New (digital) forms of art and cultural criticism (module 2, profile Dekri)


Im Kunstfeld hat die Kritik ihren Ort traditionell in der Zeitschrift und der Zeitung. Mit der Digitalisierung konstituiert sich spätestens im 21. Jahrhundert eine neue Vielheit an Möglichkeiten der Verhandlung von Kunst, die auch die Debattenkulturen und die Praxis der Kritik verändern. Vor allem soziale Netzwerke wie Instagram aber auch neue Kommunikationsformen an Museen stellen modifizierte Verfahren für die Auseinandersetzung mit ästhetischen Objekten bereit, denen nachgespürt wird und die anhand von exemplarischen Beispielen diskutiert werden. Zudem wird es eine Exkursion in das Deutsche Hygiene-Museum in Dresden geben.

Ziel: Das Seminar bietet die Möglichkeit der Auseinandersetzung mit aktuellen Formen von Debatte und Kritik im künstlerischen Feld sowie die kritische Reflexion darüber anhand von exemplarischen Beispielen.

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