Lehre

Sommersemester 2020 - Thomas Schomerus

Aktuelle Lehrveranstaltungen

Prof. Dr. Dr. h. c. (GTU Tiflis) Thomas Schomerus

Einführung in das internationale und europäische Umwelt- und Energierecht


Die Veranstaltung dient dazu, einen Überblick über das Rechtsgebiet insgesamt und vertiefte Einblicke in einzelne aktuelle Fragen wie internationale Klimaschutzverträge, Kohleausstieg, Energiecharta, internationale Artenschutzverträge etc. zu erhalten.

Das Seminar vor Ort soll durch eine zweitägige Exkursion nach Brüssel, Straßburg oder Genf ergänzt werden.

Aufgrund der Coronavirus-Pandemie sollen die Lehrveranstaltungen im Sommersemester in neuer, virtueller Form durchgeführt werden. Diese Lehrveranstaltung wird sich wie folgt verändern:

Für die Lehre bis zum Ende des Kontaktverbotes soll der vorgesehene Plan beibehalten werden. Zentrale Informationen bzgl. der Lehrveranstaltung werden über mystudy kommuniziert.

Die Veranstaltung soll über Video, nach Möglichkeit ZOOM, durchgeführt werden, und zwar in Form digitaler Präsenzveranstaltungen in Videocalls.

Die Veranstaltung findet live und damit synchron statt, und zwar zu der angegebenen Zeit.

Bei einer Aufhebung des Kontaktverbotes wird die Lehre in Form analoger Präsenzlehre fortgesetzt.

Es bleibt grds. bei der bisherigen Prüfungsleistung. Nach Möglichkeit soll das Referat im Rahmen der Exkursion gehalten werden. Kann wegen der Corona-Krise keine Exkursion stattfinden, soll der mdl. Teil nur in Form eines 5-minütigen Impulsvortrags erfolgen.

Ziel: Dis Studierenden können in Zusammenarbeit mit anderen praktische Rechtsfragen des eur. Umwelt- und Energierechts bearbeiten und ihre Lösungen vor anderen präsentieren und diese mit anderen diskutieren. Sie erarbeiten die komplexen Grundlagen des eur. Umwelt- und Energierechts eigenständig und unterziehen die gefundenen Lösungswege einer kritischen Reflektion.

Promotionskolloquium der Rechtswissenschaften


Im Kolloquium stellen Promovierende ihre Forschungsvorhaben vor.

Ziel: Jeder Studierende ist aufgefordert, zwei Präsentationen zu halten. Im Idealfall findet die erste Präsentation in einem frühen Stadium der Arbeit an der Dissertation statt und enthält eine Vorstellung der Forschungsfrage und der ins Auge gefassten Herangehensweise.

Gegen Ende der Arbeit an der Dissertation sollte die zweite Präsentation stattfinden; dann entsprechend mit einer kurzen Vorstellung der Ergebnisse.

International and European Perspectives on Environmental and Energy Law


Ausgewählte aktuelle Fragen des int. und eur. Umwelt- und Energierechts, insbes. Klima- und Ressourcenschutzrecht.

Selected current questions of int. and EU-environmental and energy law, in particular climate change and resource protection law

Das Seminar soll durch eine eintägige Exkursion nach Salzgitter zum Atom-Endlager Schacht Konrad bzw. zum Asse-Bergwerk ergänzt werden, sobald dies wieder möglich ist.

As soon as this will be possible again, the seminar will be accompanied by a one-day excursion to Salzgitter, to the nuclear waste deposit Schacht Konrad or the Asse mine.

Ziel: Studierende sollen einen Überblick über wichtige Rechtsfragen des int. u. eur. Umwelt- und Energierechts und tiefere Einblicke in bestimmte Problembereiche gewinnen.

Students will get an overview on important legal questions in int. and EU-environmental and energy law and deeper insight to specific problems.

TASS - Transatlantic Sustainability Seminar (FSL)


Due to the Corona-crisis, the original program had to be changed. It is neither possible to meet at the university (part 1) nor to take part in the summerschool 2020 (part 2), nor is it possible to travel to Texas for the 2-week excursion (part 3). For 2020, the Texas side has cancelled every program abroad. You can see what was originally planned further down in this text. Instead, I will try to go along with the original idea by offering a similar online-program. I therefore suggest:

1. to meet online (preferably via ZOOM) at the scheduled times; I will provide you with material and tasks

2. you prepare presentations plus an essay on selected topics of German and European /American challenges regarding sustainability; the topics can also include the current Corona-crisis; if possible, you prepare the presentations and essays together with American students (I have asked the Texas side for such cooperation)

3. the presentations are given online in a ZOOM-conference, if possible together with the US-students.

The original program was:

Part 1: The seminar starts with students working on the different themes and preparing a joint presentation within the spring semester 2020. One or two students from Leuphana prepare a topic together with one or two students from Texas A &M/Kingsville. As mentioned above, the topic should come from the area of energy and should give insight in either legal, economic, social, technical or cultural problems of the exploitation and the use of energy. A topic can be, for instance, the impacts on the environment, especially on ground water, deriving from Fracking.

Part 2: The Leuphana students take part in the Leuphana summer school for American students in the second half of May, 2020. This program has been offered since the beginning of the 90ies, teaching American students international aspects combined with intercultural issues in an international environment in order to prepare young adults for a job in a globalized world. It comprises hard facts from fields such as economics, legal, or management, but also soft skills like intercultural communication or business negotiations. By accompanying and maybe even hosting American students, Leuphana students will learn about their background and get ideas for their presentations.

Part 3: The Leuphana students will present their results at the Texas A&M-summer seminar in August 2020 in Texas. The course will last for all in all two weeks. Accommodation will be provided by the American side as well as a cultural program. The program will also include excursions, for example to the Eagle Ford Shale fracking site in South Texas. Students will have to cover their expenses, mainly consisting of travel costs and the necessary spending on food etc.

Ziel: Learning targets:

• Professional competence: The aim of the course is to provide the students with a deeper insight into sustainability issues with a special focus on environmental and energy themes. They will improve their language competence by working together with American students and by giving a presentation in English language together with the American university.

• Methodological expertise: students will learn to use methods of research from either side, Germany and US, in particular in the fields of sustainability sciences and business administration.

• Social competence: students will learn to work together with other students from a different national and social background and get practical experience in cross cultural communication.

• Personal competence: students will learn to work together with a different academic and cultural environment, requiring personal reliability and self-discipline.

Weitere Angaben zu den Lehrveranstaltungen finden Studierende im Studienportal myStudy.