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Prof. Dr. Jens Newig

Sustainability Governance Colloquium


Präsentation zum Arbeitsstand der Promotionsvorhaben im Rahmen der Arbeitsgruppe Governance und Nachhaltigkeit.

Ziel: Inhaltlicher Austausch innerhalb der Arbeitsgruppe und Rückmeldungen zum Promotionsvorhaben.

Sustainability Governance - project planning


Vor dem Hintergrund der in den vergangenen Semestern behandelten Governance-Konzepte und unterschiedlichen Forschungsmethoden sollen im Sommersemester konkrete Forschungsprojekte entwickelt werden. Globale Lieferketten sind bekanntermaßen für zahlreiche Nachhaltigkeitsprobleme verantwortlich, die u.a. Landnutzungsänderungen, Umweltbelastungen und die Arbeitsbedingungen in produzierenden Ländern betreffen. Inzwischen existieren eine Reihe von Governance-Ansätzen, um diese nicht-nachhaltigen Folgen abzumildern, wie z.B. globale Stakeholder-Foren, Produkt-Zertifizierungen, Nachhaltigkeitsklauseln in Handelsabkommen, und in letzter Zeit Sorgfaltspflichtengesetze, die sich an Unternehmen richten. Die nachhaltige Governance von globalen Lieferketten wirft vielfältige Fragen auf: Welche Herausforderungen stellen sich bei der Nutzung globaler Lieferketten und wie können sie gelöst werden? Wie sind einseitige Maßnahmen, etwa Sorgfaltspflichten für Unternehmen oder Marktzugangsbedingungen zu beurteilen? Wie bewerten die betroffenen Akteure – insb. Unternehmen – solche Maßnahmen? Welche Maßnahmen ergreifen global agierende Unternehmen schon heute, und mit welchem Erfolg? Können bi- und multilaterale Ansätze zur Einführung weltweiter Umwelt- und menschenrechtliche Standards genutzt werden? Welche Hindernisse bestehen dafür bei Freihandelsabkommen, etwa in der WTO oder im Rahmen von Verhandlungen wie dem EU-MERCOSUR Abkommen? Welche Wirksamkeit haben die bisher eingesetzten Governance-Ansätze? Welche Rolle spielt dabei die nationale Regulierung in produzierenden Ländern?

Ziel: Die Studierenden erarbeiten in Gruppen Forschungsprojekte, wobei sie eine Forschungsfrage entwickeln, die sie anhand wissenschaftlicher Methoden beantworten. Dafür finden sich TeilnehmerInnen in Gruppen von max. 5 Personen zusammen und erarbeiten bis zur Semestermitte eine Forschungsfrage, die sie präsentieren und zur Diskussion stellen. Am Ende des Seminars werden erste Forschungsergebnisse vorgestellt. Das Forschungsprojekt wird im Wintersemester abgeschlossen.

Masterforum Sustainability Science


Knowledge Cumulation in Environmental Governance Research


Have you ever wondered why you have to read so many papers and produce such a lengthy bibliography for your thesis, and whether this is really required to answer the research question you are interested in? Of course, citation work is necessary to document the sources of facts and arguments you use in your research, to make sure you do not commit intellectual fraud. But more importantly, another reason we read and cite is because, as scientists, we are ultimately “seekers of the truth“ (aren’t we?). We want to understand and explain how – and why – the world works the way it does. As good scientist and truth-seekers, though, we acknowledge that there is no way to ever have complete – or completely objective – knowledge of anything. While scientific knowledge – produced with scientific methods according to scientific standards – is far more reliable and valid than mere opinions about facts, it is always preliminary: it can be confirmed, modified, complemented and sometimes even falsified by new findings. This is how scientific knowledge advances. And to advance, it needs to cumulate. And to cumulate, different stocks of knowledge need to build on each other, speak to each other, understand each other, question each other, and stick to certain quality standards. So on the one hand, as scientists, we need to know and evaluate what other researchers found on the research object we are interested in so we can add our own research in a meaningful way to advance knowledge. This is why we engage with the relevant literature. On the other hand, we should conduct and publish our own research in a way that facilitates knowledge cumulation, for example by making data, methods and limitations transparent. Moreover, knowledge cumulation does not only advance science, it is also suited to contribute to evidence-informed policy and practice.

However, cumulating knowledge is easier said than done, in particular in an interdisciplinary, social-science oriented field like environmental governance research that also strives for societal relevance. There is a growing recognition that environmental governance research is facing challenges to produce trusted, cumulative knowledge about what governance arrangements “work” under what conditions. The research community’s topics, approaches, concepts, geographies, research questions and methods are so diverse that research often occurs in parallel universes. Concepts are seldom used consistently across studies, and the field is dominated by single case studies wanting synthesis and integration, e.g. by shared analytical frameworks. Existing research is rarely truly challenged or further built upon so that genuine scientific progress would emerge. To a certain extent, this is due to some dysfunctionalities of the academic incentive system that favour originality over cumulation and contribute to publication bias.

In the first third of this seminar, we will read key texts as a basis for intense discussions about questions such as:

• What is the state of knowledge (non-) cumulation in environmental governance research?

• Is knowledge cumulation really possible and if so, how? (Why) Is it important?

• How do we recognise knowledge cumulation when it walks up to us on the street?

• What are ways forward to improve knowledge cumulation in our field?

In the remaining two thirds of the seminar, course participants will work on a variety of small knowledge cumulation projects that students choose to develop and implement. These could include small systematic literature reviews; work on key concepts of environmental governance research; analysis of existing data from an ongoing research project on knowledge cumulation in earth system governance research; citation analysis; or replication studies. Towards the end of the semester, students will present the (interim) status of their projects for feedback and discussion. Feedback should be incorporated into the preparation of written assignments due in September.

Ziel: Students gain a deeper understanding of what research in general – and environmental governance research in particular – is actually about. They should improve their capabilities to navigate academic research, scholarly literature, and gain a deeper (critical) understanding of the scientific system. Course participants advance their skills to evaluate the quality of published studies, to develop a good research question and to assess the state of the art regarding this question. Students improve their skills in research, debating, critical thinking, presenting, project management, and academic writing.

Sustainability Governance - project development


Nachhaltige Governance von globalen Lieferketten

Vor dem Hintergrund der in den vergangenen Semestern behandelten Governance-Konzepte und unterschiedlichen Forschungsmethoden sollen im Sommersemester konkrete Forschungsprojekte entwickelt werden. Globale Lieferketten sind bekanntermaßen für zahlreiche Nachhaltigkeitsprobleme verantwortlich, die u.a. Landnutzungsänderungen, Umweltbelastungen und die Arbeitsbedingungen in produzierenden Ländern betreffen. Inzwischen existieren eine Reihe von Governance-Ansätzen, um diese nicht-nachhaltigen Folgen abzumildern, wie z.B. globale Stakeholder-Foren, Produkt-Zertifizierungen, Nachhaltigkeitsklauseln in Handelsabkommen, und in letzter Zeit Sorgfaltspflichtengesetze, die sich an Unternehmen richten. Die nachhaltige Governance von globalen Lieferketten wirft vielfältige Fragen auf: Welche Herausforderungen stellen sich bei der Nutzung globaler Lieferketten und wie können sie gelöst werden? Wie sind einseitige Maßnahmen, etwa Sorgfaltspflichten für Unternehmen oder Marktzugangsbedingungen zu beurteilen? Wie bewerten die betroffenen Akteure – insb. Unternehmen – solche Maßnahmen? Welche Maßnahmen ergreifen global agierende Unternehmen schon heute, und mit welchem Erfolg? Können bi- und multilaterale Ansätze zur Einführung weltweiter Umwelt- und menschenrechtliche Standards genutzt werden? Welche Hindernisse bestehen dafür bei Freihandelsabkommen, etwa in der WTO oder im Rahmen von Verhandlungen wie dem EU-MERCOSUR Abkommen? Welche Wirksamkeit haben die bisher eingesetzten Governance-Ansätze? Welche Rolle spielt dabei die nationale Regulierung in produzierenden Ländern?

Ziel: Die Studierenden erarbeiten in Gruppen Forschungsprojekte, wobei sie eine Forschungsfrage entwickeln, die sie anhand wissenschaftlicher Methoden beantworten. Dafür finden sich TeilnehmerInnen in Gruppen von max. 5 Personen zusammen und erarbeiten bis zur Semestermitte eine Forschungsfrage, die sie präsentieren und zur Diskussion stellen. Am Ende des Seminars werden erste Forschungsergebnisse vorgestellt. Das Forschungsprojekt wird im Wintersemester abgeschlossen.

Dr. Michael Rose

Politics of Sustainability


Häufig hört man den Vorwurf, Politik in modernen Demokratien würde nur auf kurzfristige Erfolge und die egoistischen Interessen der Wähler_innen und mächtiger Lobbys schauen. Demgegenüber steht die Forderung nach mehr Nachhaltigkeit. Aber wie kann Politik nachhaltiger werden? Wie versuchen unsere politischen Systeme, dafür Sorge zu tragen, dass politische Entscheidungen heute nicht unangemessen zu Lasten der zukünftigen Generationen, der Umwelt und der globalen sozialen Gerechtigkeit gehen?

Um unterschiedliche Aspekte dieser Fragen und möglicher Antworten zu beleuchten, kommen nachhaltigkeitswissenschaftliche, ökonomische, philosophische und vor allem politikwissenschaftliche Perspektiven zum Tragen. Wir lesen und diskutieren u.a. über den Nachhaltigkeitsbegriff, Nachhaltigkeitsindikatoren, Gerechtigkeit, Langzeitverantwortung, Demokratietheorie und Governance einer Politik der Nachhaltigkeit. Außerdem analysieren wir die Praxis einer Politik der Nachhaltigkeit. Anhand von Fallstudien untersuchen wir Institutionen und Instrumente auf verschiedenen politischen Ebenen (international bis kommunal), wie bspw. diverse politische Nachhaltigkeitsgremien und Nachhaltigkeitsstrategien. Auch die Entwicklung und Diskussion von Reformvorschlägen kommt nicht zu kurz.

Ziel: Als Teilnehmende bereiten Sie sich anhand der deutsch- und englischsprachigen Pflichtlektüre gründlich auf die Sitzungen vor und bringen Ihr Wissen in Diskussionen, Gruppenarbeiten und Präsentationen ein. Sie erlangen im Laufe des Seminars einen Überblick über die Gründe, Möglichkeiten, Praktiken, Herausforderungen und Grenzen einer Politik der Nachhaltigkeit. Dabei erhalten Sie auch neue Einblicke in die Funktionsweise demokratischer Politik und politischer (Selbst-)Steuerung. Sie lernen, Probleme, Argumente und Fallbeispiele aus verschiedenen Perspektiven zu betrachten und sich diskursiv eine fundierte Meinung zu bilden. Sie üben sich darin, Texte verschiedener Disziplinen zu lesen, zu verstehen und kritisch zu reflektieren. Sie lernen, zentrale Inhalte aus verschiedenen Quellen heraus- und aufzuarbeiten, eigene Schwerpunkte zu setzen und diese verständlich zu präsentieren. Darüber hinaus trainieren Sie, theoretische Perspektiven und Argumente auf empirische Fälle anzuwenden und Gruppendiskussionen zu moderieren.

Knowledge Cumulation in Environmental Governance Research


Have you ever wondered why you have to read so many papers and produce such a lengthy bibliography for your thesis, and whether this is really required to answer the research question you are interested in? Of course, citation work is necessary to document the sources of facts and arguments you use in your research, to make sure you do not commit intellectual fraud. But more importantly, another reason we read and cite is because, as scientists, we are ultimately “seekers of the truth“ (aren’t we?). We want to understand and explain how – and why – the world works the way it does. As good scientist and truth-seekers, though, we acknowledge that there is no way to ever have complete – or completely objective – knowledge of anything. While scientific knowledge – produced with scientific methods according to scientific standards – is far more reliable and valid than mere opinions about facts, it is always preliminary: it can be confirmed, modified, complemented and sometimes even falsified by new findings. This is how scientific knowledge advances. And to advance, it needs to cumulate. And to cumulate, different stocks of knowledge need to build on each other, speak to each other, understand each other, question each other, and stick to certain quality standards. So on the one hand, as scientists, we need to know and evaluate what other researchers found on the research object we are interested in so we can add our own research in a meaningful way to advance knowledge. This is why we engage with the relevant literature. On the other hand, we should conduct and publish our own research in a way that facilitates knowledge cumulation, for example by making data, methods and limitations transparent. Moreover, knowledge cumulation does not only advance science, it is also suited to contribute to evidence-informed policy and practice.

However, cumulating knowledge is easier said than done, in particular in an interdisciplinary, social-science oriented field like environmental governance research that also strives for societal relevance. There is a growing recognition that environmental governance research is facing challenges to produce trusted, cumulative knowledge about what governance arrangements “work” under what conditions. The research community’s topics, approaches, concepts, geographies, research questions and methods are so diverse that research often occurs in parallel universes. Concepts are seldom used consistently across studies, and the field is dominated by single case studies wanting synthesis and integration, e.g. by shared analytical frameworks. Existing research is rarely truly challenged or further built upon so that genuine scientific progress would emerge. To a certain extent, this is due to some dysfunctionalities of the academic incentive system that favour originality over cumulation and contribute to publication bias.

In the first third of this seminar, we will read key texts as a basis for intense discussions about questions such as:

• What is the state of knowledge (non-) cumulation in environmental governance research?

• Is knowledge cumulation really possible and if so, how? (Why) Is it important?

• How do we recognise knowledge cumulation when it walks up to us on the street?

• What are ways forward to improve knowledge cumulation in our field?

In the remaining two thirds of the seminar, course participants will work on a variety of small knowledge cumulation projects that students choose to develop and implement. These could include small systematic literature reviews; work on key concepts of environmental governance research; analysis of existing data from an ongoing research project on knowledge cumulation in earth system governance research; citation analysis; or replication studies. Towards the end of the semester, students will present the (interim) status of their projects for feedback and discussion. Feedback should be incorporated into the preparation of written assignments due in September.

Ziel: Students gain a deeper understanding of what research in general – and environmental governance research in particular – is actually about. They should improve their capabilities to navigate academic research, scholarly literature, and gain a deeper (critical) understanding of the scientific system. Course participants advance their skills to evaluate the quality of published studies, to develop a good research question and to assess the state of the art regarding this question. Students improve their skills in research, debating, critical thinking, presenting, project management, and academic writing.

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