Komplementär-Profil Nordamerikastudien

Das Komplementär-Profil Nordamerikastudien bietet einen multilingualen Rahmen zur Auseinandersetzung mit Fragen rund um gesellschaftliche und kulturelle Entwicklungen in den USA und Kanada. Den Studierenden wird ein vielfältiger und vielfältig gebrochener Blick auf die unterschiedlichen Kulturen, Sprachen und Traditionen Nordamerikas gewährt. Dabei wird der nordamerikanische Kontinent nicht nur als anglo-amerikanischer Kulturraum präsentiert, sondern auch der franko-kanadischen Sichtweise (s. Modul 4) sowie Perspektiven spanischsprachiger Einwander*innen (s. Modul 2) Raum gegeben.

Übersicht zum Aufbau des Moduls

Modulzuordnung im Komplementärstudium

Titel und Beschreibung der Veranstaltungen

Modul 1:

Medialitätsorientierte Zugänge zu inter- und transdisziplinären Wissenschaften

Introducing North American Studies

The survey course introduces students to three aspects of North American Studies: first, NAS as an academic subject influenced by academic as well as non-academic discourses (such as politics, religion, and history); second, NAS encompassing a vast range of topics, such as minority voices and aspects of “Otherness”; and third, NAS as a showcase for cultural production reflected in literature, art, and film.

Modul 2:

Medialitätsorientierte Zugänge zu den Sozialwissenschaften

North American Studies Meets the Social Sciences

In this module, we study different societies in North America and the relationship between individuals within these societies. We focus on such diverse topics as anthropology, ecology, religion, linguistics, and political science while employing theories, such as post colonialism, ecocriticism, and gender studies.

oder

La otra América: La cultura chicana en los Estados Unidos

Los Estados Unidos vienen sufriendo un cambio demográfico importante. Las previsiones señalan que en 2050 habrá más inmigrantes en California que hablen español que inglés. En este seminario tras la lectura y análisis de distintos textos literarios se discutirá en qué medida los inmigrantes mexicanos "chicanos/-as" influyen con su lengua y cultura en la política y la sociedad de los EEUU. Además se estudiará la cultura mexicana y se reflexionará sobre la experiencia inmigratoria en los EEUU.

Modul 3:

Praxisorientierte Zugänge zu den Geisteswissenschaften

Confronting Contemporary Culture

This project seminar entails all stages of creating a final product in English (e.g. blog, anthology, twitter fiction, volume of poetry). Students will work in teams in conjunction with their instructor/s on various aspects of the project seminar and become familiar with genre-related practices and contemporary discourses in North America. This seminar combines theoretical foundations with practical applications.

Modul 3 (alternativ):

Praxisorientierte Zugänge zu den Sozialwissenschaften

Confronting Contemporary Society – Excursion

In this project seminar, we put together a study trip to a culturally rich destination in North America. Students plan, coordinate, and carry out the stages of the study trip in conjunction with their instructor/s and reflect on the project upon return. Participants become familiar with contemporary social conflicts and discourses in the region.

Modul 4:

Medialitätsorientierte Zugänge zu den Geisteswissenschaften

North American Studies Meets the Humanities

In this module, we explore various aspects of culture and literature by critically discussing authentic cultural texts, such as literary works, podcasts, films, and (digital, platform, and network) TV productions. We study North American culture, its institutions, and contemporary discourses. We focus on various themes, modes, and cultural contexts through the interdisciplinary lenses of the liberal arts, e.g. ethnic studies, identity construction, and ethics.

oder

La Francophonie d’Amérique du nord: Langue et identité au Québec. Französisch B2.1-C1 (FSL-SZ)

L’aventure coloniale française en Amérique du Nord s’est terminée il y a de cela 250 ans. Les colons établis dans l’ancienne « Nouvelle-France » ont cependant continué à exister en tant que groupe francophone, notamment au sein du Canada. Qu’est-ce qui a permis à la communauté franco-canadienne de maintenir aussi longtemps sa langue et sa culture dans une Amérique du nord majoritairement anglophone? A travers quels éléments définit-elle son identité? Nous essayerons de répondre à ces questions à travers l'analyse de documents authentiques et nous porterons la discussion sur une définition plus générale de l’identité et de l'appartenance à une communauté nationale/ ethnique.