Fellows SS 2014

Virtual War & the Cultural Work of Military Simulations

As simulations, serious games, and other virtual technologies become regularly deployed as tools for defense research, weapons for fighting, methods of military communication, and mechanisms assisting military recruitment, there is a growing need to critically investigate the cultural work that these technologies carry out, especially since, as Ed Halter notes, they “have taken on a peculiarly resonant role in how we are thinking about war now.” As simulations and serious games become increasingly a leading method by which defense institutions conduct research and mediate asymmetrical conflicts, my study will remain significant in its contribution to understanding the emerging cultural impacts of new global military technologies. 

Monte-Carlo am Lac Léman

Die Forschung trägt zum Verständnis bei, wie Kosmologie innerhalb experimenteller Praxis und gelebter Epistemologie von Teilchenphysik entsteht, die an großen Beschleunigern stattfindet. Meine Studie zielt darauf, Wissensproduktion im Rahmen einer menschengemachten Simulation von Natur im Hinblick auf die inhärenten Vorstellungen und Praxen von Raum- und Zeitlichkeit zu untersuchen und dabei das Verhältnis und die Nutzbarmachung von Materialität und Bedeutung zu analysieren. Im Zentrum steht daher die Analyse des Zusammenspiels von Menschen, Maschinen und Medien, die an der symbolischen Produktion von Technonatur einerseits und der realen Simulation von Natur durch Technik andererseits teilhaben.

An Archaeology of Computer Graphics

My primary research project is a material history of early computer visualization and 3D graphics, with a focus on the pioneering research center at the University of Utah from 1965-1979. Titled Image Objects: An Archaeology of Computer Graphics, it investigates the cultural, technical, and aesthetic conditions that made 3D graphical simulation possible thirty years prior to its use in popular film and videogames. While computer graphics have previously been theorized by scholars in film and media studies for the transformative effects that simulated imagery has had on contemporary visual culture, there has been no substantial research into the origins of these technologies or their broader influence on material culture.

Die Datensammler von Mill Valley

Wer an Wellness denkt, hat entweder die luxuriösen Wellness-Resorts mit ihren modernen Spas, Alltagsqual lindernden Anwendungen und einer reizarmen Küche im Kopf. Oder man denkt an Yogabegeisterte, die auf einer grünen Wiese nach dem Sonnengrußund dem Pilates-Training ihr Mantra vor sich hin summen. Wenn man die Ursprünge und die Frühzeit der Wellness-Bewegung betrachtet, erblickt man aber zunächst etwas ganz Anderes: Statistik.

Vom 7½ten zum 13ten Stockwerk

Der Code wird durch viele Menschen und Programme modelliert und interpretiert. Durch genauere Studien wird beispielsweise ersichtlich, wie groß der Spielraum zwischen den errechneten Simulationsergebnissen und deren Ikonisierung ist und damit auch: wie wenig selbstverständlich sich deren Zusammenspiel gestaltet. Die Fragen der Zeitlichkeitscollagen lassen sich am besten an Exempeln aus dem Bereich der so genannten "mixed" oder "augmented reality"-Anwendungen diskutieren, die Abläufe darstellen und dafür beispielsweise ikonisierte Simulationen, Animationen und Videoaufzeichnungen kombinieren.

"These aren't the droids you are looking for"

Recent research in evolutionary biology has begun to employ robots to understand, test or confirm aspects of evolutionary theory. But robots in these experiments always come with a double: simulated robots. In an experiment designed from the get-go to simulate life by using robots, what do simulated robots simulate? This presentation will explore examples of the use of robots to study predictions from evolutionary theory, such as Hamilton's rule, kin selection, or the evolution of communication. It proposes thinking through robots as simulacra or assemblage, rather than as representational or idealized expressions, and raises questions that cross the philosophy of simulation and the philosophy of technology.

Validierung von Simulationsmodellen

Computersimulationen betreten Neuland, wenn es um die Art und Weise geht, wie Experiment, Modellierung und Visualisierung ineinandergreifen. Wenn simulationsbasiertes Wissen angewandt werden soll, ist die Validierung der Simulationsmodelle ein zentrales Problem. Nun stellen (manche) Simulationen eine Art Extremfall dar, sowohl was die Anzahl der Modellierungsschritte als auch was die Komplexität der Modelldynamik angeht. Werden dadurch etablierte Validierungsstrategien in Frage gestellt? Treten neue, simulationstypische Probleme für die Validierung auf? Während meines Aufenthaltes am MECS möchte ich dieser Fragestellung nachgehen. Dabei soll die Komplexität im Zentrum stehen und zwar die Komplexität der zu modellierenden Systeme ebenso wie diejenige der konstruierten Simulationsmodelle.

Cultural analytics

Cultural analytics has to address a number of challenging questions. How do we explore patterns in massive visual collections that may contain billions of images and video? How do we research interactive visual media experiences and histories (evolution of web design, playing a video game, etc.)? How to best democratize computer vision and digital image analysis techniques so that researchers and students without technical backgrounds can use them? How can we combine traditional qualitative methods of art history, film and media studies and other humanities and social science disciplines with quantitative image analysis techniques from computer science?

Envisioning a global equilibrium

My research project is concerned with mid-twentieth century ideas about the imagined order and equilibrium of nature and the attempts to transpose the perceived harmony of biological and ecological systems into human societies and the built environment. Drawing on the work of Gregory Bateson, it examines the connections between images of the functionalism of nature and the developing theories of computer simulation and mechanization. This project will historicise these ideas by examining the impact of war and mass society in the first half of the twentieth century on the work of E. A. A. Rowse, an influential proponent of an ecologically-inspired version of town planning in Britain.

Geophysics and Technological Materiality

During my Fellowship I aim to deepen my research into materiality of media: theoretical and historical excavations into the various and varying definitions of media materialism. Of special interest is how this links to debates in contemporary media theory but in ways that expand the usual definitions of media materialism to include issues of e-waste, geology and geophysics. Hence the link to recent anthropocene-discussions is obvious but besides that, the project is aimed to elaborate some other themes, which tackle with the link to earth sciences and environmental issues.