In Between Subjects – Amelia Jones

04. Jul

18:15 Uhr. Kunstraum

„This presentation gives an overview of Jones’s book In Between Subjects: A Critical Genealogy of Queer Subjects, with attention to deeper motivations behind its development, and tracks her thinking about the intersection of “queer” and “performance” or “performativity” since the book was published. Given the rise of anti-trans culture wars and legislation in the United States, for example, what does it mean to historicize this intersection? What aspects of the intersection can be revitalized to empower the struggles for trans existence and political rights today?“

Amelia Jones ist Robert A. Day Professorin an der Roski School of Art & Design, University of Southern California. Zu ihren Veröffentlichungen gehören Seeing Differently: A History and Theory of Identification and the Visual Arts (2012) und Otherwise: Imagining Queer Feminist Art Histories, gemeinsam herausgegeben mit Erin Silver (2016). Ihr Katalog Queer Communion: Ron Athey (2020) wurde in der NY Times unter den „Best Art Books 2020“ aufgeführt und die kuratierte Ausstellung wurde in Artforum (Dezember 2021) unter den Top Ten der Ausstellungen 2021 genannt. Ihr Buch mit dem Titel In Between Subjects: A Critical Genealogy of Queer Performance wurde im Jahr 2021 veröffentlicht. Ihre aktuelle Arbeit befasst sich mit dem strukturellen Rassismus und dem Neoliberalismus in der Kunstwelt und der Universität des einundzwanzigsten Jahrhunderts.

Diese Veranstaltung wird vom DFG-geförderten Graduiertenkolleg Cultures of Critique, dem Center for Critical Studies und dem Gender and Diversity Research Network organisiert. Die Veranstaltung ist eine Kooperation mit dem Sonderforschungsbereich 1512 "Intervenierende Künste", A06 "Künstlerische Lebenspraxis als Intervention". Sie findet in englischer Sprache statt.

Contact: ccs@leuphana.de

Amelia Jones In Between Subjects ©GraKo Kulturen der Kritik CCS