Lehrangebot

Die didaktische Konzeption des Lehrstuhls sieht folgende Komponenten vor:

  • Interaktive Vorlesungen zur Vermittlung theoretischer Basiskenntnisse in einem Wissensbereich. Vorlesungen finden mit vielfältigem Medieneinsatz (PowerPoint, Video, Internet) statt und werden durch Beispiele aus der Unternehmenspraxis und Gastreferenten praktisch vertieft.
  • Diese Basiskenntnisse werden durch innovative, methodische Ansätze der Studierendenausbildung im Rahmen von Übungen ergänzt. Dazu gehören forschendes sowie situiertes Lernen beim Bearbeiten und Präsentieren von Fallstudien zur Vertiefung und Kontextualisierung theoretischen Wissens sowie Reflexionsorientiertheit bei der kritischen Analyse von Theorien und Best Practices aus der Industrie.
  • Im Zentrum der Ausbildung durch Seminare stehen die Eigentätigkeit und Erfahrung der Studierenden. Dabei lernen die Studierenden nicht nur wissenschaftliche Methoden auf praxisrelevante Themengebiete anzuwenden, sondern sammeln auch Erfahrung in der eigenständigen Entwicklung von Forschungsthemen und in der kooperativen Bearbeitung von Forschungsprojekten. Darüber hinaus wird das soziale Lernen durch Teamprojekte gefördert.
  • Inhaltlich werden prinzipiell Lehrveranstaltungen zur strategischen und internationalen Unternehmensführung, zur Organisationstheorie und zur empirischen Sozialforschung angeboten. Um die internationale Mobilität unserer Studenten zu fördern, werden unsere Veranstaltungen vornehmlich in englischer Sprache angeboten.

 im Wintersemester:

im Sommersemester:

  • Entrepreneurial Strategy (Master)
  • Masterforum (Master)
  • Philosophy of Social Science (Promotion) zur Evaluation

Current Courses

Prof. Dr. Markus Reihlen

Philosophy of Social Science


This course provides you with insights into how to do more engaging and useful research. So what can philosophy contribute to social science? The answer is straightforward: it helps to construct more interesting research problems by challenging taken-for-granted assumptions. Philosophy of social science raises fundamental questions relevant to the practicing researcher such as what is the nature of social phenomena. Should we see organizations as accumulations of autonomous individuals, as collective actors with goals of their own, or as systems embedded into society? What is the appropriate form of investigation? Should we rely on empirical facts, on our reason, on action, or on intuition? Can we investigate society by studying individuals or via their social structures? What values and norms of social actions are appropriate? Should we see the freedom of the individual (maximization of individual benefit) or his/her responsibility to the community at large (maximization of collective benefit) as the primary goal of social action?

This course blends specific perspectives from the philosophy of social science with controversies in social studies. My use of the term social studies is broad; it includes all disciplines that study social systems of different kinds and of different levels such as economics, sociology, political science, culturology, social psychology, and the respective socio-technologies such as management or law. This course will enable students to explain how philosophy could contribute to the improvement and interestingness of social research. More specifically, students will be familiar with general philosophical controversies in social science such as the individualism versus holism, the idealism versus materialism, the positivism versus postmodernism debates. Finally, we address the relation between science and praxis and reflect upon the different status of science and technology.

Ziel: This course is designed as a seminar, which requires preparation by students before each session and dynamic interaction in the class room. Students are encouraged to debate their particular views, philosophical problems underlying their research, and research issues in class.

You will find all readings and my manuscript (including all slides used in class) on the Leuphana learning platform myStudy.

QZ Management & Entrepreurship


Supervision of theses WiSe 2021/22 - Strategic Management


Die Professur für Strategisches Management betreut konzeptionelle und qualitative empirische Abschlussarbeiten in den Bereichen: Strategie, Management und Organisationstheorie. Aktuelle Interessensschwerpunkte beinhalten:

Strategisches Management

Organisationstheorie und -design

Neue Formen der Organisation

Entrepreneurship

Corporate Entrepreneurship

Social Entrepreneurship

Entrepreneurial Ecosystem

Neue Formen des Arbeitens und Organisierens (Agile, Holacracy, Coworking, etc.)

Integration von Unternehmens- und Nachhaltigkeitsstrategie

Digitalisierung und Organisationsgedächtnis

Generell können Sie auch Ihre eigenen konzeptionellen und empirischen Ideen einbringen, sofern diese grob in die Themenbereiche und methodischen Orientierungen der Professur fallen.

Further information about courses you will find the academic portal myStudy.